عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۱۳۲۷
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹
حجتالاسلام فوادیان با بیان‌اینکه روح همه عبادات ماه رجب، استغفار است، گفت: اعتکاف در کوی امام زمان(عج) و به نیت انس با ایشان برکات بسیار دارد، اگر قرار است فیضی در این ماه به ما برسد به واسطه امام مهدی(عج) است. مهمترین دعای این ماه دعای فرج است.

عقیق:به منظور بررسی راه های بهره مندی از ظرفیت های ماه رجب المرجب برای انس و ارتباط با امام زمان(عج) به عنوان واسطه فیض الهی، با حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا فوادیان»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت و استاد حوزه و دانشگاه گفت وگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

ماه رجب چه ظرفیت هایی برای عبادت و عبودیت و انس و ارتباط با خدای متعال و ولی حی او دارد؟

 

بنابر توصیه های روایی باید از عنصر زمان نهایت استفاده را داشته باشیم و از فرصت ها استفاده کنیم چنان که در آموزه های روایی تاکید شده: از زمان هایی که معنوی است و در اختیارتان قرار می گیرد استفاده کنید و خود را در مسیر معنویت زمان قرار دهید.

بی شک رابطه بین زمان و عبادت در همه ادیان وجود دارد؛ یکی از فرصت های ویژه که خدای تبارک و تعالی در ماه رجب برای ما قرار داده، فرصت معنویت است اگر به کتب ادعیه مراجعه کنید اعمال بسیار برای این ماه توصیه شده که روح همه آنها استغفار است.

نقل است به محضر ائمه علیهم السلام می رسیدند و عرضه می کردند ما حوائج بسیار داریم چه کنیم؟، موسی بن جعفر(ع) در پاسخ فرمودند: استغفار کنید ... سپس درباره چرایی توصیه به استغفار سوال شد، ایشان به آیات 10 به بعد سوره مبارکه نوح اشاره کردند و فرمودند: خداوند می فرماید شما استغفار کنید، خدا می بخشد و می آمرزد و به شما نعمات مختلف می دهد.

در سیره عرفا هم تاکید بسیار بر استغفار شده است چراکه با استغفار درهای آسمان به روی انسان گشوده شود.

 

مناسبت های ماه رجب چه ظرفیتی برای نیایش و انس با خدا و حجت او دارند؟

 

مناسبت های این ماه مثل ایام اعتکاف و 27 رجب سالروز مبعث پیامبر(ص) بسیار برای نیایش مناسبت است. باید توجه داشت نیایش صرفاً مخصوص ما مسلمانان نیست بلکه پیروان همه ادیان به مکان های عبادی خود رفته و با خدا نیایش می کنند. در این میان ماه رجب گام اول برای طی مسیر عبودیت و نیایش است.

رجب ماه ولایت است و مناسبت های ولایی بسیاری در آن واقع شده، در این میان مهم است که بدانیم انسان از طریق شناخت ولی خدا، به عمق رسالت نبوی دسترسی می یابد و این ماه خدا مقدمه ای می شود برای درک شعبان و بعد رمضان به عنوان شهرالله الاکبر. اگر می خواهیم به برکات شب های قدر دست یابیم باید این گام ها را درک کنیم.

 

تمسک و توسل به کدام دعاها ما را در بهره مندی از ظرفیت ها و برکات ماه رجب بیشتر کمک می کند؟

 

در ماه رجب برخی ادعیه کاربردی و کلیدی هستند، برای مثال خوب است دعای دهم «صحیفه سجادیه» که دعای التجاء به خدا است در این ماه خوانده شود.

مقام معظم رهبری تاکید بسیار بر انس با صحیفه سجادیه دارند و توصیه می کنند که با این صحیفه انس بگیرید، این صحیفه عصاره تفکرات اهل بیت(ع) است و سبب استحکام درونی و بیرونی انسان می شود.

 

دعای فرج امام زمان(عج) و آماده سازی های فردی و اجتماعی برای انتظار ناب و زمینه ساز در این ماه، چه آثار و برکاتی دارد؟

 

مهمترین دعای این ماه دعا برای فرج است، امام زمان(عج) می فرمایند: برای فرج بسیار دعا کنید که فرج شما در آن است.

به عبارت دیگر، نفس دعا برای فرج، سبب گشایش در امر منتظران است. این ماه و ادعیه آن و ارتباط و انس با خدا و ولی او در فضای ماه خدا به انسان روحیه می دهد.

 

کدام ادعیه مهدوی در این ماه می تواند ما را به امام زمان(عج) نزدیک تر و با ایشان هم مسیر کند؟

 

اگر بخواهیم در ماه مبارک رجب کتاب دعا در دست بگیریم و مناجات کنیم، «صحیفه مهدیه» توصیه می شود. امام مهدی(عج) خود زیارت رجبیه دارند و خوب است بدانیم ایشان در این ماه به مشاهد مشرفه می روند، چه دعایی می خوانند.

اعتکاف در کوی حضرت(عج) و برای انس با ایشان برکات بسیار دارد چراکه حضرت حجت(عج)، انسان کامل و واسطه فیض هستند و اگر قرار است فیضی در این ماه به ما برسد به برکت و واسطه وجود مقدس امام مهدی(عج) است.

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین