عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۹۲۰۴
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
یک عضوی شورای اخوت افغانستان گفت: در پیروان اهل سنت، توسل به انبیا و اولیاء امری پذیرفته شده نزد عموم آنها بوده و هست، به‌طوری که بسیاری از بزرگان اهل سنت به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) متوسل شده و حاجات خود را از خدا طلب می‌کردند.

عقیق:مولوی عبدالقادر ابراهیمی، معاون شورای اخوت اسلامی افغانستان، پنجشنبه دوم آبان‌ماه در سومین نشست هم‌اندیشی دینی که با موضوعِ «شفاعت و توسل» در کابل برگزار شد، اظهار داشت: در مورد شفاعت و توسل در منابع اهل‌سنت به‌صورت کلی بحث صورت گرفته است که از جمله اساس دین و موضوعات انسانی محسوب می‌شود.

ابراهیمی با اشاره به اینکه شفاعت و توسل  نقطه وصل بین تمام امت اسلامی است، تاکید کرد: کسانی که در این دو نقطه شک وارد می‌کنند، دشمنان اسلام و مسلمانان هستند.

معاون شورای اخوت اسلامی افغانستان با بیان اینکه مسئله توسل، یکی از مسائل مهم کلامی است، اما متأسفانه برخی آن را به‌عنوان یکی از مسائل اختلافی مطرح می‌کنند، گفت: برخی اخیراً مسئله توسل به صالحان را نوعی اختلاف میان سنی و شیعه قلمداد می‌کنند، در حالی که اختلاف در مشروعیت توسل، اختلاف بین سنی و شیعه نیست بلکه اختلافی میان وهابیت با دیگر فرق اسلامی (اعم از شیعه و سنّی) است.

توسل علمای اهل سنت به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)

براساس این گزارش، مولوی عبدالرحمن رحمانی، نماینده پیشین مردم در مجلس نمایندگان و عضوی شورای اخوت نیز در این نشست اظهار داشت: به این دلیل که توسل به اسباب برای رسیدن به اهداف، چه در زندگی مادّی انسان و چه در حیات معنوی، از دیدگاه فطری و عقلانی امری مطلوب و حتی ضروری به شمار می‌رود، در اصل مشروعیت و جواز توسل، به گونه اجمالی، کمتر تردید شده است.

وی با بیان اینکه دیدگاه و نظر علمای اهل سنت در مسأله توسل روشن است؛ زیرا به اجماع و اتفاق توسل را مشروع و جایز می‌دانند، افزود: البته با این شرط که معیار صحیح توحید عملی شود و موجودی در عرض خدا و مستقل در اثر قرار داده نشود.

این نماینده پیشین مردم در مجلس نمایندگان با بیان اینکه در میان مسلمانان از صدر اسلام تا قرن هفتم، جواز توسل به پیامبران به ویژه پیامبر اعظم جای شک و شبهه نداشته و همه فرقه‌ها و مذاهب اسلامی به آن اعتقاد داشتند، تصریح کرد: بعد از قرن هفتم شبهاتی از سوی برخی افراد مطرح شد، که در قرون اخیر منشأ وجود فرقه‌ای خاص در میان مسلمانان شد.

رحمانی خاطرنشان کرد: در پیروان اهل سنت، توسل به انبیاء و اولیاء برای تقرب به خداوند امری پذیرفته شده نزد عموم آنها بوده و هست، به‌طوری که بسیاری از بزرگان اهل سنت خود به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) متوسل شده و حاجات خود را از خداوند طلب می‌کردند.

در پایان این نشست قطعنامه‌ای از سوی شورای اخوت اسلامی صادر شد که در آن آمده است: ما راه‌حل مشکلات فعلی افغانستان را در عمل به دستورات الهی و پیوستن به کاروان تقریب، وحدت و اخوت اسلامی دانسته و وحدت ملی را نیز در گرو تحقق اسلام می‌دانیم.

در بخش دیگری از آن نیز آمده است: فساد اداری عامل بی‌اعتمادی و ایجاد فاصله میان ملت و حکومت گردیده، پایه‌های نظام را تضعیف و روبه افول کرده و این فاجعه آفرین است. جامعه جهانی و دولت افغانستان سعی صادقانه و مدبرانه را به خرج دهند تا با گزینش کدرهای مومن، متقی و امانت‌دار از این بن‌بست ملت ما را نجات دهند.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین