عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۰۱۹۳
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶
فخرالاسلام به هفت زبان زنده دنیا تسلط داشت و با علمای مسیحی مناظرات علمی می‌کرد و در همین مناظره ها عده‌ای از مسیحیان به دین اسلام ایمان می‌آوردند.

عقیق:از ارومیه محمدرضا آبرون امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه زینب کبری(س) که در حسینیه این مدرسه برگزار شد اظهار داشت: آیت الله محمدصادق فخرالاسلام در سال ۱۲۲۱ در کلیسای ارومیه در یک خانواده آشوری به دنیا آمد و با توجه به این‌که خانواده‌اش او را نذر کلیسا کرده بودند در آنجا زیر نظر پدر خود علوم مسیحیت را یاد گرفت و در ۱۲ سالگی به درجه قسیسی می‌رسد.

وی اضافه کرد: بعد از ۱۲ سالگی به واتیکان مهاجرت کرده و آنجا مدارج علمی خود را ادامه می‌دهد و در همانجا با کتابی به نام فارقلیط آشنا شده و با تعرف و تمجید استاد خود که مسلمانی‌اش را پنهان می‌کرده، مسلمان می‌شود.

پژوهشگر حوزوی ادامه داد: بعد از مسلمان شدن به ارومیه آمده و نزد آیت الله میرزا محمدحسن مجتهد افشار مسلمانی خود را ابراز می‌کند و بعد از یک سال و نیم تحصیل نزد وی به شهر نجف مهاجرت می‌کند.

وی افزود: در نجف نزد علمای بزرگی چون آیت الله سید حسین کوه‌کمره‌ای، شیخ جعفر تستری، میرزا صالح قزوینی، محمدحسن شیرازی و محمد حسن آل یاسین کسب فیض نموده و بعد از ۱۶ سال تحصیل در نجف به ارومیه برگشته و در مسجد جامعه این شهر به تبلیغ دین اسلامی می‌پردازد که پامنبری‌های وی را تا ۲ هزار نفر هم بیان کرده‌اند.

آبرون بیان داشت: آیت الله فخرالاسلام به هفت زبان زنده دنیا تسلط داشت و با علمای مسیحی مناظرات علمی می‌کرد و در همین مناظره ها عده‌ای از مسیحیان به دین اسلام ایمان می‌آوردند.

وی ادامه داد: وی بعد از مدتی تبلیغ در ارومیه به تهران مسافرت کرده و نزد ناصرالدین شاه آنچه که موجب اسلام آوردن وی شده را بیان می‌کند و از وی لقب فخرالاسلام را کسب می‌کند. فخرالاسلام مؤلف بیش از هفتاد عنوان جلد کتاب بود که به دست خادم وی منهدم یا به آتش کشیده شده است و تنها ۱۱ اثر امروز از آیت الله فخرالاسلام باقی مانده است.

پژوهشگر حوزوی گفت: آیت الله محمدصادق فخر الاسلام در سال ۱۲۹۴ در حین عبادت شبانه وفات می‌کند و در جوار شیخ صدوق به خاک سپرده می‌شود، که احتمال شهادت وی با سَمّ وجود دارد.

وی در پایان گفت: فخرالاسلام در کتب خود نسبت به ضرر ورود آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به کشور ایران هشدار داده است و این نشان می‌دهد که این عالم دینی بسیار روشن‌فکر و آینده نگر بوده است.

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین