عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۹۸۲
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۸
شب بيست و سوم در هيات راية العباس
پنجمين نشانه مسلمان اين است كه مدار دوستي ها و دشمني ها را خدا قرار دهد. براي جوانان اين مطلب بيشتر كاربرد دارد، زيرا قلب جوان به مراتب رقيق تر و لطيف تر از ديگران است...
به گزارش عقيق، آخرين شب از مراسم معنوي "هشت شب مناجات عاشقانه" در هيات راية العباس(رزمندگان شميرانات) كه مصادف بود با شب بيست و سوم ماه مبارك رمضان با سخنراني حجت الاسلام و المسلمين رياضت و مداحي و مناجات خواني حاج محمود كريمي در امامزاده علي اكبر(ع) چيذر برگزار شد.

در اين مراسم پس از قرائت قرآن و دعاي جوشن كبير، حجت الاسلام رياضت سخنان خود را آغاز كرد كه در ادامه گزيده اي از آن را مي خوانيد:

* بنا بر آيه شريفه قرآن كريم، عمل در شب قدر هزار ماه برابر بلكه افضل از آن است. شب بيست و سوم ماه مبارك رمضان بيشترين احتمال را در شب قدر بودن دارد. اميرالمومنين(ع) شب نوزدهم را مقداري مي خوابيدند و ساعات پاياني را زنده داري مي كردند اما در شب بيست و سوم از غروب تا طلوع فجر را بيدار بوده و شب زنده داري مي كردند.

* يكي از اعمال امشب براي درك كردن شب قدر، صدقه و كمك كردن در امور دين است. اميرالمومنين(ع) مي فرمايد: شما مثل من نمي توانيد باشيد اما يكي از چهار كاري كه حضرت از ما خواسته اند تلاش و كوشش در راه دين است. يكي از اين كارها كمك به اقامه شعائر دين است. از مصاديق آن مي توان به كمك به هيات، كمك به ايتام و كمك به محرومين و مستمندان اشاره كرد. صدقه در قرآن كريم داراي پاداش 10 برابر است، اين پاداش در ماه مبارك رمضان 700 برابر و در شب هاي قدر 1000 ماه برابر محسوب مي شود.

* پيرو مباحث جلسات گذشته به نشانه هاي مومن از زبان اميرالمومنين(ع) كه صاحب اين شب ها است مي پردازيم كه در كل هفت مورد بوده كه در جلسات قبل چهار مورد آن را بيان كرديم. (مشروح جلسه شب بيست و يكم ماه مبارك رمضان را اينجا بخوانيد)

** نماز، روزه و حج مقدمه اي است براي ولايت پذيري

* جواني نزد امام صادق(ع) آمد و گفت يابن رسول الله در دماي 70 درجه به حج رفته ام، در مشعر و منا بسيار سختي كشيدم، نتيجه چيست؟ چرا بايد اين كارها را انجام دهيم و به چه چيزي خواهيم رسيد؟ امام پاسخ دادند تمام اين ها مقدمه است براي ولايت پذيري تا بتوانيد به محضر امام زمان خود نائل بشويد.

* گناه بين ما و امام زمان(عج) فاصله مي اندازد. شيخ طبرسي در جلد دوم كتاب احتجاج خود از قول امام زمان(عج) آورده است كه فاصله من با شيعيانم به اندازه گناهان و بي تقوايي اي است كه انجام مي دهند.

** دو شبي كه اميرالمومنين(ع) تا صبح بيدار ماند

* شب آخر ماه رمضان را نبايد از دست بدهيم. شب آخر به اندازه كل ماه مغفرت و رحمت وجود دارد. لذا اميرالمومنين(ع) بعد از شب بيست و سوم تنها شبي كه پلك نزده و تا صبح بيدار بودند، شب عيد فطر بوده است. از امام زمان(عج) معرفت و ولايت پذيري بخواهيم كه مقدمه و شرط آن تقوا است.

* پنجمين نشانه مسلمان اين است كه مدار دوستي ها و دشمني ها را خدا قرار دهد. براي جوانان اين مطلب بيشتر كاربرد دارد، زيرا قلب جوان به مراتب رقيق تر و لطيف تر از ديگران است. ما با هر كه دوستي و يا دشمني مي كنيم بايد به خاطر خدا باشد. ما اگر با ابن ملجم دشمني مي كنيم به خاطر خداوند و دوستي ما با علي(ع) نيز به خاطر خدا بايد باشد.

** فاطمه (س) باطن و حضرت صاحب(عج) ظاهر ليلة القدر است

 * آيت الله تهراني مي فرمود كه در شب بيست و سوم فقط بگوييد يا زهرا(س) زيرا تمام اموري كه امشب به دست امام زمان(عج) مي رسانند از طرف حضرت زهرا(س) بايد ابلاغ بشود. همگي ما مديون فاطمه زهرا(س) هستيم كه دست ما را گرفت و به اين مجالس آورد. فاطمه زهرا(س) باطن و حضرت صاحب الزمان(عج) ظاهر ليلة القدر است.

* ششمين علامت مسلمان اين است كه با مردم به بهترين وجه برخورد مي كند. امام صادق(ع) مي فرمايد مردم را بكشيد به سمت محبت خودتان با عملي كه انجام مي دهيد. بايد طوري عمل كنيم كه مردم از رفتار ما تاثير بگيرند. امام حسين(ع) در راه كربلا افراد زيادي را به خود جذب كرد كه همگي به دليل رفتاري بود كه حضرت از خود نشان داد و تاثيري بود كه آن ها از حضرت گرفتند. 42 نفر صبح عاشورا از لشكر يزيد به سپاه اباعبدالله ملحق شدند و اين ها فقط به دليل رفتاري بود كه از امام حسين(ع) ديده بودند.

* دقت داشته باشيم كه اگر اشك بر اباعبدالله حاجت روا مي كند،‌خود حضرت چه خواهد كرد. از خدا بخواهيم كه خود اباعبدالله را براي ما مقدر گرداند.

* آخرين نشانه مسلمان اداي حقوق و حمايت از برادران ديني و ايماني است. روز قدس در پيش است؛ پيامبر مي فرمايد اگر مسلماني صداي فردي را كه كمك مي خواهد بشنود و نسبت به آن بي تفاوت باشد مسلمان نيست.

پس از سخنان حجت الاسلام و المسلمين رياضت، حاج محمود كريمي با خواندن اشعاري مناجات را آغاز كرده و با توسل به حضرت ابالفضل(ع) مجلس ادامه پيدا كرد.

متن اشعار:

الهي من پر از جرم و خطايم / رهم دادي مكن ديگر رهايم

بگير از من مرا اما نه از خود / بسوز اما مساز از خود جدايم

تو را گم كردم و خود گشته ام گم / صدايم كن، صدايم كن، صدايم

به من گفتند از اول عبد او باش / چه بايد كرد من عبد هوايم

تو آن ربي كه با عبدت رفيقي / من آن خارم كه با گل آشنايم

گنه كردم، نكردم شرم از تو / نمي دانم كجا رفته حيايم

خجالت مي كشيدم باز گردم / تو گفتي باز هم سويت بيايم

نبودم عبد تا عبدم بخواني / نگويم بنده ام گويم گدايم

سيه رويم مگر از لطف و رحمت / بشوري با غبار كربلايم

از آن بر خود نهادم نام ميثم / كه بخشي بر علي مرتضايم

نه آهي مانده تا از دل برآرم / نه اشكي تا كه از خجلت بيارم

همه سرمايه ام اين دست خالي است / فقيرم غير از اين چيزي ندارم

دگر از خويشتن مايوسم اما / به فضل و رحمتت اميدوارم

گناهم را به يك العفو گفتن / تو مي بخشي ولي من شرمسارم

جحيمت را كنم درياي رحمت / به اشك مخفي شب هاي تارم

به چشمم بي تو بدتر از جحيم است / جنان را گر نهي در اختيارم

اگر خوبم اگر بد هر كه هستم / اميرالمومنين را دوست دارم

گنهكارم ولي خون حسين است / كه مي جوشد ز چشم اشك بارم

حسين بن علي كي مي گذارد / كه پا در آتش دوزخ گذارم

زتو شرمنده ام آب آورت رفت / علمدار رشيد لشكرت رفت

تو تا در راه بودي مادرت بود / تو از راه آمدي و مادرت رفت
























صوت مداحی














گزارش: ميثم يعقوبي

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین