عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۸۶۲۱
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵
پای سخن پیرغلام حسینی؛
خادم هیئت مکتب قرآن و مسجد مهدیه همدان گفت: دستگاه حضرت سیدالشهداء(ع) لبریز از عشق است و تنها عشق جاذبه خدمت و حضور در این دستگاه است که باید بگویم «از صدای سخن عشق ندیدم خوش تر...»

عقیق:همدان/ «پیرغلام» همان عنوانی ست که دارندگانش به قیمت سال‌های جوانی و در مسیر خدمت به خاندان اهل بیت علیهم‌السلام آن را به دست آورده‌اند و این همان نشانی است که ملک سلیمان به بهای داشتنش بی‌ارزش است.

اشتیاق خدمت در دستگاهی که به مزد خادمی عشق می‌دهند نه زر وسیم هر فردی را به به تأمل به این وادی وادار می‌کند که چگونه می‌توان سال‌های طولانی با روحیه خستگی‌ناپذیر بدون چشم‌داشت مالی فعالیت داشت تا پرچم هیئت بلند باشد.

توصیف این کسوت وصف‌ناپذیر است، اما در این مجال به سراغ سید علی آقاحسنی، یکی از مو سفیدهای  این عرصه رفتیم تا رمز و راز این عشق و اشتیاق را جویا شویم. مشروح این گفتگو در ادامه می‌آید.

 چند سال است که در دستگاه امام حسین علیهم‌السلام خادم هستید؟

سید علی آقاحسنی هستم دارای ۷۰سال سن، خادم هیئت مکتب قرآن و مسجد مهدیه که چنانچه حضرتش بپذیرند قریب ۵۵ سال است افتخار خدمت به خاندان عصمت و طهارت را دارم.

من نمی‌دانم که این ۵۵سال خدمت از من پذیرفته است یا نه؟ چراکه گفته‌اند «هزار طریق فروشنده به یک لاف خریدار نمی‌ارزد» اما اگر پذیرفته شده باشد ماحصل تمام سال‌های زندگی و عمر من همین است و همین از عمر ۷۰ ساله من باقی خواهد ماند.

آثار خدمت به خاندان اهل بیت علیهم‌السلام در زندگی شخصی شما چه بود؟

در واقع همه زندگی ما همین است چراکه زندگی دارای اصل و فرع است که به نظرم اصل زندگی در همین علاقه و عشق به این خاندان خلاصه می‌شود و هر کسی این علاقه را به نحوی نمایان می‌کند که برای من این عشق اصل زندگی و مابقی فرع است.

مهم‌ترین اثری که خدمت به این خاندان در زندگی‌ام داشته نور است، چراکه کسی که وارد این فضا می‌شود، همه زندگی‌اش نورانی می‌شود، زبان و گوش او منور می‌شود و هر فردی که با او برخورد دارد، خیری نصیبش می‌شود و از این روست که امام حسین علیه‌السلام می‌فرماید: «خدایا ما را از اهل خیر قرار بده.»

غرق شدن در دریای خیر این خاندان، انسان را از اهل خیر می‌کند و خانواده، دوستان و معاشرین او از این خیر بهره‌مند می‌شود.

همانطور که می‌بینیم سالانه ۲۰ تا ۳۰میلیون نفر عاشق در اربعین حسینی پای پیاده، خود را به آستان مقدس حرم مطهر اباعبدالله الحسین علیه‌السلام می‌رسانند؛ اگر عشق عامل و مبنای این حرکت نباشد چه چیزی می‌تواند این همه جمعیت را به این مدار برساند؟

بنابراین غرق شدن در دریای نورانیت انسان را نورانی می‌کند که البته هر کسی قدر ظرفیت خود شناخت و اجازه داده می‌شود تا از این خیر کثیر بهره‌مند شود که گاهی فرد به اندازه کف دستی از این دریا برمی‌دارد و گاهی در این دریا غرق می‌شود.

در این مرتبه، آثار آن در رفتار و سراسر زندگی فرد نمایان می‌شود و تنها عنصر جذب در این مسیر اخلاص و عشق است. پس کسی که با عشق و اخلاص پابه این نهاد گذاشت، تکه‌ای از نور است و آثار آن در تمام ابعاد زندگی و رفتارش قابل مشاهده است.

درباره نقش حضور در هیئات مذهبی در تعالی افراد و جامعه بفرمایید.

هیئات مذهبی منشأ تغییرات در افراد و جامعه هستند و فردی که وارد هیئت می‌شود باید اثر این تغییرات را در خود پیدا کند درواقع فرد باید پس از خروج از هیئت، خدایی شده و رنگ الهی به خود بگیرد.

هیئت باید از انسان‌ها، فردی نو بسازد و آنها را به رنگ خدایی دربیاورد و درنهایت بصیرت در آنها تقویت شود و بصیرت مهم‌ترین ثمره حضور در هیئت است.

هیئات مذهبی باید در مسیر امام حسین علیه‌السلام حرکت کنند و از آن ذره‌ای فاصله نگیرند و تا جایی که می‌توانند رنگ دنیوی از هیئت دور شود و توجه کنیم که به هر اندازه که به امام حسین علیه‌السلام نزدیک می‌شویم، بصیرتمان افزایش پیدا می‌کند.

مهم‌ترین درس حضور در هیئت درس‌های ولایتمداری و دشمن ستیزی است چراکه انقلاب اسلامی توسط خوراک فکری همین هیئات و پشتیبانی آن شکل گرفت و شعائری مانند «مرگ بر آمریکا» ثمره حضور و تقویت بصیرت در هیئات مذهبی است.

چه توصیه‌ای برای جذب حداکثری جوانان به این محافل دارید؟

دستگاه حضرت سیدالشهداء لبریز از عشق است و تنها عشق جاذبه خدمت و حضور در این دستگاه است که باید بگویم «از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر...» بنابراین تها عشق و رویه محبت است که می‌تواند جوان را به هیئات حسینی جذب کند و با تشکیلات و تشریفات کسی به سراغ دستگاه اهل بیت علیهم‌السلام نمی‌آید.

امام حسین علیهم‌السلام خود و همه آنچه که داشت را فدای اسلام کرد حال ما اگر با اعمال و رفتار خود به اسلام ضربه نزنیم، می‌توانیم با اخلاص و توسل محور جذب قرار گیریم البته قرار گرفتن در این مسیر دارای اصولی نیز است که داشتن علم، عارف به حق امام و حقانیت این سیره از جمله آن است.

برای جذب جوانان، فرد باید خود حلاوت این وادی را چشیده باشد تا بتواند این حلاوت را به دگیران بچشاند و اگر دلی سوخته باشد، می‌تواند دل‌ها را بسوزاند .

ما به یاری اهل بیت علیهم‌السلام نخستین جلسه مداحان و شهرای همدان را ۳۵ سال پیش تشکیل دادیم که تاکنون یکشنبه هر هفته ادامه دارد و به صورت سیار در هیئات مختلف حضور دارد و جوانان علاقمند را راهنمایی و تشویق می‌کنیم بنابراین فقط محبت عامل جذب و ماندگاری افراد در این مسیر است.

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین