عقیق |‌ aghigh.ir

کد خبر : ۱۱۱۱۲۹
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۵
حجت الاسلام علیرضا پناهیان:
حجت الاسلام پناهیان گفت: اگر بخواهیم مکتب حاج قاسم را بشناسیم، نباید فقط آن را به صورت نظری تبیین کنیم، بلکه باید درباره عمل و آثار آن هم حرف بزنیم.

عقیق:نشست «بازخوانی ابعاد مکتب شهید قاسم سلیمانی» صبح امروز در ساختمان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

حجت‌الاسلام پناهیان در این نشست گفت: دوستانی که در چنین جلساتی کار نظری می‌کنند، باید پای نظرات مختلف فکری را هم به میان بکشانند. ما در مواجهه با شخصیت سردار سلیمانی و اثر ماندگار او، در جریان مقاومت اگر بخواهیم تحلیلی داشته باشیم، باید به بعضی نکات بپردازیم. در مراسمی مثل بدرقه شهید قاسم سلیمانی، ما شاهد جمعیتی بودیم که شاید در کل تهران، ما این تعداد فرد انقلابی نداشته باشیم، اما شاهد بودیم که چنین جمعیتی به میدان می‌آیند و این نشان می‌دهد که مردم شدیداً تحت تأثیر قرار گرفته‌اند؛ مردمی که از عینیت‌یافته مکتب اسلام، این قدر عمیق استقبال می‌کنند. بنابراین معلوم می‌شود که مردم تجسم‌یافته اسلام ناب را می‌پسندند. حال برای پاسخ به اینکه چرا ما در بیان آموزه‌های اسلام ناب این قدر موفق نیستیم، باید به شیوه تبیین انقلاب و اسلام ناب توجه کنیم.

وی ادامه داد: برخورد هوشمندانه رهبر معظم انقلاب با این پدیده و اینکه از مکتبی به نام «مکتب سلیمانی» صحبت شد، نکته بسیار مهمی بود و به آن معنا بود که مکتب اسلام را با شخصیت ایشان تبیین کنیم. تأثیر عمیق شهادت قاسم سلیمانی در حالی انجام شد که در فضای تهاجم رسانه‌ای سنگین قرار داریم و حالا ما باید بیندیشیم که چرا این تأثیر تا این حد عمیق است و چگونه می‌تواند تداوم داشته باشد.

پناهیان افزود: اخلاص بدون قدرت، مقاومت و حماسه معنا ندارد. تأثیرگذاری مکتب حاج قاسم هم به دلیل برخورداری از چنین جامعیتی بود. تأثیرگذاری ایران در منطقه، عامل افتخار است و اگر حاج قاسم نبود، چنین تأثیرگذاری ای وجود نداشت. اینکه ما فقط به فکر آبادانی کشور خودمان باشیم، درست نیست و دقیقاً قهرمان ملی در چنین شرایطی ساخته می‌شود. حاج قاسم فقط مظلوم نبود، بلکه مقتدر هم بود، یعنی قدرتمندی‌اش در مقام عمل به منصه ظهور رسید. او یک دیندار واقعی بود. عملیاتی و اهل عمل بودن، از دیگر ویژگی‌های ایشان به شمار می‌رود. حاج قاسم سلیمانی نه به کسی وعده داد و نه درباره کارهایی که می‌خواست انجام دهد، صحبت کرد، بلکه در عمل همه چیز را نشان داد.

پناهیان افزود: مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی‌شان گفتند که بیان نظری و صحبت درباره مکتب اسلام کافی نیست، بلکه ما باید آثار و پیامدهای آن را نشان دهیم. با این وجود ما هنوز کتابی درباره آثار و کارکردهای ولایت‌فقیه ننوشته‌ایم. این در حالی است که بیان نظری ما از دین به صحنه عمل نزدیک نمی‌شود، به همین دلیل عملگرا بودن بسیار مهم است. اگر بخواهیم مکتب حاج قاسم را بشناسیم، نباید فقط آن را به صورت نظری تبیین کنیم، بلکه باید درباره عمل و آثار آن هم حرف بزنیم.

این سخنران مذهبی تصریح کرد: حاج قاسم برای امور انسان‌ها ارزش قائل بود و عشق به شهادت و فدا شدن برای انسان‌ها داشت. ایشان زیبایی معنویت را به تصویر می‌کشید و سال‌ها اولین شخصیت محبوب کشور بود، ولی ادعایی نداشت. معنویت حاج قاسم برای همه قابل احترام است، حتی برای کسی که به معنویت اعتقاد ندارد. مکتب سلیمانی عناصر کلیدی داشت که توانست با مردم ارتباط برقرار کند. ما برای مطالعه این مکتب، باید به دو عرصه شخص سردار سلیمانی و مردم توجه کنیم چون در این پدیده مردم قابل مطالعه هستند. دلیل آن، این است که برای هر پدیده‌ای این‌گونه رفتار نمی‌کنند. شناخت مردم جزو اسلام‌شناسی ما است. مکتب حاج قاسم، جدا از اسلام ناب و مکتب امام (ره) نیست.

منبع:مهر

پربازدیدترین اخبار
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: