عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۹۱۹۳
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲
معاون اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد از فعالیت ۲۸۵ صندوق قرض‌الحسنه در مساجد تهران خبر داد و گفت: براساس تفاهم‌نامه منعقدشده با صندوق امداد ولایت، بناست تسهیلات قرض‌الحسنه ۵ تا ۱۰ میلیون تومانی به مسجدی‌های نیازمند پرداخت شود.

عقیق:محسن ولیئی معاون اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفت‌وگویی با اشاره به روند فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه در مساجد تهران اظهار داشت: مهمترین فعالیت این مرکز، رسیدگی به فعالیت‌های مساجد است اما در حوزه صندوق‌های قرض‌الحسنه که هم‌اکنون در ۲۸۵ مسجد تهران به صورت مجوز دار و یا فاقد مجوز در حال فعالیت هستند، نظارتی برروی حساب آنان ندارد. 

جزییات تفاهم‌نامه امور مساجد با صندوق امداد ولایت

وی با اشاره به اینکه در حوزه فعالیت‌ این صندوق‌ها مرکز کارسازی دارد، تصریح کرد: اخیراً تفاهم‌نامه‌ای با صندوق امداد ولایت به عنوان یکی از مجموعه‌های کمیته امداد امام خمینی(ره) منعقد شد که براین اساس ۱۰۰ درصد مازاد سپرده‌گذاری امور مساجد به عنوان سهم هم‌افزایی درنظر گرفته می‌شود، به این معنا که اگر مساجد یا مرکز نیکوکاری آن‌ها در صندوق امداد ولایت حساب باز کنند، این صندوق متناسب با سپرده یا گردش ماهیانه منابعی را تحت عنوان قرض‌الحسنه در اختیار مسجد قرار می‌دهد و مسجد می‌تواند از محل منابع خود یا منابع صندوق، تسهیلاتی را به افراد مدنظر خود پرداخت کند.

ولیئی با اشاره به اهداف انعقاد این تفاهم‌نامه با صندوق امداد ولایت افزود: ترویج سنت حسنه قرض‌الحسنه که یک دستور قرآنی است، افتتاح حساب مساجد در صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت و ایجاد حساب‌های تسیهلاتی برای پرداخت به نیازمندان از اهداف انعقاد این تفاهم‌نامه است.

پرداخت تسهیلات برای اشتغال و ازدواج به نیازمندان مسجدی

معاون اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: این تسهیلات قرض‌الحسنه مساجد می‌تواند بخشی از مشکلات مردم و نمازگزاران را در حوزه‌های ایجاد اشتغال، ازدواج، درمان، مسکن، تحصیل و ... برطرف کند و همچنین ایجاد این حساب می‌تواند بستر لازم برای کمک‌های خیرین و یا مردم از طریق وقف ثلث مال خود به مساجد را فراهم کند.

وی گفت: برخی از خیران صرفا مال خود را به منظور پرداخت تسهیلات به نیازمندان در اختیار مساجد قرار می‌دهند زیرا به مسجد و امور مساجد اعتماد دارند که ایجاد این حساب این امر را نیز تسریع می‌بخشد.

ثمرات بازگشایی حساب در صندوق امداد ولایت

ولیئی با بیان اینکه تأکید بر این است که تمامی صندوق‌های قرض‌الحسنه در صندوق امداد ولایت حساب باز کنند، گفت: با انجام این اقدام به موجب قانون آیین‌نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و مؤسسات غیرتجاری، صندوق‌های قرض‌الحسنه مساجد شخصیت حقوقی پیدا می‌کنند و بانک مرکزی بر آن‌ها نظارت خواهد داشت تا مانع از ایجاد کوچکترین تخلف شود.

فعالیت ۱۴۰۰ مرکز نیکوکاری در مساجد تهران

معاون اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اینکه هم‌اکنون بیش از ۱۴۰۰ مرکز نیکوکاری در مساجد کشور فعال شده است که تماماً حساب‌های خود را در صندوق امداد ولایت ایجاد کرده‌اند، گفت: این مراکز برای رفع نیازهای مردم از طریق همین روش، تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت می‌کنند که جا دارد از تلاش‌های پرویز فتاح رئیس پیشین کمیته امداد امام خمینی(ره) و مرتضی بختیاری رئیس فعلی این کمیته برای فراهم‌سازی این امکان قدردانی کنم.

پرداخت تسهیلات ۵ تا ۱۰ میلیونی فاقد سود به نیازمندان

وی اضافه کرد: هدف اصلی صندوق‌های قرض‌الحسنه مساجد، رفع مشکلات مردم است البته باتوجه به منابع محدود، این صندوق‌ها قادر به پرداخت تسهیلات ۵ تا ۱۰ میلیون تومانی به مردم است که الحمدلله این تسهیلات نیز سوخت نمی‌شود و نیازمندانی که دریافت می‌کنند با ایمان بالای خود اقساط را به موقع پرداخت می‌کنند لذا این تسهیلات با کمترین وثیقه تنها با ۲درصد کارمزد پرداخت می‌شود .

ولیئی افزود: صندوق امداد ولایت این امتیاز را برای صندوق‌های قرض الحسنه مساجد قائل شده است که در صورت انتقال حساب به این صندوق ابتدا حساب حقوقی برای آنان باز شود و سپس از محل متوسط منابع این حساب نیز به متقاضیان معرفی شده مساجد تسهیلات پرداخت کنند.

جزییات پرداخت وام قرض‌الحسنه به خادمان مساجد

معاون اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به جزییات پرداخت تسهیلات به خدام مساجد گفت: در قالب این تفاهم‌نامه این مرکز برای رفع مشکلات خدام مساجد مبلغ یک میلیارد تومان را در صندوق امداد ولایت سپرده‌گذاری کرد تا بتواند از محل آن تسهیلات قرض‌الحسنه ۵ تا ۱۰ میلیون تومانی به این افراد پرداخت کند.

وی افزود: خدام با اخذ تائیدیه از مساجد محل خدمت می‌توانند به ناحیه امور مساجد مرتبط خود مراجعه کنند و برای اخذ این تسهیلات بدون سود و کارمزد اقدام کنند.

۴۰۰ خادم مساجد وام ۵ تا ۱۰ میلیونی می‌گیرند

ولیئی با بیان اینکه این دومین تفاهم‌نامه مرکز با صندوق امداد ولایت در این زمینه است، تصریح کرد: در تفاهم‌نامه قبلی حدود ۶۰۰ نفر از خدام توانستند تسهیلات دریافت کنند، در دوره جاری نیز پیش بینی می‌شود که ۴۰۰ نفر از خادمان مسجد تسهیلات ۵ تا ۱۰ میلیون تومانی را اخذ کنند.

معاون اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه مجوز فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه مساجد از اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری اخذ می‌شود‌، گفت: بانک مرکزی برروی صدور این مجوز نظارت دارد و حساب‌های این صندوق‌ها را تحت نظارت می‌گیرد و هرگونه فعالیتی غیر از این در مساجد صورت گیرد، مورد تائید مرکز رسیدگی به امور مساجد نیست و تلاش براین است که تمامی صندوق‌های مساجد مجوز لازم را اخذ کنند. البته ممکن است در محلات هیأت‌های مذهبی یا تعاون‌های اعتباری یا صندوق‌های خانگی فعالیت‌ داشته باشند که تائید آن‌ها با ما نیست و فعالیت و عواقب آن‌ها با بانک مرکزی است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین