عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۱۸۶۷
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۹
این روزها مساجد به دلیل عدم برگزاری نماز جماعت کمتر شاهد حضور مردم هستند اما کمک‌های آنان جایگزین شده است. در مسجد الرضا(ع) اگر مردم در صف‌های نماز جماعت حضور ندارند اما سبدهای ارزاق ارسالی آنان، برروی سجاده‌ها نقش بسته‌است.

عقیق:امیرحسین کسائی: مقام معظم رهبری نیمه شعبان امسال، مردم و گروه‌های جهادی را در آستانه ماه رمضان به رزمایش همدلی و کمک مومنانه توصیه کردند. این مهم فرصتی شد تا مساجد که این روزها با تصمیم مسئولین به دلیل شیوع ویروس کرونا برنامه نماز جماعت خود را لغو کرده‌اند، از ظرفیت کمک‌های مومنین استفاده کنند و برای گره‌گشایی از زندگی نیازمندان آماده شوند.

کمک به نیازمندان سیره اهل بیت(ع)

کمک به نیازمندان سیره اهل بیت(ع) بوده است که شبانه، کیسه نان و ارزاق بردوش می‌گذاشتند و به در خانه نیازمندان می‌رفتند تا کمک‌حال زندگی آنان باشند. در آیات قرآن کریم و روایت‌های بسیاری نیز توصیه به دستگیری و کمک به نیازمندان شده است که امیرالمومنین(ع) می‌فرماید: «إنَّ أحَبَّ المُؤمنِینَ إلَی اللَّهِ مَن أعانَ المُؤمِنَ الفَقیرَ مِنَ الفَقرِ فی دُنیاهُ و مَعاشِهِ؛ محبوب‌‏ترین مؤمن نزد خداوند، کسی است که مؤمن فقیری را، در تنگدستی دنیا و گذران زندگی، یاری رساند». مومنین نیز این روزها به تأسی از اهل بیت(ع) برای کمک‌رسانی به نیازمندان در آستانه ماه رحمت الهی آماده می‌شوند. از این جمله، گروه جهادی راه سلیمانی متشکل از مسجدی‌ها و هیأتی‌هاست که در مسجد الرضا(ع) تهران گردهم آمدند تا برای کمک به نیازمندان تلاش کنند.

 

سبد ارزاق مردم جایگزین‌شان برروی سجاده‌ها

این روزها مساجد به دلیل عدم برگزاری نماز جماعت کمتر شاهد حضور مردم هستند اما کمک‌ها و خیرخواهی‌های آنان جایگزین شده است. در مسجد الرضا(ع) اگر مردم در صف‌های نماز جماعت حضور ندارند اما سبدهای ارزاق ارسالی آنان، برروی سجاده‌ها نقش بسته‌است تا جای خالی آنان را پُر کنند.

 

حضور ۷۰ روزه جهادی‌ها در مناطق سیل‌زده

سیدعماد میرشجاعی مداح اهل بیت(ع) و از مسئولین گروه جهادی راه سلیمانی در این باره می‌گوید: «این گروه جهادی فعالیت‌های خدماتی بسیاری داشته است، به‌طوری که در زمان سیل پل‌دختر، آق‌قلا، اهواز و بعدها سیستان و بلوچستان، قریب ۷۰ روز در مناطق سیل‌زده به صورت مستمر به خدمت‌رسانی پرداختیم. در زمان شیوع ویروس کرونا نیز در زمینه ضدعفونی معابر، پارک‌ها و دیگر اماکن عمومی از همان روزهای نخست خدمت‌رسانی کردیم و این روند ادامه دارد و در حال حاضر نیز برای خدمت‌رسانی به نیازمندان در آستانه ماه رمضان در حال برنامه‌ریزی هستیم.»

۱۱۰۰ بسته ارزاق برای نیازمندان با ۲۷ قلم کالا

گروه جهادی راه سلیمانی بنا دارد، ۱۱۰۰ بسته ارزاق برای نیازمندان با ۲۷ قلم جنس آماده کند و در این راستا نیز تلاش کرده‌اند تا اجناس با کیفیت بسیار بالایی تهیه شود. میرشجاعی در این خصوص می‌گوید: «این بسته‌ها شامل برنج، روغن، رب گوجه فرنگی، سویا، عدس، شکر، قند، حلواشکری، پنیر، چای، مرغ، اقلام بهداشتی شامل مواد ضدعفونی‌کننده دست و سطوح، مایع دستشویی و ... و اقلام فرهنگی شامل نمک متبرک حرم امام رضا(ع) و کتاب رنگ‌آمیزی است که بنا داریم میان نیازمندان تهران، حاشیه این شهر، قم، مازندران و مناطق سیل زده توزیع کنیم. هم‌اکنون تعدادی از این بسته‌ها توزیع شده است.»

 

این گروه باتوجه به استقبال صورت گرفته بنا دارد علاوه بر توزیع این ۱۱۰۰ بسته در ابتدای ماه رمضان، مرحله دوم توزیع این تعداد بسته را در ایام این ماه برای نیازمندان سیل‌زده و خانواده‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، گرگان و روستاهای اطراف کرمان اجرا کند.

لزوم هم‌افزایی در کمک‌رسانی‌ها به مردم

یکی از آسیب‌هایی که گروه‌های جهادی بعد از خدمت‌رسانی در سیل به آن رسیدند ناشی از عدم وحدت بود، به‌طوری که امکان داشت، به یک خانواده از سوی چندین گروه جهادی خدمت‌رسانی شود اما یک خانواده به دلیل عدم شناسایی صحیح، اصلا ًخدماتی دریافت نکند. این آسیب در رزمایش همدلی نیز ممکن است، ایجاد شود و با توجه به امکان هم‌پوشانی گروه‌های هدف خدمت‌رسانی هیأت‌ها، مساجد، بسیج و ... از سوی تمامی این افراد به آنان خدمات ارائه شود و برخی نیز مغفول بمانند.

 

میرشجاعی در این خصوص می‌گوید: «وحدت و یکپارچه عمل کردن در کمک‌رسانی‌ها بسیار مهم و اثرگذار است تا هم‌پوشانی و موازی کاری صورت نگیرد. برای این امر نیازمند آن هستیم، شناسایی تخصصی خانواده‌های نیازمند به همراه نیازسنجی آنان صورت گیرد و بدانیم یک خانواده با چه مختصاتی نیازمند کمک است تا فرضاً به یک خانواده اقلامی که مورد نیازش نیست، داده نشود. در گام بعدی باید اطلاع‌رسانی و گزارش دهی مالی به مردم را انجام دهیم تا موج امیدآفرینی به کشور تزریق شود. دشمن کوچکترین گامی را که بر می‌دارد، آن را در بوق و کرنا می‌کند اما ما بزرگترین خدمت‌رسانی ها را انجام می‌دهیم اما ضعف در اطلاع‌رسانی داریم.»


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین