عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۹۰۶
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۰
نگاهی به کتاب حیات جاوید
حیات جاوید در شرح اجمالی بر وصیت‌نامه امیرالمؤمنین (ع) به امام حسن مجتبی (ع) به قلم آیت‌الله سید محمدمحسن حسینی طهرانی منتشر شده است.
 عقیق: «حیات جاوید» عنوان کتابی است در شرحی اجمالی بر وصیت‌نامه امیرالمؤمنین (ع) به امام حسن مجتبی علیه السلام در منطقه ای به نام «حاضرین» که توسط انتشارات مکتب وحی منتشر شده است.
در این کتاب، وصیت‌نامه امیرالمؤمنین(ع) با متن عربی و ترجمه آنها به فارسی ذکر شده و مولف کتاب، آیت‌الله سید محمدمحسن حسینی طهرانی، (فرزند علامه طهرانی) و از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم، با قلمی شیوا و سبکی بدیع با استفاده از آیات قرآن، احادیث، سخنان بزرگان علم و اخلاق و اشعار مختلف به تفسیر و تأویل فرازهای این وصیت ‌نامه پرداخته است.
مؤلف که حسب‌الامر والد مکرمشان، علامه آیة الله حاج سیّد محمّدحسین حسینی طهرانی رضوان الله علیه به نگارش کتاب پرداخته، در این کتاب با نقد و بررسی برخی از شروح و ترجمه‌ هایی دیگر این وصیت‌نامه، به رد و نقض آن دسته از ترجمه ‌هایی پرداخته است که با نگاه گزینشی و سلیقه ‌ای بعضی از فقرات را ترجمه و شرح کرده ‌اند.
نویسنده در مقدمه کتاب آورده است: «مرحوم والد ما، علّامه حاج سیّد محمّد حسین حسینی طهرانی ـ قدّس الله سرّه ـ پس از مراجعت از نجف اشرف در روزهای جمعه، این وصیّت ‌نامه را برای دوستان شرح و توضیح می ‌فرمودند، و بسیار به مضامین و حقایق آن اهتمام و توصیه می‌ کردند و همه را به مطالعه و تدبّر و تعمّق در عبارات و دستورات آن تشویق می ‌فرمودند. و اهتمام در عمل به آن را تکلیف شرعی و اصل و اساس حرکت سالک به سوی پروردگار می ‌دانستند، و خود در وصیّت‌نامۀ خویش متذکّر شده ‌اند که:
می ‌خواستم وصیّت‌نامه مفصّلی بنویسم که حاوی مطالب مهمّ اخلاقی باشد، دیدم با وجود مطالب عالیه و حقایق سامیه ‌ای که أمیرالمؤمنین علیه السّلام در حاضرَین به امام حسن مجتبی علیه السّلام در وصیّت‌نامه خود نوشته‌ اند و در نهج البلاغه مسطور است، دیگر از بیان مکارم اخلاق و آداب، دم زدن مایۀ شرمندگی است!»
برخی از عناوین این کتاب چنین است: «بیان تمام جوانب و لوازم یک زندگی سعادتمند در کلام امیرالمؤمنین علیه السلام»، «خطرات پدیده نامبارک و ویرانگر دین زدگی»، «ضررهای سوء استفاده از باورهای دینی مردم»، «آفات نگرش گزینشی به بیانات ائمه معصومین علیهم السلام»، ، «علت حرمت سکونت در بلاد کفر»، «کلام أمیرالمؤمنین علیه السلام در بیان اوصاف اولیای الهی و لزوم متابعت از آنها»، «پیامدهای ناگوار سخن گفتن در غیر حوزه علم و آگاهی»، «توصیه أمیرالمؤمنین علیه السلام به توجه به آخرت و مرگ و کوتاه نمودن آرزوها»، «کیفیت ارتباط زن و مرد در متون حضرات معصومین علیهم السلام».
از بخش‌های مهم دیگر این وصیت‌نامه که به‌طور قطع در این زمانه مبتلابه است، پرهیز نمودن از اموری می باشد که با کرامت انسانی منافات دارد. امیرالمؤمنین به فرزندشان امام مجتبی(ع) چنین می ‌فرماید: «بنده غیر از خودت نباش در حالی که خداوند تو را آزاد آفریده است.»
شایان ذکر است، چاپ دوم کتاب «حیات جاوید» در 240 صفحه و با بهای 5000 تومان در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم ارائه شده است.

منبع: شبستان
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین