عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۱۰۲۱
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
با وجود اینکه سال‌های گذشته در این ایام کاروان‌های زیادی به عتبات مشرف می‌شدند، اما اکنون با توجه به برخی محدودیت‌ها، تقاضا برای حضور با کاروان‌های مجاز کاهش یافته و افراد ترجیح می‌دهند با کاروان‌های غیرمجاز به عراق سفر کنند.

عقیق:سفر به عتبات در بهمن‌ و اسفندماه به دلیل هوای مناسبی که شهرهای مقدس عراق در این ماه‌ها دارد، هر ساله طرفداران خود را دارد. به طوری که کاروان‌های بسیاری در این دو ماه به عتبات مشرف می‌شوند، اما در ماه‌های اخیر به دلیل وضعیت عراق، تقاضای زائران برای سفر به عتبات نیز کاهش یافته و علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت نیز از اعزام زائران به عتبات به صورت محدود خبر داده است.

کاهش تقاضای سفر به عتبات در قالب کاروان‌های حج و زیارت

با کاهش تعداد زائران سفر زیارتی به کربلا، کاروان‌های کم‌تری نیز به عتبات مشرف می‌شوند و با وجود اینکه سازمان حج و زیارت اقدام به افزایش ظرفیت کاروان‌ها در برخی ایام می‌کند، اما ظرفیت کاروان‌ها پر نمی‌شود و اعزام در آن تاریخ‌ها نیز لغو یا به تعویق می‌افتد.

البته برخی از مدیران دفاتر زیارتی، دلیل پر نشدن ظرفیت اعزام به عتبات را در کنار وضعیت عراق، بالا بودن هزینه‌های سفر به عتبات عنوان می‌کنند. یکی از این مدیران با بیان اینکه سفر به عتبات در گذشته بسیار ارزان‌تر بود، به خبرنگار فارس می‌گوید: هم‌اکنون وقتی افراد برای سفر به عتبات به ما مراجعه می‌کنند یا تماس می‌گیرند، به دلیل اینکه علاقه‌مند هستند که این سفر را به صورت دسته جمعی یا خانوادگی مشرف شوند، به دلیل بالا بودن هزینه سفر از ثبت‌نام منصرف می‌شوند.

بسته بودن سفرهای زمینی به عتبات یا بالا بودن هزینه‌های سفر!

هم‌اکنون هزینه سفر به عتبات از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تا ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است که این قیمت‌ها نیز با توجه به شهر اعزامی متغیر است. علاوه بر این، از ماه‌های گذشته سفرهای عتبات تنها به صورت هوایی صورت می‌گیرد و هیچ اعزامی به صورت زمینی انجام نمی‌شود و مرزها نیز به روی زائران بسته است.

این امر در حالی است که طبق آمارهای مسؤولان برگزاری سازمان حج و زیارت بسیاری از کاروان‌ها به صورت زمینی به عتبات اعزام می‌شدند. بر همین اساس کاهش تعداد زائران عتبات، هم‌اکنون که فقط اعزام‌های هوایی انجام می‌شود، دور از انتظار نیست.

بر همین اساس، یکی دیگر از مدیران دفاتر زیارتی کاهش تقاضای سفر به عتبات را بسته بودن سفرهای زمینی به عتبات عنوان می‌دارد و می‌گوید: وقتی سفرهای زمینی به عتبات برقرار بود، هر کسی با هر طیف و قشری امکان تشرف به این سفر معنوی را داشت. البته که هزینه این سفر هم برای برخی بالا بود، اما باز هم بسیاری می‌توانستند در کاروان‌ها ثبت‌نام کنند. اکنون به دلیل اینکه فقط کاروان‌های هوایی اعزام می‌شوند و هر کسی هم توانایی پرداخت هزینه‌های این سفر را ندارد، تقاضای سفر نیز کاهش یافته است.

وقتی کاروان‌های غیرمجاز گوی سبقت را از سازمان حج و زیارت می‌ربایند

در این میان با توجه به کاهش تعداد زائران عتبات در قالب کاروان‌های مجاز سازمان‌های حج و زیارت که تنها یک نوع بسته زیارتی آن هم ۷ شب و ۸ روز اجرا می‌کند، کاروان‌های غیرمجاز فرصت را غنیمت شمرده و با پیش‌بینی بسته‌های متفاوت با هزینه پایین‌تر گوی سبقت را از کاروان‌های مجاز ربوده‌اند. به طوری که بسیاری از افراد بدون آگاهی از مشکلاتی که همراهی با کاروان‌های غیرمجاز دارد، ترجیح می‌دهند با کاروان‌های غیرمجاز به عتبات سفر کنند.

کارشناس یکی از دفاتر زیارتی که علاوه بر کاروان‌های مجاز سازمان حج و زیارت، اقدام به راه‌اندازی کاروان غیرمجاز نیز کرده است، به فارس می‌گوید: بیشتر زائران تمایل دارند که به کربلا مشرف شوند و هزینه کمتری نیز بپردازند. برای همین هم ما کاروان‌های متنوعی را در نظر گرفته‌ایم که افراد با توجه به توانایی مالی خود بتوانند به این سفر مشرف شوند و بیشتر زمان خود را نیز در کربلا سپری کنند.

ارائه بسته‌های متنوع زیارتی در کاروان‌های غیرمجاز

وی می‌افزاید: کاروان‌هایی که فعلا در زمان‌های پیش‌رو داریم، کاروان‌های ۴ شب و ۵ روزه است که با قیمت ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان در نظر گرفته‌ایم. زائران این کاروان یک شب در نجف اشرف و ۳ شب در کربلا اسکان داده می‌شوند.

این امر در حالی است که زائران در قالب کاروان‌های مجاز سازمان حج و زیارت ۷ شب و ۸ روز در عتبات حضور دارند که ۳ شب در کربلا، ۳ شب در نجف، یک شب در کاظمین اسکان دارند و زیارت دوره‌ای سامرا  نیز برای زائران پیش بینی شده است. به طور حتم هزینه این سفر که علاوه بر مدت اقامت بیشتر، زیارت کاظمین و سامرا را نیز پیش‌بینی کرده است، گران‌تر خواهد شد؛ چرا که به طور مثال شرکت شمسا به منظور تأمین امنیت هر زائر برای سفر به سامرا حداقل ۱۰ دلار به شرکت‌های عراقی می‌پردازد.

همچنین هتل‌ها، بهداشت، بیمه، ارائه خدمات درمانی در صورت بروز مشکل یا حادثه و تأمین امنیت زوار در کاروان‌های مجاز سازمان حج و زیارت که در عراق نمایندگی هم دارند، با کاروان‌های غیرمجاز که هیچ پشتوانه‌ای هم ندارند، متفاوت است و زائران بدون اطلاع آن ها تنها به دلیل ارائه بسته‌های متنوع با قیمت پایین‌تر با این کاروان‌ها همراه می‌شوند.

حق انتخاب زائران عتبات برای همراهی با کاروان‌های غیرمجاز

این امر در حالی رخ می‌دهد که سازمان حج و زیارت و شرکت شمسا به عنوان متولیان برپایی سفر زیارتی به عتبات، باید قبل از اینکه کاروان‌های غیرمجاز چنین بسته‌های زیارتی را برای زائران طراحی کنند و حق انتخاب را به آن‌ها بدهند، پیش قدم می‌شدند و بسته‌های متنوع با قیمت‌های مختلف را عرضه می‌کردند تا زائران نیز بتوانند بر اساس بودجه و توانمندی خود یکی از بسته‌ها را انتخاب کنند.

البته مصطفی قاسمی، مدیرعامل شرکت شمسا از آمادگی این شرکت برای برپایی سفر به عتبات در قالب‌های متنوع با هزینه‌های مختلف و اعزام روزانه ۴ هزار زائر ایرانی به عتبات به صورت هوایی و زمینی خبر داده بود. اما مشخص نیست چرا در این برهه از زمان که تنها سفرهای هوایی به عتبات برقرار است، متولیان امر بسته‌های مختلفی را به زائران ارائه نمی‌دهند تا علاوه بر افزایش تقاضا، شاهد رونق این سفر معنوی باشیم.

به گزارش فارس، تا قبل از اربعین امسال ۲۵۰ هزار زائر ایرانی در قالب کاروان‌های سازمان حج و زیارت به عتبات مشرف شدند که با توجه به مشکلات بعد از اربعین و وضعیت عراق، سفرهای زیارتی به عتبات در برهه‌ای از زمان بسته و پس از آن به صورت محدود انجام شد.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین