عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۱۱۷۵
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸
راهیان نور|
دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور ضمن اعلان آخرین تغییرات یادمان‌های مناطق عملیاتی به بازخورد شهادت سردار سلیمانی در کیفیت برگزاری اردوی راهیان نور اشاره کرد.

عقیق: دوران هشت سال دفاع مقدس با تمام سختی و مشکلات ناشی از جنگ، فضای معنوی را در کشور به وجود آورده بود. رزمندگان با گذشت از خانواده و تعلقات به عرصه‌ی دفاع مقدس وارد می‌شدند، جبهه‌ی جنگ آن روزها همچون کارخانه‌ای انسان‌ساز مسیری برای رسیدن به آسمان‌ها بود که رزمندگان با شهادت در این مسیر سبقت می‌گرفتند. با به پایان رسیدن جنگ و متولد شدن نسل‌های دهه‌‌های 1370 و 1380، مردم ایران و حتی دیگر کشورها که در آن دوران حضور نداشته‌اند برای درک آن فضای نورانی متوسل به خاطرات رزمندگان می‌شدند. همین شوق مردم کافی بود تا خداوند راهی نورانی را در دل مناطق عملیاتی باز کند و انسان‌های شیفته‌ی آسمان، برای چند روز هم که شده است از شلوغی‌های شهر فاصله و در فضای معنوی یادمان‌ها قرار بگیرند.

این جریان که با عنوان "راهیان نور" شناخته شده است، هر سال پرشورتر از سال گذشته در کشور ایران رقم می‌خورد. حضور گسترده زائران شهدا در طی ماه‌های سال در مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس مثل "دوکوهه"، "شلمچه"، "فکه" و... نشان دهنده‌ی برکات انقلاب اسلامی است که مفاهیمی همچون جهاد و شهادت را در دل نوجوانان و جوانان رشد داده است و امروزه از این جریان به عنوان یکی از بزرگترین اردوهای تربیتی و فرهنگی کشور یاد می‌شود.

سردار نادر ادیبی دبیر ستاد مرکزی راهیان نور به مناسبت نزدیکی ایام اسفند و فروردین‌ماه که خیل عظیم جمعیت به سوی یادمان‌های مناطق عملیاتی می‌روند، اطلاعاتی از جزئیات برگزاری این اردو به ارائه داد.

در این گفت‌وگو می‌خوانیم:
آخرین تغیرات یادمان‌های مناطق عملیاتی راهیان نور
معرفی شهید شاخص راهیان نور سال 1399
اعلام زمان فراخوان سراسری راهیان نور
بازخورد شهادت سردار سلیمانی در کیفیت برگزاری اردوی راهیان نور

مشروح این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید:

* اعزام کاروان‌های زیارتی به اردوی راهیان نور در مناطق عملیاتی از چه زمانی آغاز می‌شود؟

همان‌طور که مردم عزیز ایران می‌دانند اردوی تربیتی و فرهنگی راهیان نور از زمانی که شروع شد تا به امروز در طول سال جریان دارد، یعنی اینگونه نیست که اردوی راهیان نور به اسفند و فروردین‌ماه اختصاص داشته باشد، بلکه با شروع سال جدید و استقبال شرکت‌کنندگان از این اردوی نورانی در مناطق جنوب کشور مثل استان خوزستان و دیگر استان‌ها تعداد زائران به اوج خودش می‌رسد و بعد از پایان این دو ماه، اعزام زائران طی سال در قالب کاروان‌های دانش‌آموزی، دانشجویی، سازمان‌ها و مؤسسات فرهنگی ادامه پیدا می‌کند.

* یعنی الان کاروان‌های زیارتی شهدا در مناطق عملیاتی حضور دارند؟

هم‌اکنون دوره‌ی حضور کاروان‌های دانش آموزان دختر و پسر در سال 1398 به پایان رسیده و دوره‌ی دوم اعزام کاروان‌های دانشجویی به مناطق غرب شروع شده است و این زائران جوان شهدای والا مقام در مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس حضور دارند و نیمه‌ی اسفندماه امسال دوره‌ی دانشجویی به پایان می‌رسد.

* از چه تاریخی فراخوان شروع اعزام کاروان‌های اردوی سراسری راهیان نور در اسفند و فروردین‌ماه اعلام ‌می‌شود؟

با به پایان رسیدن دوره‌ی حضور دانشجویان در مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس، از نیمه‌ی اول اسفند‌ماه امسال فراخوان سراسری راهیان نور خوزستان زده می‌شود و تا نیمه‌ی فروردین‌ماه سال 1399 حضور زائران در مناطق ادامه پیدا می‌کند. بعد از این که دوره‌ی سراسری راهیان نور در استان خوزستان تمام شود از اول اردیبهشت ‌ماه، عملیات راهیان نور در غرب و شمال غرب کشور آغاز می‌شود.

* با توجه به اینکه به ایام اوج راهیان نور نزدیک می‌شویم، برنامه‌ی شما برای بهبود کیفیت مناطق و یادمان‌ها چگونه است؟

اعزام زائران شهدا به مناطق غرب و شمال غرب کشور تقریباً به پایان رسیده است و تقریباً به ایام اوج استقبال‌کنندگان در مناطق عملیاتی استان خوزستان نزدیک می‌شویم و با توکل به خداوند برای این دو ماه سعی می‌کنیم در بالاترین سطح آمادگی از زائران استقبال کنیم.

اردوی راهیان نور , ستاد مرکزی راهیان نور , سردار نادر ادیبی , مناطق عملیاتی دفاع مقدس , شهید سپهبد قاسم سلیمانی , سردار قاسم سلیمانی ,

یکی از مهم‌ترین مسائل راهیان نور حضور کودکان و نوجوانان است که از ابعاد مختلف، اهمیت بسیار بالایی دارد. امسال هم همانند سال گذشته سعی کردیم شرایطی را برای کودکان و نوجوانان زائر در یادمان‌ها فراهم کنیم تا بتوانند راحت‌تر به اردوی راهیان نور تشریف بیاورند و در مناطق از امکانات بیشتری برخوردار باشند.

یکی دیگر از برنامه‌های راهیان نور امسال روایتگری با محوریت افزایش بصیرت، نمایش‌های تسلیحات زرهی در پایگاه چهارم شهر دزفول است. یادمان منطقه عملیاتی بیت‌المقدس یکی از یادمان‌هایی است که امسال با برنامه‌ریزی و امکانات خوب به زائران شهدا خدمات ارائه می‌دهد.

* آیا امسال تغییر در مناطق عملیاتی و یادمان‌ها را شاهدیم؟

یکی از اقدامات مناسبی که امسال صورت گرفت و امیدواریم مورد استقبال مردم هم قرار بگیرد، این است که طی اقدامات پژوهشی وسیع، سعی در بازآفرینی مناطق عملیاتی کردیم تا این مناطق، پویا و شبیه‌تر به شب‌های عملیات شود؛ مثلاً یادمان‌ها را به خطوط مقدم نبرد هشت سال دفاع مقدس نزدیک‌تر کردیم تا با بازخوانی عملیات‌ها، زائران بتوانند از نزدیک در فضای معنوی شب‌های عملیات هشت سال دفاع مقدس قرار بگیرند. البته لازم به ذکر است که این پروژه مختص به امسال نیست و طی سال‌های بعد گسترش پیدا می‌کند.

 
یکی از اقدامات مناسبی که امسال صورت گرفت و امیدواریم مورد استقبال مردم هم قرار بگیرد، این است که طی اقدامات پژوهشی وسیع، سعی در بازآفرینی مناطق عملیاتی کردیم تا این مناطق، پویا و شبیه‌تر به شب‌های عملیات شوند
 
 

امسال سعی کردیم در کنار یادمان‌هایی که به مناطق جنوب کشور اضافه شده است، کیفیت فرهنگی مناطق عملیاتی را گشترش بدهیم. هم اکنون اقدامات معماری خود را در مناطق شروع کرده‌ایم و در حال توسعه سطح عمرانی یادمان‌هاییم تا ان‌شاءالله زائرین در آسایش وارد مناطق شوند.

اردوی راهیان نور , ستاد مرکزی راهیان نور , سردار نادر ادیبی , مناطق عملیاتی دفاع مقدس , شهید سپهبد قاسم سلیمانی , سردار قاسم سلیمانی ,

تمام مسئولان و خادمان زائران شهدای استان خوزستان در حال تلاشند تا یادمان‌های دفاع مقدس چهره‌ای دقیق‌ و کامل‌تر داشته باشند و اسفند و فروردین‌ماه در معرض دید عموم قرار بگیرند. البته هنوز با هدف‌های ترسیم‌شده فاصله داریم، اما در تلاشیم تا به این مقصدها برسیم.

* با توجه به اینکه امروزه مردم ایران اردوی راهیان نور را یکی از اردوی‌های تأثیرگذار کشور می‌دانند و بسیار هم مورد استقبال قرار گرفته است، سال گذشته چه تعدادی در این اردو شرکت کردند؟

سال گذشته 7 میلیون نفر از مردم عزیزمان در مناطق عملیاتی حضور پیدا کردند.

* زائرانی که در اسفند و فروردین‌ماه در مناطق حضور پیدا کردند چه تعدادی از آمار 7 میلیونی را شامل می‌شوند؟ میانگین سن زائران چقدر است؟

یک میلیون نفر در ایام اوج راهیان نور یعنی اسفند و فروردین‌ماه در استان خوزستان حضور پیدا کردند. بیش از 70 درصد این تعداد، جوانانی بین 15 تا 20 سالند که می‌توانیم بگوییم این اتفاق یکی از مهم‌ترین رویش‌های انقلاب اسلامی است.

* به نظر شما امسال تعداد شرکت‌کنندگان به چه عددی خواهد رسید؟

الان زود است بخواهیم آماری را به صورت تقریبی از تعداد شرکت‌کنندگان در اردوی فرهنگی و تربیتی راهیان نور ارائه بدهیم، اما با توجه به حضور و استقبال مردم طی سال‌های گذشته از اردوی راهیان نور و افزایش فضای نورانی فرهنگ شهادت در سال‌های آخر در کشورمان مخصوصاً با شهادت سردار آسمانی حاج قاسم سلیمانی می‌توانم بگویم این آمار امسال بسیار بیشتر از سال‌های قبل خواهد بود.

* با توجه به اینکه شهید سلیمانی در هشت سال دفاع مقدس حضوری تأثیرگذار داشته‌ است، آیا برای معرفی شخصیت و فعالیت‌های سردار آسمانی، در راهیان نور امسال برنامه‌ای دارید؟

کارنامه شهید سلیمانی بسیار درخشان است، ایشان با تمام تلاش در جبهه‌های مقاومت فعالیت می‌کردند؛ ایشان در تاریخ هشت سال دفاع مقدس تاثیرگذار و در مکتب امام خمینی (ره) آموخته بود با روحیه جهادی و مخلصانه به نبرد با دشمن برود. اگر پیروزی سردار در میدان‌های نبرد را می‌بینیم،‌ تربیت معنوی ایشان را نتیجه بگیریم. ایمان و صفات سردار جلوتر از جسم وی در میدان‌های نبرد به دشمنان لطمه زد. شما در قرآن هم که نگاه کنید، خداوند حتی کوچک‌ترین رویدادهای مبارزات اسلام علیه کفر را به خود نسبت داده است؛ مثلاً در آیه‌ای از قرآن تیر زدن پیامبر را به خود نسبت داده و می‌فرماید: «فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ و لکِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ وَ ما رَمَیْتَ‏ إِذْ رَمَیْتَ‏ وَ لکِنَّ اللَّهَ رَمى‏؛ و شما آنان را نکشتید، بلکه خدا آنان را کُشت و چون [تیر به سوى آنان‏] انداختی، تو نینداختی بلکه خدا افکند.» 

 
اگر پیروزی سردار در میدان‌های نبرد را می‌بینیم،‌ تربیت معنوی ایشان را نتیجه بگیریم. ایمان و صفات سردار جلوتر از جسم وی در میدان‌های نبرد به دشمنان لطمه زد.
 
 

همچنین درباره اخلاص ایشان مطالب زیادی وجود دارد. در حدیث زیبایی از رسول گرامی اسلام(ص) می‌خوانیم «خوشا به حال مخلصان؛ آنان چراغ هدایتند که از هرگونه فتنه‌ و ظلمت رهایی یافته‌اند؛ طوبی لِلمُخلِصینَ اولئِکَ مصابیحُ الهُدی تَنجَلی عَنْهُم کُلُّ فِتنَةٍ ظَلماء

با این توضیح،‌ به دلیل سال‌ها مجاهدت سردار سلیمانی در جبهه‌های دفاع مقدس، قصد داریم یکی از شهدای شاخص اردوی راهیان نور سال 1399 را به نام شهید سلیمانی نامگذاری کنیم تا با معرفی مجاهدت‌های ایشان در طول تاریخ دفاع مقدس به زائران، بار دیگر شخصیت و فعالیت‌های شهید سلیمانی بازخوانی شود.

* دلیل اینکه هر سال شعاری برای راهیان نور انتخاب می‌شود چیست؟

ما هر سال برای جریان‌سازی، شعاری را برای راهیان نور انتخاب می‌کنیم تا تمرکز و محور فعالیت تمام مراکز فرهنگی، تربیتی و حتی دیگر سازمان‌های کشور به مفهوم شعار انتخاب شده جلب شود.

* ملاک انتخاب شعارها چگونه است؟

معمولاً این شعارها از کلام رهبر معظم انقلاب و یا حماسه‌های رزمندگان در طول هشت سال دفاع مقدس انتخاب می‌شوند تا نشان دهد بعضی اعتقادات که در قالب این شعارها گنجانده شده‌‌اند می‌تواند منشأ تحولات درونی در تاریخ کشورمان شود، مثلاً شعار امسال (1398) "ما پیروزیم" بود، این شعار به این جهت انتخاب شد تا به ملت ایران یادآوری کنیم ما با تکیه بر قدرت الهی و تلاش‌های بی‌وقفه می‌توانیم در تمام عرصه‌ها به موفقیت برسیم.

* آیا شعار راهیان نور سال 1399 انتخاب شده است؟

خیر، شعار راهیان نور سال 1399 ان‌شاءالله به زودی اعلام می‌شود و حتماً رویکرد شعار سال پیش‌رو به سمت مسائلی خواهد بود که با تفکر در آن، به حماسه آفرینی ملت ایران پی می‌بریم.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین