عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۱۷۷۳
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
در شب نیمه‌شعبان متفاوت امسال، نه خبری از آذین‌بندی و پخش شیرینی و شربت بود و نه خبری از مجالس جشن پرشور در هیأت‌های مذهبی. توان همه هیأتی‌ها به سمت خدمت و گره‌گشایی از نیازمندان رفته بود.

عقیق:امیرحسین کسائی: شیوع ویروس کرونا در کشور محدودیت‌های بسیاری برای رویدادهای مختلف ایجاد کرد و برگزاری جلسات مذهبی هیأت‌های کشور در مناسبت‌های مختلف لغو شد. هیأت‌های مذهبی در ماه رجب و شعبان و در مناسبت‌های مختلفی مانند وفات حضرت زینب (س)، شهادت امام کاظم (ع)، مبعث پیامبر (ص)، میلاد سرداران کربلا امام حسین (ع)، حضرت عباس (ع)، امام سجاد (ع) و حضرت علی‌اکبر (ع) نتوانستند همچون سال‌های گذشته مراسم جشن و یا عزاداری برگزار کنند و در قالب حسینیه‌های مجازی تلاش کردند، فضای معنوی را به جامعه تزریق کنند.

در این برهه زمانی اما هیأت‌های مذهبی تلاش کردند با فعالیت‌های دیگری، برای کسب رضایت اهل بیت (ع) تلاش کنند و در این مسیر براساس سیره همان بزرگان، خدمت به مردم را انتخاب کردند که این فعالیت‌ها با فرارسیدن نیمه شعبان به اوج خود رسید.

حال‌وهوای متفاوت خیابان ۱۷ شهریور

شب نیمه شعبان، همیشه در کشور حال‌ و هوای خاصی داشت. خیابان‌ها آذین‌بندی و ایستگاه‌های صلواتی بسیاری راه‌اندازی می‌شد، اما امسال با وجود کرونا، این مهمان ناخوانده، مردم به خانه‌نشینی توصیه شده بودند. پس تمام برنامه‌های آذین‌بندی و ایستگاه‌های صلواتی لغو شده بود و حتی آسمان خیابان ۱۷ شهریور تهران که هرسال با چراغانی‌های چشم‌نواز خود پذیرای مردم و علاقه‌مندان بود، شب گذشته تاریک بود. در همین خیابان‌، اما هیأتی‌ها برای کسب رضایت امام زمان (عج)، مشغول ضدعفونی و گندزدایی از خودروها بودند.

فاطمه جباری که برای خرید مواد غذایی در خیابان حضور داشت در این باره می‌گوید: «امسال حال‌ و هوای نیمه شعبان در خیابان‌ها، متفاوت از سال‌های قبل است، آذین‌بندی و چراغانی کمتر است و جوانان هم با روش‌هایی مثل ضدعفونی سطوح و توزیع بسته‌های بهداشتی به جای توزیع شربت و شیرینی در حال شادی در این جشن بزرگ هستند. من هم هر سال در این شب نذری داشتم و شیرینی پخش می‌کردم که امسال این مبلغ را برای کمک به نیازمندان صدقه دادم. بنا داریم جشن خانوادگی نیز با حضور همسر و فرزندانم در منزل با برنامه‌های تلویزیونی که قصد دارند، هیأت‌ها را پخش زنده کنند، برگزار کنیم و احیای نیمه شعبان را انجام دهیم.»

توزیع اقلام بهداشتی و ضدعفونی در شب نیمه شعبان

یکی از هیأت‌هایی که در این روزها تلاش کرده بود، فضای معنوی را به خانواده‌ها تزریق کند، هیأت عشاق‌المهدی (عج) در خیابان پیروزی تهران بود. اعضای این هیأت در شب نیمه شعبان برای کمک به مردم و همسایه های حسینیه خود، به تهیه بسته‌های بهداشتی و فرهنگی پرداختند.

شاه‌آبادی مسئول این هیأت می‌گوید: «باتوجه به لغو جلسات مذهبی، تصمیم گرفتیم برای کمک‌رسانی به مردم برنامه‌ریزی کنیم. براین اساس با حضور تعداد محدودی از جوانان هیأت و حفظ نکات بهداشتی توصیه شده، ۵۰۰ بسته بهداشتی برای اهالی محله آماده کردیم تا در این شب عزیز به عنوان هدیه امام زمان (عج) به آنان تقدیم کنیم. در این بسته‌ها علاوه بر مواد ضدعفونی‌کننده، دعا و توسل به امام زمان (عج) نیز قرار گرفت تا بتوانیم خوراک معنوی نیز به آنان ارائه کنیم. همچنین گروه دیگری از هیأتی‌ها نیز به ضدعفونی در منازل و خودروهای عبوری پرداختند تا بتوانیم با این فعالیت‌ها برای کسب رضایت ولی نعمتمان امام زمان (عج) تلاش کنیم.»

راه‌اندازی کاروان شادی در خیابان‌ها

ابتکاری که هیأتی‌ها در پی  شیوع این ویروس برای انتقال شادمانی به خانه‌های مردم به کار بستند، راه‌اندازی کاروان‌های شادی در خیابان‌ها بود که ابتدا در روز میلاد امام حسین (ع) توسط هیأت سائلین امیرالمومنین (ع) در غرب تهران اجرایی شد و مورد تقدیر مقام معظم هم قرار گرفت. این رسم پسندیده، در سایر مناطق تهران و استان‌های دیگر نیز تسری یافت؛ به‌طوری که شب گذشته در سطح تهران بیش از ۲۵۰ خودرو شادی در خیابان‌ها حضور پیدا کردند و با اجرای سرود‌ها و مولودی‌ها شادی اهل بیت (ع) را به خانه‌های مردمی که بر اثر این ویروس امکان حضور در خیابان‌ها و هیأت‌ها را نداشتند، منتقل کردند.

هیأت ثامن‌الائمه تهران یکی از این هیأت‌ها بود که شب گذشته با راه‌اندازی کاروان شادی در منطقه شرق تهران فضای شادی را برای مردم رقم زد. حسین منیعی، مسئول این هیأت می‌گوید: «باتوجه به شیوع ویروس کرونا و لغو جلسات در اعیاد شعبانیه، نتوانستیم همچون سال‌های گذشته جلسه برگزار کنیم، بنابراین تصمیم گرفتیم برای حفظ روحیه ملی، جشن خیابانی را در سطح مناطق ۱۲ و ۱۳ تهران اجرایی کنیم و حدود ۱۵ دقیقه در هر محله یا خیابان که سکونت‌گاه‌های بیشتری دارد، حضور پیدا کنیم و با اجرای سرود توسط نوجوانان هیأتی، شادمانی را به خانه‌های مردم در شب این عید بزرگ منتقل کنیم.»

کمک به طبخ غذای گرم به‌جای پخش شیرینی و شربت

رضوانی از کسبه خیابان شهید شاه‌آبادی در شرق تهران می‌گوید: «امسال به ظاهر، جشن‌های نیمه شعبان کم‌رنگ‌تر شده است، اما تلاش مردم و هیأت‌ها به سمت کمک‌رسانی به مردم سوق پیدا کرده است. من هرسال برای سلامتی امام زمان (عج) و تعجیل در ظهور ایشان نذر می‌کردم و شیرینی و شربت جلوی مغازه‌ام می‌دادم، اما امسال با توجه به این بیماری، مبلغ نذری خود را برای یک هیأت واریز کردم که بنا داشتند در این شب‌ها غذای گرم برای کارتن‌خواب‌ها طبخ و توزیع کنند.»

بسته بندی ارزاق ماه رمضان نیازمندان در شب نیمه شعبان

یکی دیگر از فعالیت‌هایی که هیأت‌های مذهبی در شب نیمه شعبان رقم زدند، توسط هیأت مکتب‌المهدی (عج) اجرایی شد. این هیأت که هر سال باتوجه به مزین بودن به نام امام زمان (عج) بزرگ‌ترین جشن خود را در شب میلاد ایشان برگزار می‌کرد و جمعیتی بیش از ۴ هزار نفر در آن حضور پیدا می‌کردند، امسال این جلسه را لغو کرد.

محمد کمیل مداح اهل بیت (ع) در این‌باره می‌گوید: «درست است که امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا جلسات لغو شده است، اما نوکری و تلاش برای رضای اهل بیت (ع) تعطیل‌بردار نیست، لذا با جوانان این هیأت تلاش کردیم به خدمت به مردم و نیازمندان براساس سیره اهل بیت (ع) بپردازیم. امشب ما ۳ هزار بسته بهداشتی شامل ماسک، دستکش، مایع ضدعفونی کننده تهیه کردیم که در برابر حسینیه میان مردم و ماشین‌های عبوری توزیع کردیم. از سوی دیگر با جمع‌آوری کمک‌های مردمی بنا داریم ۷۰ هزار بسته ارزاق برای نیازمندان آماده کنیم تا در آستانه ماه رمضان به دست آنان برسانیم که در این شب عزیز و عظیم تصمیم گرفتیم، آغاز بسته‌بندی این اقلام را آغاز کنیم و امشب با حضور جوانان، بخشی از آن‌ها را آماده‌سازی می‌کنیم و در شب‌های آتی این کار به پایان خواهد رسید و از طریق پست برای نیازمندان ارسال خواهد شد.»

مرتضی معصومی از جوانان هیأت مکتب‌المهدی (عج) نیز می‌گوید: «ما هرسال در شب نیمه شعبان در حسینیه به شادی می‌پرداختیم، اما امسال باتوجه به لغو جلسات، تصمیم گرفتیم، این شادی را با خدمت به مردم تجربه کنیم. برای این کار در میدان شهدای تهران، مشغول ضدعفونی و گندزدایی از ماشین‌های عبوری مردم هستیم تا بتوانیم با حذف این ویروس از سطح ماشین‌ها، سلامتی آنان را حفظ کنیم.»

برپایی جشن و احیای نیمه شعبان در فضای مجازی

بسیاری از هیأت‌های مذهبی نیز در شب نیمه شعبان همچون دیگر مناسبت‌ها که توام با شیوع این ویروس شد، در قالب حسینیه‌های مجازی جلسات معنوی خود را برای حظ معنوی مردم برگزار کردند، از جمله این مراسم‌ها، احیای نیمه شعبان در هیأت رایةالعباس (ع) بود که از شبکه اول سیما نیز به‌صورت زنده پخش شد و بسیاری از مردم پای قرائت دعای کمیل حاج محمود کریمی در منزل نشستند و با او مناجات خواندند و قرآن به سر گرفتند.

یکی از خوش‌سلیقگی‌های دیشب این هیأت قرار دادن قاب عکس ۶۰۰ شهید دفاع مقدس، مدافع حرم و امنیت در فضای حسینیه بود که فضای زیبایی را به این جلسه مجازی بخشیده بود.

هیأت‌های مذهبی امسال توانستند با توجه به لغو برگزاری جلسات که یک تهدید برای کاهش فضای معنوی کشور بود، بدرخشند و این تهدید را به فرصت تبدیل کنند. آن‌ها نشان دادند که خدمات اجتماعی به مردم و دستگیری از نیازمندان، جلوه‌ای از فعالیت‌هاست که اگر در هیأت‌ها مورد توجه قرار گیرد، گره‌های بزرگی را باز خواهد کرد. آن‌ها ثابت کردند که می‌توان در مناسبت‌های مختلف هزینه‌ها و تلاش‌ها را به این سمت سوق داد؛ به‌طوری که امروز بسیاری معتقدند بعد از جامعه درمانی کشور، هیأتی‌ها و گروه‌های جهادی در مواجهه با ویروس منحوس کرونا سربلند هستند.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین