عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۱۳۶۰
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۲
ماه رجب، ماه استغفار است. وجود مبارک پیغمبر(علیه و علی آله آلاف التحیّة و الثناء) فرمودند که خودتان را با استغفار معطّر کنید «تعطّروا بالإستغفار لا تفضحنّکم روائحُ الذنوب».

عقیق:حضرت آیت الله جوادی آملی در یکی از جلسات درس اخلاق خود درباره فضیلت استغفار در ماه رجب و فراهم کردن موجبات استجابت دعا به بیان نکاتی پرداختند که بدین شرح است:

ماه رجب، ماه استغفار است. وجود مبارک پیغمبر(علیه و علی آله آلاف التحیّة و الثناء) فرمودند: خودتان را با استغفار معطّر کنید «تعطّروا بالإستغفار لا تفضحنّکم روائحُ الذنوب». بوی بد گناه شما را رسوا نکند یک وقت می‌بیند انسان کاری می‌کند، حرفی می‌زند، جایی می‌رود، چیزی می‌نویسد یا چیزی امضا می‌کند که آبرویش ریخته است لذا فرمود: «تعطّروا بالإستغفار لا تفضحنّکم روائح الذنوب»

مواظبت از امور مشتبه جهت مؤثر واقع شدن دعا از ضروریات است؛ همه ما باید مواظب باشیم که این فضای دهان را مطهّر نگه بداریم چرا که فرمود: «طهّروا أفواهکم فإنّها طُرُق القرآن» فرمود دهانتان را پاک کنید؛ خب اگر غذای شبهه‌ناک وارد بشود حرف شبهه‌ناک بیرون بیاید این فضا را آلوده می‌کند و فرمود اگر از فضای آلوده قرآن بیرون بیاید اثر ندارد!

 مگر نمی‌خواهید قرآن بخوانید؛ مگر نمی‌خواهید با آیات الهی مردم را روشن کنید خب اگر شما از سرچشمه آب زلال گرفتید ولی در یک کانال و مَجرا و شیر آلوده ریختید خب آلوده می‌شود و دیگر اثر هم ندارد. فرمود دهان را پاک کنید خب دهان با چه چیزی پاک می‌شود تنها دندان که نیست زبان هست کام هست دندان هست فضا هست همه اینها را می‌گویند اگر غذای بد برود یا حرف بد بیرون بیاید این دیگر آلوده می‌کند لذا به ما گفته اند: ﴿وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ﴾ اینها رجس است آن وقت اخلاق کاری می‌کند که انسان واجد این شرایط می‌شود، و وقتی دعا کرد برای بیداری خاورمیانه آن دعا اثر دارد، وقتی دعا کرد برای استقلال کشورش اثر دارد، دعا کرد برای حلّ مشکلات مسلمان‌ها اثر دارد.

درون انسان بمنزلۀ آینه ای شفاف است که نشان دهندۀ فیض الهی است.

در درون انسان یک آینه شفاف است که فیض خدا را نشان می‌دهد انسان اگر یک آینه شفاف بشود و سرش را خم بکند این آینه را نگاه کند فیض خدا را می‌بیند خدا دیدنی نیست ولی فیض او وجه او لطف او آثار او دیدنی است آن وقت راحت است نه بیراهه می‌رود نه راه کسی را می‌بندد چون آن جمال محض به انسان فرصت خلاف نمی‌دهد و اخلاق برای این است.

در روایات منقول از پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) نام هایی برای «رجب » ذکر شده است از جمله آنها «رجب الفرد الاصب» می باشد، زیرا در این ماه رحمت الهی همچون بارانی که از آسمان می آید بر بندگانش فرو می ریزد، همچنین ماه رجب به «شهر الاستغفار» هم معروف است زیرا در این زمان بندگان شایستۀ خداوند با طلب آمرزش و مغفرت از سیئات فاصله می گیرند و به رحمت الهی نزدیک می شوند و در واقع در این جویبار روح و روان خویش را از هرگونه آلودگی منزه ساخته و رذائل و خباثت ها را از قلب خود می زدایند.

حضرت آیت الله جوادی آملی سخنان دیگری نیز درباره ماه رجب دارند که بدین شرح است:

فرا رسیدن این ماه، نعمت بزرگی است که باید از آن بهره فراوان برد و نگذاریم شبها و روزهایش، با غفلت سپری شود. عبادت و نیایش، نماز و روزه، دعا و صلوات و سرانجام به یاد خدا بودن و تذکر در این ماه خجسته، لذتی دیگر دارد.

ماه رجب، ماه درخواست ظرفیت است، درست است که بعضی از کارهای بدی که کردیم از ما ظرفیت را گرفته است ولی ظرفیت‌ده، همچنان بخشنده است لذا از او ظرفیت طلب کنید، استحقاق طلب کنید، لیاقت طلب کنید و بعد از خداوند مسئلت کنید که به این ظرفیت، پاسخ مثبت بدهد و مظروف را عطا کند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین