عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۰۱۹۰
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵
مراسم گرامیداشت دومین سالگرد درگذشت آیت‌الله محمدصادق (محی‌الدین) حائری شیرازی روز چهارشنبه ۲۷ آذرماه برگزار می‌شود.

عقیق:مراسم گرامیداشت دومین سالگرد درگذشت آیت‌الله محمدصادق (محی‌الدین) حائری شیرازی برگزار می‌شود.

براساس این گزارش، این مراسم روز چهارشنبه ۲۷ آذرماه با سخنرانی حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان و مدیحه‌سرایی میثم مطیعی برگزار خواهد شد.

این مراسم بعد از نمازمغرب و عشاء در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی شاهچراغ (علیه‌السلام) برگزار خواهد شد.

براساس این گزارش، محمد صادق (محی الدین) حائری شیرازی در اسفند سال ۱۳۱۵ در شیراز در خانواده‌ای اصیل و روحانی که به تعبیر وی «رغبتشان الی ا... بود » به دنیا آمد . پدرش آیت الله عبد الحسین حائری، مجتهد زاهد و عارفی بود که جز به ضرورت سخن نمی‌گفت و مادرش بانویی مسلمان، پارسا و دین باروری بود که در دوران منع حجاب و رضاخانی، نزدیک به ۲۵ سال به اعتراض در خانه نشست.

آیت الله حائری در سال تحصیلی ۳۵-۳۴ به قصد شرکت در کنکور و ورود به دانشگاه به تهران آمد اما مأموران رژیم پهلوی، وی را علیرغم داشتن همه شرایط برای ورود به دانشگاه به دلیل مسائل سیاسی از تحصیل در دانشگاه باز داشتند. او از آن پس، به خاطر درک وجود جوهر استقلال در روحانیت و نظام طلبگی (سال ۱۳۳۵) به تحصیل علوم حوزوی رو آورد و پس از فراغت از دروس سطح، برای ادامه تحصیلات حوزوی به قم هجرت کرد و در درس آیت‌الله العظمی بروجردی و همچنین درس آیت‌الله داماد و امام خمینی حاضر شد و به کسب فیض پرداخت.

ورود آیت‌الله حائری به عرصه مبارزات سیاسی به سال‌های پس از تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه باز می‌گردد که به علت شدت تعلق خاطر به حضرت امام خمینی (ره) قادر به ادامه تحصیل در قم نگردید و به شیراز مراجعت کرده و به تدریس دروس حوزوی و سامان دادن یک حرکت فکری و فرهنگی به روز در مسجد شمشیرگرها پرداخت.

در طول ۱۰سال جلسات مستمر در این مسجد، مبارزات سیاسی فرهنگی خود با رژیم را پی گیری کرد و پس از تجربه سال‌ها زندان و تبعبد درسال ۱۳۵۳ به قم مهاجرت کرد و این بار در کنار شهیدان آیت‌الله بهشتی، قدوسی، جنتی و مصباح یزدی کمر همت به تربیت طلاب علوم دینی در مدرسه حقانی بست که بسیاری از خدمتگزاران فعلی نظام ثمره این سالیان‌اند.

پس از انقلاب جلسات درس منظمی را برای دانشجویان پیرو خط امام و دفتر تحکیم وحدت در محل لانه جاسوس اداره کرد و به دفاع از مبانی نظام پرداخت که کتاب ولایت فقیه حاصل این جلسات است.

وی در دوره اول مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده اول شیراز به این مجلس راه یافت و ریاست کمیسیون اصل ۹۰ را به عهده گرفت.پس از شهادت شهید محراب حضرت آیت‌الله دستغیب در ۲۰ آذر ۱۳۶۰ از جانب امام به امامت جمعه شیراز منصوب گردید.

وی در دوره اول و دوم خبرگان رهبری به نمایندگی از مردم فارس به مجلس خبرگان راه یافت و پس از فوت امام راحل به عنوان اولین مخالف شورایی شدن رهبری، سخنان مؤثری را در این مجلس ایراد کرد که در نهایت به انتخاب مقام معظم رهبری منجر شد.

وی روز ۲۹ آذرماه ۹۶ در ۸۱ سالگی در قم درگذشت.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین