عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۱۰۰۴۹
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
قم معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خواهران سراسر کشور گفت: بنا بر آیه قرآن "وَمَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَی اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی اللَّهِ و همچنین هجمه‌ای که از سوی حکومت به کاروان حضرت معصومه(س) وارد شد، از وفات ایشان به رحلت شهادت‌گونه، تعبیر می‌شود.

عقیق:معصومه ظهیری در گفت‌وگویی ضمن تسلیت سالروز رحلت کریمه اهل بیت(ع) عنوان کرد: شخصیت حضرت معصومه(س) بسیار ممتاز است و در زیارت‌نامه ایشان می‌خوانیم سلام بر شما بانویی که امین و حجت امام بودید.

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خواهران افزود: بعد از هجرت اجباری امام رضا(ع) به مرو و طوس و دوری از موطن اصلی و سفر به ایران، رابطه بین امام و رابطین امین حضرت قطع شد، در واقع به دلیل شرایط خفقان حکومتی رابطه میان رابطینی که کارهای فرهنگی و پاسخ به شبهات و ارتباط بین امام و مردم را برقرار می کردند قطع شد، همچنین ارتباطات مالی حضرت امام‌ رضا(ع) در یک حصر خفقانی قرار گرفت چرا که یکی از اهداف مامون برای آوردن حضرت امام‌ رضا(ع) به ایران قطع کردن ارتباط‌ها بود و مامون منطقه اتصال بین امام و امت که در مدینه و شهر پیامبر(ص) قرار داشت را قطع کرد تا مدینه را خالی از سریر امامت قرار دهد.

ظهیری بیان کرد: بعد از مدتی، امام‌ رضا (ع) نامه‌ای به خواهر بزرگوارشان فرستادند و خواستار دیدار شدند، البته تنها یک دیدار میان خواهر و برادر مد نظر نبود، بلکه ماموریتی را به کاروان حضرت سپردند که در مسیر این اهداف محقق می‌شد و ارتباطی که قطع شده بود، کاروان با رابطین برقرار می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از افرادی که متوجه این سفر شده بودند، وجوهات را به صورت ارتباطی و یا به عنوان اهداء به این کاروان سپردند، به همین دلیل کاروان حساسیت حکومت را برانگیخت، طبیعتا یک کاروان زیارتی و سیاحتی مورد هجمه قرار نمی‌گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: حضرت معصومه(س) با تعدادی از برادرزاده‌ها و عموزاده‌ها و محارم‌شان در کاروان همراه بود و این کاروان بزرگ در ساوه به واسطه حساسیت حکومت مورد هجمه قرار می‌گیرد و اطرافیان حضرت شهید می‌شوند.

وی بیان کرد: رنج سفر و نیز هجمه‌ای که کاروان را تهدید کرد و عده‌ای در آن کاروان شهید شدند، همه موجب بیماری حضرت معصومه(س) شد؛ با توجه به وعده‌ای که داده بودند که قم حرم اهل بیت(ع) است و فرزندی از فرزندان من در قم مدفون می‌شود و ایشان نیز درباره اهل قم از امام صادق(ع)، پدربزرگ و پدرشان شنیده بودند، خواستند که ایشان را به قم برسانند.

ظهیری عنوان کرد: حضرت معصومه(س) در قم مورد استقبال قرار گرفتند اما مسافر 17 روزه در این روز رحلت کردند؛ در اینباره بنده با تمامی تحقیق و پژوهش به عنوان یک کارشناس دینی سندی مبنی بر مسمومیت حضرت‌معصومه(س) ندیدم؛ و بنا بر آیه قرآن مبنی بر "وَمَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَی اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی اللَّهِ" و همچنین هجمه‌ای که از سوی حکومت به کاروان حضرت معصومه(س) وارد شد، از وفات ایشان به رحلت شهادت‌گونه، تعبیر می‌شود.

وی اظهار کرد: به دلیل این هجمه‌ها و با توجه به حساسیت حکومت و سفر هجرت‌وار حضرت در راه خدا و آیه قرآن که اگر کسی در مسیر خدا و جهت رضای او حرکت کند و خانه را ترک کند مهاجر الی الله است و برای مهاجر الی الله، اجری عظیم وجود دارد و طبق برخی روایات معادل با اجر شهید است، به این دلایل از وفات به رحلت شهادت‌گونه تعبیر شده است.

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خواهران ادامه داد: سیره اهل بیت(ع) باید تبدیل به سبک زندگی شود و یکی از کارهای رسانه این است که سیره اهل بیت(ع) را تحت عنوان سبک زندگی تبلیغ کند،حضرت معصومه(س) در ساده زیستی، مطیع امر امام بودند، ولایتمداری، پاکدامنی، نقل حدیث و زندگی عالمانه الگوست و باید زندگی ایشان را سرلوحه خود قرار دهیم.

ظهیری عنوان کرد:حضرت فاطمه معصومه(س) به عنوان الگوی اخلاقی و رفتاری برای زنان معرفی شده است و ایشان براساس پیروی از امامت و ولایت مداری به این مقام شامخ نائل شده و به معصومه (س) ملقب شدند.

منبع:ایسنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین