عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۹۸۸
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۴:۱۷
شب بيست و پنجم ماه رمضان با دكتر قنبري و حاج محمد رضا طاهري
از آثار سوء حاكميت شهوت اين است كه انسان دچار ضعف در نفس مي شود. اين شرايط انسان را به جايي مي رساند كه مي شود عبد الشيطان.
شب بيست و پنجم ماه مبارك رمضان در حسينيه پيروان حضرت مهدي(عج) با سخنراني دكتر حشمت الله قنبري و مداحي و مناجات خواني حاج محمد رضا طاهري برگزار شد.

گزيده اي از سخنان دكتر قنبري در ارتباط با آثار سوء حاكميت شهوت در حوزه هاي مختلف زندگي را در ادامه مي خوانيد:

* اساسا حاكميت شهوت در هر حوزه اي آثار وحشتناكي را در پي دارد اما در حوزه غريزه اين تاثيرات به مراتب مهلك تر است. اولين اثر پيروي از شهوت اين است كه عفت عمومي را از بين مي برد. دقت كنيد به اين مساله كه اگر من نوعي بخواهم براي ارضاي غير شرعي غريزه جنسي خود دست به هر كاري بزنم، بايد اين حق را براي ديگران نيز قائل باشم كه آنان نيز دست به هر كاري با هر فردي بزنند و اين رويه باعث از بين رفتن عفت جامعه مي شود.

** عفت، سرمايه اي كه خداوند به انسان عطا كرده

* آن فردي كه عفت عمومي را خدشه دار مي كند نبايد انتظار داشته باشد كه فردا روزي اگر قصد ازدواج داشت عفيف ترين انسان نصيب او شود. عفت سرمايه اي است كه خداوند در اختيار انسان قرار داده و دختر و پسر هم ندارد.

* از همين الآن بايد دختر و خواهر مردم را محترم بشناسيم تا فردا روزي دختر و خواهر ما نيز پاسداري شده و محترم شمرده شود. نفس، گوش و زبان وقتي با برهم زدن عفت جامعه تحقير شود ديگر نمي تواند مطالب الهي را هضم كند.

* دومين اثر سوء حاكميت شهوت، به خطر افتادن سلامت جامعه است. اولين گناه انجام دادنش خيلي سخت است، زيرا انسان گمان مي كند تمام جهان نظاره گر اوست اما وقتي آن گناه را انجام داد و ديد كسي او را نمي بيند بار دوم راحت تر آن كار را انجام مي دهد و همين طور ادامه مي دهد تا جايي كه ديگر از ديده شدن توسط خدا هم ابايي ندارد. دليل اين رفتار اين است كه قبح گناه نزد فرد ريخته است. تا ماداميكه فرد خودش را تحقير نكرده باشد نمي تواند كسي را تحقير كند.

* بهداشت جامعه يعني اينكه انسان علاوه بر پاكي دلش به پاكي ظاهر خود نيز برسد. اين پاكي ظاهري فقط عطر زدن و موها را شانه كردن نيست. بعضا شما هم شنيده ايد كه به فرد مي گويند چرا اين مدلي لباس مي پوشي، مي گويد دلت پاك باشد. اين درست كه دل بايد پاك باشد اما ظاهر هم مهم است. شما فرض كنيد يك نفري آمده براي تحقيق درباره شما از همسايه و هم محله اي ها، خوب آن ها كه از دل شما خبر ندارند و فقط به ظاهر نگاه مي كنند و نتيجه مي شود آن چيزي كه مورد علاقه ما نيست.

** هر كس مالك شهوت خودش نباشد، مالك عقل خودش هم نيست

* سومين اثر سوء حاكميت شهوت اين است كه خرد فرد را تضعيف مي كند. با وسايل ارتباطي اي كه امروزه به وجود آمده نظير اس ام اس و اينترنت و ... بعضا تمام اوقات زندگي جوان مشغول مي شود و اين منجر به افت اخلاقي و تحصيلي فرد مي شود. امام علي(ع) مي فرمايد هر كس مالك شهوت خودش نباشد، مالك عقل خودش هم نيست!

* چهارمين اثر اين است كه با حاكميت شهوت بصيرت و دورانديشي در انسان مي ميرد. اميرالمومنين(ع) مي فرمايد هر كس كه دنبال شهوتش راه بيفتد، قطعا كور مي شود و قدرت پيدا كردن مسير را از دست مي دهد. بعضي مسائل را بايد با چشم دل ديد، و شهوت اين چشم را كور مي كند.

* اگر مي خواهيم چشم دلمان باز شود بايد تقوا داشته باشيم. هر قدم در بي بند و باري يك غبار غليظي است در چشم و دل انسان.

* به اين نكته نيز دقت داشته باشيد كه اسلام اجازه اهانت به پدر و مادر مشرك را  نمي دهد، حتي اگر بداني كه آن ها اشتباه مي كنند. در كنار اين مطلب اين را نيز بايد در نظر گرفت كه برخي افعال جايگاه پدري را از بين مي برد. كسي كه مي خواهد بزرگي كند بايد بزرگ هم باشد.

** حاكميت شهوت در انسان او را عبد الشيطان مي كند

* پنجمين اثر سوء حاكميت شهوت اين است كه انسان دچار ضعف در نفس مي شود. اين شرايط انسان را به جايي مي رساند كه مي شود عبد الشيطان. در كل دو مدل شيطان داريم؛ شيطان حني كه همان ابليس است و شيطان انسي كه وسوسه هاي نفس انسان است و شيطان انسي از شيطان جني خطرناك تر است.

پس از سخنان دكتر قنبري حاج محمدرضا طاهري با خواندن اشعاري در ارتباط با امام زمان(عج) دعاي افتتاح را قرائت كرد كه در ادامه متن اشعار خوانده شده را ملاحظه مي كنيد:

دلم گرفته از اين جمعه هاي تكراري / كه بي حضور تو هر هفته مي شود جاري

چقدر جاده وصلت ترك ترك شده است / سحاب رحمت حق كي دوباره مي باري

شنيده ايم كه وقتي ز راه مي آيي / درون باغچه گل هاي تازه مي كاري

به ما اميد هدايت مبر، خود بايد / موانع فرجت را ز راه برداري

براي ما به خداوند تا كه رو بزني / دمي كه ما همه خوابيده ايم بيداري

خودت دعاي فرج را براي خويش بخوان / دعاي ما كه برايت نمي كند كاري
-----------------------

اگرچه زحمتتان نيست آرزو دارم / به خاك كرب و بلايم به خاك بسپاريد
-----------------------

روي دوشم كوله باري از گناهه آ خدا / سرم رو پايين گرفتم روم سياه آ خدا

خودم هم خسته شدم بس تو گناه پرسه زدم / دستم رو خودت بگير تا لب چاهت آ خدا

هر كسي يه جور داره منو ازت دور مي كنه / زندگي من بدون تو تباهه آ خدا

اين شبا هر جا ميرم بر زبون ها جات خاليه / مجلس دعا برام يه سرپناهه آ خدا

چند شبه ميام ولي فرقي نكردم ميدونم / چاره كارم فقط يه نيم نگاه آ خدا

شباي آشتي كنون كم كم داره تموم ميشه / آخراي دهه سوم ماه آ خدا

اين روزا تا تشنه ميشم سلام ميدم به اربابم / با ياد امام حسين دل رو به راهه آ خدا

من رو جون به جون كني به ياد جون دادنشم / توي روضه ها دلم تو قتلگاهه آ خدا


گزارش: ميثم يعقوبي

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
0
0
مثل همیشه عالی
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین