۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۰۷ : ۰۶
عقیق:صفحه اینستاگرام طلبه تودی درباره احکام دفن بیماران کرونایی نوشت:
حجتالاسلام محمدحسین فلاحزاده، درباره نحوه مواجهه با میتی که به دلیل کرونا فوت کرده در شرایط بحرانی مانند امروز که امکان انتقال بیماری از میت به دیگر افراد وجود داردگفت:
آنچه به عنوان تجهیز میت دستور داده شده است، از جمله غسل، حنوط، کفن کردن و نماز خواندن و دفن میت از امور واجب است. .
اما مثل سایر واجبات، هر کدام امکان اجرا نداشت، ساقط میشود. بنابراین اگر واقعا یقینی است یا احتمال عقلایی داده میشود که غسل دادن میت موجب سرایت بیماری به فرد یا افراد غسل دهنده شود، در این صورت باید میت را تیمم داد، اما اگر تیمم هم ممکن نباشد، اینها ساقط هستند.
فلاحزاده در ادامه افزود: کفن کردن میت با توجه به اینکه نیاز نیست این کار را انسان انجام دهد و نیاز نیست با دست انجام شود، و قصد قربت نمیخواهد، لذا به هر شیوهای بتوانند میت را کفن کنند، باید او را کفن کنند.
اگر آن هم امکان نداشت، با لباس خودش دفنش کنند، اما ممکن است پزشکان بگویند که لباسها را از تنش بیرون نیاورید و دفنش کنید، آن هم اگر واقعا ممکن نیست یا موجب سرایت بیماری میشود، میتوانند روی لباسها کفن کنند.
اما نماز را باید بخوانند زیرا بعد از اینکه میت را آماده دفن کردند، در پلاستیک یا کاوری میگذارند، نماز خواندن راحتتر از دفن کردن است زیرا کنار جنازهای میایستند که در پلاستیک، کاور یا تابوت است که میتواند سربسته باشد و میتوانند بدون خطر برایش نماز بخوانند.
به گفته این کارشناس فقه، اگر وضعیت حادی پیش آمد که میت را نمیتوانستند از تابوت بیرون آورند، با تابوت هم میتوانند دفنش کنند. .
ضمن اینکه اگر امکان سرایت بیماری وجود دارد در مرحله اول اگر غسل امکان ندارد تیمم دهند، اگر تیمم هم ممکن نیست، کفن کنند و اگر حنوط (گذاشتن کافور بر اعضایی که مشخص شده) هم ممکن نیست، آن هم ساقط است، فرد را کفن کنند، نماز بخوانند و دفن کنند.
پ ن: عکس برای این روزها نیست و برای رونمایی از دستگاه مکانیزه شست و شو و کفن میت هست.
منبع:مشرق