عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۱۹۰۵
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۲
این روزها که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده، محافل دعاهای جمعی در مساجد و اماکن متبرکه لغو شده است، اما علاقه‌مندان می‌توانند در تنهایی خود به صورت جمعی و «زنده» با پروردگار راز و نیاز کنند.

عقیق:دعا، نجوا و عبادت در دین ما اسلام، جایگاه بالایی دارد و به آن سفارش بسیاری هم شده است. فقط کافی است در هر لحظه و ساعتی اراده کنید تا با خدای خود خلوت کرده و راز و نیاز کنید. فرقی هم نمی کند که کجا باشید. توی خانه، اتوبوس، سر کار، مترو، دانشگاه، مدرسه و ... فقط کافی است دلتان بخواهد که با پروردگار ارتباط برقرار کنید. قطعا دعا یا ذکری را خواهید یافت که همان لحظه ورد زبانتان کنید و جانتان را جلا بدهید.

از جمله این دعاها، می توان به ذکرهای روزانه، دعاهای متنوع و یا دعاهای سفارش شده نظیر کمیل، ندبه، توسل و ... اشاره کرد. اما در برخی ماه های سال، ارتباط ما با خداوند بیشتر می شود. حال و هوای معنوی بیشتری می گیریم و اتفاقا در همین ماه ها به دعاهای بیشتری هم سفارش شده است. از جمله این ماه ها می توان به رجب، شعبان و رمضان اشاره کرد.

بسیاری این روزها و شب ها را در محافلی نظیر مساجد، صحن امامزاده ها و ... گرد هم می آمدند و با دلی سوخته و قلبی عاشق به راز و نیاز و تضرع به درگاه خداوند می پرداختند. اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا، شکل و شمایل این گردهمایی ها هم تغییر کرده است.

حالا با توجه به شیوع بیماری و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، امکان برگزاری این محافل نیست و دیگر نمی توان دور هم جمع شد و همخوانی دعا و قرآن داشت. اما در این میان، یک برنامه تلویزیونی بی نام و نشان، دست به ابتکار عملی زده که عاشقان همه در ظاهر به تنهایی در خانه های خود و یا محل کارشان نشسته اند اما دلهایشان به هم گره خورده است و با هم مناجات شعبانیه، دعای کمیل و دعای توسل را نجوا می کنند.

این برنامه تلویزیونی در ماه شعبان، نیمه شب حدود ساعت 30 دقیقه بامداد به صورت زنده در شبکه یک سیما آغاز می شود. چند شب از کنار حرم امام رضا (ع) روانه آنتن شد، چند شب مهمان حرم مطهر امام راحل (ره) بود و بعد هم آمد در جوار حضرت عبدالعظیم حسنی. هر شب هم یک مداح آمد و با خلوص نیت و چشمانی اشکبار، مناجات شعبانیه را با عشق برای مردم خواند. از سعید حدادیان گرفته تا میثم مطیعی، سلحشور و ...

کمی که جلوتر رفتند، یک سخنران هم به برنامه اضافه شد. سخنرانی کوتاه که در همه آنها ذکر مصیبت امام حسین (ع) هم بود و دل ها که آماده می شد، نجوای عاشقانه شعبانیه بر آن باریدن می گرفت تا قشنگ طعم مناجات بر جان آدمها بنشیند. امسال البته در همه برنامه ها برای کادر درمانی به صورت ویژه دعا شد. برای بیماران و مبتلایان و درگذشتگان از این بیماری که غریبانه دار فانی را وداع گفتند. مداحان همه از مردم خواستند تا برای رفع این بیماری دعا کنند و بخش هایی از برنامه نیز در خلال دعا به همین موضوع اختصاص داشت.

تهیه کننده این برنامه زنده، «محمدحسن حیدری» است. او درباره این برنامه به خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس گفت: این برنامه از سوی هیات رزمندگان تدارک دیده شده و تلاش کردیم در این شبها که مردم نمی توانند از خانه هایشان بیرون بیایند، فضایی فراهم کنیم تا به امورات معنوی خود برسند.

وی ادامه داد: تلاش کردیم از یک بخش سخنرانی کوتاه بهره ببریم و بعد هم مداحان مناجات شعبانیه را بخوانند و علاقه مندان هم بهره کافی از این محفل معنوی مجازی ببرند. امسال شرایط متفاوت است و خیلی ها از این بابت غصه دار هستند. بسیاری تمام طول سال صبر می کنند تا این ماه های عزیز سر برسند و بتوانند یک دل سیر عبادت کنند.

وی اظهارداشت: قطعا هم حضور در محافل معنوی بر شور و حال افراد اثرگذار است. بالاخره آدم در یک مسجد و یا حرم مطهر راز و نیاز کند تا در خانه باشد تفاوت بسیاری دارد. اما متاسفانه امسال به دلیل بیماری این امکان فراهم نیست. ما هم می خواستیم از این غم بکاهیم و بگوییم از طریق تلویزیون می توانید همچنان به عبادت بپردازید. هرچند که در کنار هم نیستیم اما دل های ما همه با این برنامه به هم پیوند می خورد.

حیدری درباره حضور مداحان در این برنامه نیز توضیح داد: خوشبختانه ما از حضور مادحین نام آشنا و محبوبی بهره بردیم که مخاطبان به شور صدای آنها علاقه بسیاری دارند. بالاخره آنها هم امسال شاهد هستند که چه مشکلاتی وجود دارد و همکاری بسیار خوبی داشتند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا این برنامه در ماه مبارک رمضان و ویژه ادعیه این ماه نیز پخش خواهد شد؟ گفت: فعلا برنامه ای برای ماه مبارک رمضان نداریم. بناست تا پنجشنبه شب برنامه پخش شود و درباره بعد از آن هنوز شبکه چیزی به ما نگفته است.

این تهیه کننده همچنین درباره استقبال مخاطبان نیز عنوان داشت: خوشبختانه مردم از برنامه استقبال بالایی داشتند. چون امسال امکان رفتن به مساجد و مکان های مقدس فراهم نبود و بسیاری پای تلویزیون و ارتباط زنده به دعا و نیایش پرداختند و دل های خود را صیقل دادند.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین