عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۹۱۵۸
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۳
حجت الاسلام و المسلمین وافی چگونگی حضور و نقش کودکان و نوجوانان را در واقعه عاشورا تشریح کرد.

عقیق:حجت الاسلام و المسلمین مرتضی وافی کارشناس مذهبی، در گفت و گویی با اشاره به اینکه روایات بسیاری از اسامی، سن، نسب و نحوه شهادت یاران و همراهان امام حسین (ع) وجود دارد، گفت:در روایات، منابع و کتاب‌ها درباره قیام امام حسین (ع)، آمده نبرد امام حسین (ع) و همراهانشان با سپاه دشمن در چند مرحله بوده و در اولین مرحله ۱۳۶ تن همراه امام بودند که در محاصره دشمن و تیرباران قرار گرفتند؛ عده زیادی از همراهان آن حضرت  به شهادت رسیدند و آن ۷۲ تنی که در روایات به آن‌ها اشاره شده است، با دشمن نبرد تن به تن کرده و بعد از نبردی طولانی و سخت به شهادت رسیدند.

حجت الاسلام و المسلمین وافی تصریح کرد: در منابعی مانند کتاب الفتوح ابن اعثم کوفی که در قرن سوم هجری قمری نوشته شده است، ارشاد شیخ مفید و تاریخ طبری، حضور ۸۴ بانو و کودک در واقعه عاشورا ذکر شده که حدود ۳۰ تن از آن‌ها کودک بودند.

وی در خصوص حضور کودکان و نوجوانان در قیام امام حسین (ع) بیان کرد: در کتاب «انصار الحسین (ع)» سید شمس الدین و «نفس الهموم» مرحوم محدث نوری آمده است دو طفل شیرخوار در واقعه عاشورا به شهادت رسیدند؛ حضرت علی اصغر (ع) طفل شش ماهه که بر دستان امام حسین (ع) به شهادت رسید و طفلی دیگر به نام عبدالله رضی که در آغوش امام حسین (ع) به شهادت رسید.

این کارشناس مذهبی افزود: حضرت رقیه (س) هم یکی از کودکانی است که در ماجرای قیام امام حسین (ع) به شهادت رسیده است، اما دو روایت در این باره وجود دارد. درباره سن، نام و نسب ایشان اختلاف نظر هست؛ یک جا حضرت رقیه (س) اینگونه معرفی شده که دختری سه یا چهار ساله بودند که از شدت حزن و اندوه دوری پدر و تازیانه‌هایی که خورد، در خرابه شام به شهادت رسید. در روایتی دیگر آن حضرت دختر امام حسین (ع) نبوده و فاطمه (س) یا رقیه نام داشته و دختری از اهل بیت (ع) بود که در بقعه‌ای متبرکه دفن شده است. دختری به نام خوله نیز در مسیر شام کشته شده است و با طغیان رودی مزارش آشکار شده است.

حجت الاسلام و المسلمین وافی افزود: امام محمد باقر (ع) که راوی اصلی واقعه عاشوراست و این رویداد را در تاریخ ثبت کرده است، عبدالله بن حسن (ع) کودک ۱۱ ساله، قاسم بن حسن (ع) نوجوان ۱۳ ساله، ابوبکر بن حسن (ع)، عون بن عبدالله بن جعفر و محمد بن عبدالله بن جعفر پسران حضرت زینب (س) از نوجوانان حاضر در کرب و بلا بودند. امر بن جنادهی انصاری هم از فرزندان یاران اهل بیت (ع) بود که در عاشورا به شهادت رسید؛ او ۹ سال داشت و در هنگام اجازه برای میدان رفتن امام حسین (ع) به او فرمود: مادرت به تو نیاز دارد؛ پدرت هم در نبرد به شهادت رسیده. اما این نوجوان پاسخ داد: مادرم امر کرده تا در رکاب شما بجنگم و امام اذن میدان دادند و او نیز به شهادت رسید.

این کارشناس مذهبی گفت: عبدالله بن مسلم که ۱۴ ساله بود در نبرد با سپاه یزید و در رکاب امام حسین (ع) به شهادت رسید. دو فرزند دیگر مسلم بن عقیل (ع) هم به نام‌های محمد و ابراهیم بر اساس روایات با پدر به کوفه آمدند؛ یک سال در زندان‌های کوفه به سر بردند و به دست زندانبان آزاد شدند و به خانه زنی رفتند که همسرش حارث از سپاهیان ابن زیاد بود و آن دو طفل را به شهادت رساند و سر مبارک آن‌ها را نزد ابن زیاد برد.

منبع:باشگاه خبرنگاران


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین