عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۹۲۹۳
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۸
یکی از بانیان و بنیانگذاران حسینیه بنی‌فاطمه تهران که خانه بزرگی مقابل مسجد مرحوم خندق‌آبادی تهران داشت، حاضر نشد خانه‌اش را برای تأسیس یک حسینیه به «جوانان اتفاقیون»‌ بفروشد. او دلیل مهمی برای این کار خود داشت.

عقیق:آنچه در سال‌های اخیر به عنوان آمار مساجد در کشور مطرح شده، دچار تناقض حداقلی است. این آمار بین ۷۰ تا ۷۹ هزار مسجد در سراسر کشور در نوسان است که البته تعداد کمی از این مساجد، فعالیت خاصی ندارند و به دلایل گوناگون، بسته شده‌اند. بنابراین باید آمار مساجد کشور را حدود ۷۰ تا ۷۲ هزار باب در نظر گرفت که از حیث تعداد، شهر سنندج با بیش‌ترین تعداد، شهر مسجد نام گرفته و تهران با در اختیار داشتن حدود ۲ هزار باب مسجد، از این نظر شهر فقیری به نظر می‌رسد.

با این مقدمه، خاطره‌ای را نقل می‌کنیم از «حاج علی بابای حیدری» که یکی از بانیان و پایه‌گذاران حسینیه تاریخی بنی‌فاطمه تهران و واقف مدرسه دینی امام باقرالعلوم (ع) قم است.

می‌گویند: جمعی از اعضای هیأت جوانان اتفاقیون برای خریدن خانه ۷۰۰ متری حاج علی بابا به او مراجعه کردند و چون می‌دانستند که او در این زمینه، قبلاً هم کارهای خیری برای احداث حسینیه بنی‌فاطمه کرده و در امر وقف و هیأت‌داری، انسانی سخاوتمند است، توقع داشتند درباره فروش خانه وسیع‌اش در مقابل مسجد مرحوم خندق‌آبادی (حوالی بازار تهران) با آن‌ها راه بیاید.

اما حاج علی بابا از فروش خانه‌اش خودداری کرد و گفت: «خانه به حسینیه نمی‌فروشم.» هیأتی‌ها که فکر می‌کردند او از دوستان هیأتی‌اش ناراحت است یا پول قابل توجهی برای فروش خانه‌اش می‌خواهند، اصرار کردند، اما حاج علی بابا قبول نکرد. آن‌ها باز هم در این موضوع اصرار ورزیدند و گفتند: اگر لازم باشد، پول بیش‌تری می‌دهیم، چون خانه شما برای دایر کردن تکیه، موقعیت خیلی خوبی دارد.

حاج علی بابا، حرف خوبی زد: خانه‌ام را به حسینیه نمی‌فروشم؛ چون مسجد خندق‌آبادی را تضعیف می‌کند.

جالب این‌که امروز در تهران، تکایا و حسینیه‌های بسیاری در مقابل یا کنار مساجد این شهر بنا شده‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تأسیس حسینیه شهید همت در کنار مسجد خیّر در میدان شهدای تهران اشاره کرد.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین