عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۰۷۵۳
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۳
نام‌نویسی دور جدید سفر به عتبات آغاز شد که با توجه به محدودیت‌ها در بهمن‌ماه ۵۰ کاروان از استان‌های تهران، قم و قزوین به صورت هوایی به عتبات مشرف می‌شوند.

عقیق:نام‌نویسی دور جدید سفر به عتبات در بهمن‌ماه آغاز شد و متقاضیان این سفر معنوی می‌توانند در تاریخ‌های پیش‌بینی شده به عتبات مشرف شوند.

زائران ۳ استان در بهمن ماه به عتبات مشرف می‌شوند

البته با توجه به محدودیت‌هایی که در ماه‌های گذشته نیز وجود داشت، نام‌نویسی سفر به عتبات در بهمن‌ماه برای تمامی استان‌ها در نظر گرفته نشده است، به طوری که اکنون ثبت‌نام عتبات تنها در ۳ استان قم، قزوین و تهران صورت می‌گیرد.

سفر زمینی به عتبات همچنان متوقف است/ برقراری سفرها در انتظار موافقت شورای عالی امنیتی ملی

این سفرها همچون ماه‌های گذشته تنها به صورت هوایی انجام خواهد گرفت و هنوز خبری مبنی بر از سرگیری اعزام‌های زمینی به عتبات نیست؛ این امر در حالی است که علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت که در ماه گذشته اعمال محدودیت در سفر به عتبات را مطرح کرده بود، در جلسه اخیر شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با اشاره به آمادگی این سازمان و حتی مسؤولان عراقی برای از سرگیری اعزام زمینی زائران ایرانی به عتبات، برقراری این سفرها را در گرو موافقت شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد.

با این وجود به نظر می‌رسد در بهمن‌ماه هم سفر به عتبات به صورت زمینی برقرار نمی‌شود، چرا که در گذشته با وجود عدم برقراری سفر زمینی به عتبات، از متقاضیان این سفر نام نویسی صورت می‌گرفت. اما اکنون با وجود آغاز نام‌نویسی سفر به عتبات به صورت هوایی، حتی از متقاضیان سفر زمینی به عتبات ثبت‌نام هم انجام نمی‌شود و در مرز مهران نیز که به عنوان تنها مرز رسمی به منظور تردد کاروان‌های مجاز عتبات بود، امکان خروج از کشور برای زائران ایرانی وجود ندارد. 

آمادگی شمسا برای اعزام روزانه ۴ هزار زائر

این محدودیت‌ها در حالی اعمال شده است که مصطفی قاسمی مدیرعامل شرکت شمسا نیز از آمادگی برای از سرگیری سفرهای زمینی به عتبات و توانایی این شرکت برای اعزام روزانه ۴ هزار زائر عتبات به صورت زمینی و هوایی خبر داده بود.

اما اکنون با توجه به ثبت‌نام عتبات در سه استان آن هم تنها به صورت هوایی، تعداد کاروان‌ها نیز محدود خواهد بود، در حالی که بسیاری از استان‌ها نیز متقاضی سفر به عتبات هستند که با این محدودیت‌ها امکان تشرف نداشته و باید منتظر برنامه جدید سازمان حج و زیارت برای سفرهای زیارتی به عتبات باشند.

کاهش بیش از ۹۰ درصدی اعزام زائران ایرانی به عتبات

با این حال امسال سازمان حج و زیارت در مجموع ۵۰ کاروان برای سفر به عتبات در بهمن‌ماه در نظر گرفته است که ۴۰ کاروان از استان تهران، ۲ کاروان از استان قزوین و ۸ کاروان نیز از استان قم به عتبات مشرف می‌شوند. یعنی در مجموع اگر هر کاروان را حتی ۴۰ نفر نیز در نظر بگیریم حدود ۲ هزار نفر در یک ماه به عتبات مشرف می‌شوند؛ در حالی که به گفته مصطفی قاسمی مدیرعامل شرکت شمسا، تا قبل از اربعین سال جاری (حدود 7 ماه نخست امسال) ۲۵۰ هزار زائر ایرانی به عراق مشرف شدند. یعنی در هر ماه حدود ۳۵ هزار نفر زائر ایرانی عازم عتبات شده است که اکنون با این روند شاهد کاهش چشمگیر (بیش از ۹۰ درصد) اعزام زائران به عتبات هستیم.

با وجود کاهش تعداد کاروان های اعزامی به عتبات آن هم در یکی از بهترین فصل‌های سفر به عتبات که نه تنها هوای شهرهای زیارتی عراق مطلوب و متعادل است، بلکه برای زیارت نیز زائران بهتر می‌توانند در جوار مضجع شریف ائمه اطهار (ع) حضور یابند، به نظر می‌رسد که سازمان حج و زیارت با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و پیام ایشان به کشورهای عربی در نماز جمعه ۲۷ دی‌ماه، به زودی روال سفر به عتبات را همچون اوایل سال جاری بازگرداند.

به گزارش فارس، سفر به عتبات پس از اربعین امسال به دلیل شرایط عراق متوقف شد، اما یک ماه بعد یعنی از آذرماه مجدد این سفرها برقرار شدند. با این تفاوت که تنها سفرهای هوایی انجام می‌شود و سفر زمینی به عتبات به دلایل امنیتی هنوز برقرار نشده است.

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین