عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۱۸۱۰
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۰
شورای جهانی کلیساها، سازمان اقدام مشترک کلیساها و انجمن ملی کلیساهای حضرت مسیح (ع) پیرو «پیام ابراهیمی‌ ترکمان به رهبران دینی جهان»، نگرانی عمیق خود را از تحریم‌های وضع شده ایالات متحده امریکا علیه ملت ایران ابراز کردند.

عقیق:چند سازمان کلیسایی در اقصی نقاط جهان پیرو «پیام ابراهیمی‌ترکمان به رهبران دینی جهان» در نامه‌ای به دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده امریکا برای لغو تحریم‌های علیه ملت ایران نوشتند: در این مناسبت عید پاک (عید بزرگ مسیحیان بعد از روزه چهل روز) که در تقویم سالانه کلیساها برای مسیحیان در سراسر جهان روز بسیار مهمی است و نیز با توجه به نزدیک شدن مسلمانان به ماه مبارک رمضان با یک واقعیت جدید و چالش برانگیز روبرو هستیم که ما را ملزم می‌کند تا از جمع شدن در مجامع ایمانی و دینی خودداری کنیم تا بتوانیم از خود و جوامع خود در برابر بیماری و آسیب محافظت کنیم.

در بخشی دیگر از این نامه آمده است: در این شرایط بی سابقه، ما یک فرصت و مسئولیت ویژه نیز برای تأمل عمیق  و برای تجدید و جستجوی برای شروع جدیدی (از رفتارها) داریم. این ویروس کرونا در همه جا دشمن مشترک بشریت است. این ویروس بدون در نظر گرفتن ملیت، قومیت، مذهب، سیاست یا هر وابستگی انسانی دیگر همه افراد را تهدید می‌‎کند و فقط تأثیر آن بر مردم و جوامعی که در اثر شرایط بهداشتی و یا فقر آسیب‌پذیرند بسیار تبعیض‌آمیز است.

در ادامه این نامه، اشاره دارد: پاسخ مؤثر به بیماری همه‌گیر مستلزم درجه بی‌سابقه‌ای از همبستگی و همکاری جهانی، مراقبت ویژه از آسیب‌پذیرترین افراد و اقدام سریع برای کاهش شرایطی است که آسیب‌پذیری بیشتری را ایجاد می‌کند. در این چارچوب ، ما به عنوان شورای جهانی کلیساها، سازمان اقدام مشترک کلیساها و انجمن ملی کلیساهای حضرت مسیح (ع) در آمریکا نگرانی عمیق خود را از تحریم‌های وضع شده ایالات متحده امریکا علیه مردم ایران ابراز می‌داریم.

در حال حاضر ایران با بیش از ۶۷۰۰۰ مورد تأیید شده ویروس کرونا و بیش از ۴۰۰۰ نفر که جان خود را بخاطر کرونا از دست داده‌اند، آسیب‌پذیرترین کشور در منطقه مدیترانه شرقی و بلکه جهان محسوب می‌شود و نظام بهداشتی این کشور به شدت از تحریم یکجانبه امریکا که از ماه می ۲۰۱۹ شروع شده و منجر به محاصره اقتصادی کشور شده، در رنج و مشکل است.

براساس مقاله جدیدی که در مجله لنست اخیرا منتشر شده است: به واسطه این تحریم، کشور ایران به صورت مستقیم و غیرمستقیم در امر پیشگیری و درمان با مشکل مواجه شده و کمبود تجهیزات پزشکی، دارویی و آزمایشگاهی مانند لباس‌های محافظ و داروهای لازم باعث گسترش فراگیری ویروس و افزایش تلفات شده است.  علیرغم اقدامات سازمان جهانی بهداشت و دیگر سازمان‌های بشردوستانه در ارسال لوازم و ملزومات پزشکی، اثرات تحریم باعث شده که شیوع بیماری گسترش و دسترسی به داروها و تجهیزات نجات بخش کاهش یابد و شرایط را بر اقدامات بهداشتی گذشته نیز سخت‌تر کند.

ما در چارچوب اصل همبستگی بین‌المللی و اصول بشردوستانه و با توجه به درخواست سازمان ملل متحد برای آتش‌بس جهانی، مشترکاً از شما درخواست می‌کنیم به منظور تقویت تلاش‌ها در مبارزه با این ویروس فراگیر، تحریم‌های فلج کننده ایران را بردارید؛ از جمله مجازات‌های مالی را که بر توانایی ایران در واردات وسایل و تجهیزات پزشکی تاثیر می‌گذارد را لغو کنید و اجازه دهید صندوق بین‌المللی پول بتواند درخواست وام اضطراری ایران برای کمک به حل این بحران را اجابت کند.

در این شرایط بحران جهانی، ما همچنین خواهان آن هستیم که تحریم‌ها و مجازات‌هایی که امریکا علیه سایر مناطق جهان وضع کرده مانند سوریه، غزه، ونزوئلا و کوبا که مردم آن‌ها قربانی درگیری‌های سیاسی هستند و این مجازات‌ها و تحریم‌ها مانع اقدامات بهداشتی آنان و دسترسی آنان به دارو و تجهیزات پزشکی می‌شود را رفع کنید.

شرایط کنونی به هیچ وجه مناسب پیگیری سیاست مجازات که قبل از بحران کرونا بود، نیست. اکنون لحظه همبستگی و همکاری بین‌المللی در کنترل شیوع کرونا و محافظت از مردم آسیب پذیر و نیز تلاش برای شکست کرونا این دشمن مشترک است.

آیون سوکا دبیرکل اجرایی شورای جهانی کلیساها

رودلمار بوئنو دی فریا دبیرکل اتحادیه اقدام مشترک کلیساها

جیم وینکلر دبیرکل انجمن ملی کلیساهای حضرت مسیح آمریکا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین