عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۱۴۲۰
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۶
رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه گفت: امام سجاد (ع) زمانی که حادثه غمگین و پیشامد سهمگینی رخ می داد، دعای باب هفتم صحیفه سجادیه را می‌خواندند؛ دعایی که یک صفحه، مختصر و بسیار مطلوب است

عقیق:حجت‌الاسلام محمدصادق کفیل رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ عمومی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه هنگام بیماری و بلا امام سجاد (ع) دعای خاصی را قرائت می‌کردند، بیان داشت: از امام صادق (ع) نقل شده است که «إنَّ الدُّعاءَ یَرُدُّ الْقَضاءَ وَقَدْ نَزَلَ مِنَ السَّماءِ وَقَدْ ابْرِمَ إبْراماً»؛ دعا قضایی که از آسمان نازل شده بر مى‌گرداند، اگر چه آن قضا به سختى مبرم و محکم شده باشد.

بهترین مسیر پیوند با خدا/ «دعا» برکت در حرکت است

وی افزود: خداوند متعال بهترین مسیر پیوند با خودش را دعا قرار داده است و خودش تضمین کرده است: «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ»، «وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ»؛ وقتی کسی جواب بخواهد، از خدا لبیک می‌شنود. بنابراین ما مأمور به دعا هستیم.

حجت‌الاسلام کفیل با تأکید بر اینکه برخی تصور می‌کنند، «دعا» عامل عزلت و کناره‌گیری است، ابراز داشت: بعضی فکر می‌کنند برای درمان کرونا باید یک گوشه‌ای بنشینیم و فقط دعا کنیم و این گونه درمان شوند! در حالی علما و بزرگان برای این توصیه به دعا می‌کنند که «دعا» عامل حرکت و برکت در حرکت است؛ یعنی عملاً فرد دعا می‌کند که در مسیر حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: این گونه نیست وقتی مریض شدیم، دعا کنیم که خداوند به ما سلامتی بدهد و دیگر دکتر نرویم! در حالی که «دعا» راه  و مسیر را بهتر نشان می‌دهد. زیرا «دعا» برکات بسیار زیادی دارد.

رئیس مرکز تخصصی صحیفه سجادیه با اشاره به اینکه افرادی که درباره بیماری کرونا و دعا برای رفع آن موضع می‌گیرند، انسان‌هایی هستند به موضوع تک بعدی و مادی نگاه می‌کنند، اظهار داشت: در حالی که معتقد هستیم، اگر از طریق توحید وارد شویم و بعد جسمانی  و روحانی را توأم دیدیم، آن گاه به شکل صحیح مسیر درمان را طی خواهیم کرد.

دعای ۷ صحیفه سجادیه را بخوانیم

وی با بیان اینکه برای حل هر موضوعی بهتر است از خدای متعال مدد و کمک خواست، گفت:‌ در دعا، حل موضوع را از خالق، رب، آفریدگار و اله خویش طلب می‌کنیم. از جمله دعاهایی که سفارش شده که در گرفتاری‌ها خوانده شود، دعای ۷ صحیفه سجادیه است.

حجت‌الاسلام کفیل با درخواست اینکه هر مسلمان دعای ۷ صحیفه سجادیه را بخواند، خاطرنشان کرد:‌ خوب است که جامعه ما از این دعا غفلت نکند و یقین بداند که اگر در دعا، توسل و مناجات کوتاهی کند، آسیب‌ها و گرفتاری‌هایشان به مراتب بیش‌تر می‌شود.

درمان ویروس کرونا را از یک منظر نبینیم

وی با اشاره به اینکه آیات، روایات و تجربه رفع مشکل را از طریق «دعا» را تأیید می‌کند، افزود: در روایات داریم وقتی گرفتاری به سوی انسان روی می‌آورد، به طور طبیعی انسان به سوی خدا باز می‌گردد. با این وجود خیلی سخت است که در یک کشور اسلامی، شیعی و ولایی و کشوری که نگاه توحیدی دارد، درمان ویروس کرونا را از از یک منظر بنگرد.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) بیان داشت:‌ اگر چه اجتماعات کمرنگ شده است، منتها آن پیوند توحیدی، نذر کردن و همه آنچه بزرگان گفتند را نباید فراموش کنیم. با این وجود امام سجاد (ع) زمانی که حادثه غمگین و پیشامدی سهمگینی  رخ می‌داد، دعای ۷ صحیفه سجادیه  را می‌خواندند. دعایی که یک صفحه، مختصر و بسیار مطلوب است و شیخ عباس قمی در مفاتیح این دعا را آورده است.

متن دعای ۷ صحیفه سجادیه

۱. یا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکارِهِ، وَ یا مَنْ یفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ، وَ یا مَنْ یلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَی رَوْحِ الْفَرَجِ.

۲. ذَلَّتْ لِقُدْرَتِک الصِّعَابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِک الْأَسْبَابُ، وَ جَرَی بِقُدرَتِک الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَی إِرَادَتِک الْأَشْیاءُ.

۳. فَهِی بِمَشِیتِک دُونَ قَوْلِک مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإِرَادَتِک دُونَ نَهْیک مُنْزَجِرَةٌ.

۴. أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِی الْمُلِمَّاتِ، لَا ینْدَفِعُ مِنْهَا إِلَّا مَا دَفَعْتَ، وَ لَا ینْکشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا کشَفْتَ

۵. وَ قَدْ نَزَلَ بی‌ یا رَبِّ مَا قَدْ تَکأَّدَنِی ثِقْلُهُ، وَ أَلَمَّ بی‌مَا قَدْ بَهَظَنِی حَمْلُهُ.

۶. وَ بِقُدْرَتِک أَوْرَدْتَهُ عَلَی وَ بِسُلْطَانِک وَجَّهْتَهُ إِلَی.

۷. فَلَا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ، وَ لَا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ، وَ لَا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ، وَ لَا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ، وَ لَا مُیسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ، وَ لَا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ.

۸. فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ افْتَحْ لِی یا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِک، وَ اکسِرْ عَنِّی سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِک، وَ أَنِلْنِی حُسْنَ النَّظَرِ فِیمَا شَکوْتُ، وَ أَذِقْنِی حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِیمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِی‏ مِنْ لَدُنْک رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِیئاً، وَ اجْعَلْ لِی مِنْ عِنْدِک مَخْرَجاً وَحِیاً.

۹. وَ لَا تَشْغَلْنِی بِالاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِک، وَ اسْتِعْمَالِ سُنَّتِک.

۱۰. فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بی‌یا رَبِّ ذَرْعاً، وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَی هَمّاً، وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَی کشْفِ مَا مُنِیتُ بِهِ، وَ دَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِیهِ، فَافْعَلْ بی‌ذَلِک وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْک، یا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِیمِ.

تعداد بازدید : 49

 

ترجمه دعای ۷ صحیفه سجادیه

۱ـ ای کسی که گره هر سختی به دست تو گشوده شود و‌ ای که تندی شدائد به عنایتت می‌شکند،‌ ای که راه بیرون‌شدن از تنگی و رفتن به سوی آسایش از تو خواسته شود.

۲ـ دشواری‌ها به لطف تو آسان شود و وسایل زندگی و اسباب حیات به رحمت تو فراهم آید و قضا به قدرتت جریان گیرد و همه چیز به اراده تو روان شود.

۳ـ تنها به خواست تو بی‌آنکه فرمان دهی، همه چیز فرمان برد، و هر چیز محض اراده‌ات بی‌آنکه نهی کنی از کار بایستد.

۴ـ در تمام دشواری‌ها تو را می‌خوانند و در بلیات و گرفتاری‌ها به تو پناه جویند، غیر از بلایی که تو دفع کنی بلایی برطرف نشود و گرهی نگشاید مگر تو آن را بگشایی.

۵ـ الهی بلایی بر من فرود آمده که سختی و ثقل آن مرا در هم شکسته و گرفتاری‌هایی بر من حمله‌ور شده که تحملش برای من دشوار است.

۶ـ و آن را تو از باب قدرتت بر من وارد کرده‌ای و به اقتدار خود متوجه من کرده‌ای.

۷ـ اله من، چیزی را که تو آورده‌ای کسی نبرد و آنچه تو فرستاده‌ای دیگری باز نگرداند و بسته تو را کسی نگشاید و چیزی را که تو بگشایی دیگری نبندد و آنچه را تو دشوار نموده‌ای کسی آسان نکند و آن را که تو ذلیل کرده‌ای یاوری نباشد.

۸ـ پس بر محمد و آلش درود فرست و به رحمتت الها ـ در آسایش را به رویم باز کن و به قدرتت صولت سلطان غم را در میدان حیات من بشکن و مرا در موردی که از آن شکوه دارم به عنایت و احسانت کامیاب کن و به درخواست من شیرینی اجابت بچشان و از سوی خودت رحمت و گشایشی دلخواه نصیبم فرما و برایم نجات و خلاصی سریع از گرفتاری‌ها مقرر کن.

۹ـو مرا به خاطر چیرگی غم از رعایت واجبات و به کار بستن مستحبات خود باز مدار.

۱۰ـ چرا که من به سبب آنچه به سرم آمده بی‌تاب و توان شده، و قلبم از تحمل آنچه در زندگیم رخ نموده، لبریز از اندوه گشته و تو به رفع گرفتاری‌هایم و دفع آنچه در آن در افتاده‌ام توانایی پس قدرتت را درباره من به کار بر، گرچه از جانب تو مستحق آن نیستم‌، ای صاحب عرش.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین