عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۹۵۵۸
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۲
نشست اتحادیه سادات جهان اسلام در حاشیه سی‌وسومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در هتل آزادی برگزار شد و افراد حاضر در این نشست، ظرفیت ۷۰ میلیون سید در جهان را فرصتی برای تشکیل امت واحده اسلامی ارزیابی کردند.

عقیق:نشست اتحادیه سادات جهان اسلام عصر امروز شنبه ۲۵ آبان‌ماه در حاشیه سی و سومین کنفرانس بی‌المللی وحدت اسلامی در هتل آزادی برگزار شد.

 

سادات می‌توانند سبب تشکیل امت واحده شوند

براساس این گزارش، آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این نشست با بیان اینکه نقش سادات هم در وحدت جامعه اسلامی و هم در آینده تمدن اسلامی نقش ویژه‌ای است، اظهارداشت: امروز در جهان، ذریه حضرت زهرا(س) شناخت شده‌اند و می‌توانند نقش اساسی در اتحاد جامعه اسلامی ‌و تحقق هدف نهایی که اقامه حکومت عدل جهانی است، داشته باشند.

آیت‌الله اراکی با اشاره به اینکه براساس قرائن کوثر مطرح شده در آیات قرآن، همان صدیقه زهراست، تصریح کرد: از مجموعه سوره‌های قرآنی و روایات به این نتیجه می‌رسیم که ذریه نبی اکرم(ص) یعنی ذریه‌ای که از حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) بر جا مانده است، نقش اساسی و محوری در تحقق اهداف بعثت پیامبر(ص) دارند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اضافه کرد: سادات می‌توانند سبب شکل‌گیری امت واحده شوند؛ امت واحده‌ای که از نعمت‌ها و الطاف الهی به شمار می‌آید.

وی گفت: ایجاد هماهنگی میان سادات، سبب اتحاد امت اسلامی‌می‌شود. امت اگر متحد شود، راه برای تحقق اهداف نبی اکرم(ص) هموارتر می‌شود.

 

سادات سبب تحکیم صفوف مسلمین می‌شوند

براساس این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی فرد، امام جمعه موقت تهران نیز در این نشست با بیان اینکه بدون شک، امروز امت اسلامی برای تحکیم ارکان ارتقای جامعه اسلامی نیازمند تمسک به قرآن کریم و تحکیم صفوف خویش، در پرتوی آموزه‌ها و تعالیم حیات بخش این کتاب الهی است، افزود: معرفت و شناخت خاندان پیامبر اعظم(ص)، فرزندان صدیقه کبری و تبعیت از این تربیت یافتگان مدرسه نبوت و رسالت، نقش مهمی در تحکیم وحدت صفوف امت اسلام دارد. شناخت و اطاعت از اهل بیت(ع) که تربیت یافتگان رسول الله(ص) هستند، سبب تحکیم صفوف امت اسلامی و افزایش اتحاد جامعه اسلامی می‌شود.

امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: امیدواریم این نشست وحدت‌آفرین، راه را برای تحکیم امت اسلامی‌ در شناخت فرزندان حضرت رسول(ص) و ارتقای جایگاه سادات بیانجامد.

وی ادامه داد: برگزاری همایش‌های الهام بخش با حضور سادات اهل سنت و شیعیان، راه را برای خلق وحدت دیگر در جامعه هموار می‌کند، امیدواریم در ذیل تمسک به قرآن کریم و اطاعت از پیامبر(ص) و آل پیامبر(ص) بتوانیم پیوندهای خود را مستحکم‌تر و روابط خود را نزدیک کنیم.

 

سادات قدرت نرم جهان اسلام هستند

همچنین مهدی مصطفوی، مشاوره مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل نیز در این نشست با اشاره به اینکه آمار دقیقی از سادات جهان نداریم ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد، حدود ۷۰ میلیون نفر هستند که در آینده رشد چشم‌گیری خواهند داشت، اظهارداشت: سادات افزون بر پیوند ایمانی و اعتقادی، پیوند خونی نیز دارند که در شکل‌گیری فرهنگ دینی نقش برجسته‌ای پیدا می‌کند.

مصطفوی با بیان اینکه یکی از رموز پیشرفت اسلام وجود سادات است، چون به سبب انتساب به نبی اکرم(ص) مورد توجه ویژه مردم هستند، افزود: به همین دلیل سادات، مسئولیت وحدت و همبستگی امت اسلامی‌را بر عهده دارند. مجموعه سادات بالقوه، یک حزب بزرگ هستند؛ چرا که مشخصات کلی برای گردهم آمدن را دارند. سادات همیشه، پیش قراول دفاع از ارزش‌های اسلامی هستند.

قائم مقام معاونت ارتباطات و امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری با بیان این‌که سادات به وجود آورنده قدرت نرم در جهان اسلام هستند، تصریح کرد: سادات این ظرفیت را دارند که به عنوان قدرت نرم در جهان اسلام، تأثیرگذاری مستقیم و غیر مستقیم بر روی مردم داشته باشند.

وی اضافه کرد: قدرت نرم سادات، می‌تواند سبب ایجاد ارتباطات گسترده با دیگران باشد و افکار عمومی‌مردم را شکل دهی کند.

مصطفوی خاطرنشان کرد: پیشنهاد بنده این است که ساختار مناسبی برای متحدکردن سادات در هر کشوری وجود داشته باشد.

 افغانستان ۳ میلیون سادات دارد

هادی هادی از علمای افغانستان نیز در این نشست تأکید کرد: در افغانستان نقش سادات، در گسترش و تبلیغ مکتب اسلام بسیار مفیده بوده و حدود ۳ میلیون سادات شیعه و سنی داریم. 

وی ادامه داد: در افغانستان جنگ‌های طولانی صورت گرفت و سادات به خوبی رسالت‌های خود را در راه صلح افغانستان انجام داده و گام‌های بلندی برداشتند.

هادی‌هادی یادآور شد: سادات افغانستان چون به مردم خدمت می‌کنند، هنوز مورد احترام ویژه هستند.

وی با بیان این‌که نقش سادات در ایجاد وحدت امت اسلامی‌نقش اول است، تصریح کرد: سادات در میان همه اقوام افغانستان زندگی می‌کنند و می‌توانند با معرفی فرهنگ اسلام، قرآن و اهل بیت دیگران را به وحدت دعوت کنند.

این عالم افغانی عنوان داشت: امروزه در افغانستان احساس می‌کنیم، عاشورا مشترک است، شیعه و سنی با یک دیگر عزاداری می‌کنند و حتی به مشکلات مردم رسیدگی می‌کنند.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
0
0
فارس و اسلام؟؟؟؟!!!!! هیهات هیهات
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین