کد خبر : ۱۰۸۵۵۵
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
حجت الاسلام غلامی:

اشرافی‌گری نخبگان کمتر از حکومت یزید نیست

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا گفت: زمانی که نخبگان بر اثر دنیاپرستی و آلودگی حساسیت دینی و ارزشی خود را از دست دهند، عامه مردم نیز حساسیت خود را از دست می‌دهند و این مصیبت کم‌تر از افتادن حاکمیت به دست یزید نیست.

عقیق:اولین شب مجلس روضه به عنوان «جلوه حسین علیه‌السلام» در حسینیه شهدای رسانه، فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

 بر اساس این گزارش، در این مراسم که شب گذشته سه شنبه دوم مهر ماه برگزار شد، مرتضی امیری اسفندقه، احمد علوی، احمد بابایی، سیدمحمد جواد شرافت، حامد خاکی، سجاد شاکری، نغمه مستشار نظامی و فاطمه بیرامی به شعرخوانی پرداختند.

در این مراسم حجت‌الاسلام رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا طی سخنرانی با موضوع عقلانیت سیاسی در نهضت حسینی اظهار داشت: انبیای الهی و به تبع آنها ائمه اطهار علیه‌السلام نیامده‌اند تا مردم را به سوی خود دعوت کنند، بلکه همگی آمدند تا مردم را به سوی حق دعوت کنند.

پول، ثروت و هیاهو حق ایجاد نمی‌کند

وی با طرح این سوال که منبع حق چیست و حق را کجا باید جستجو کرد، افزود: قرآن پاسخ می‌دهد که حق از جانب خداست و منبع آن نیز خداوند است. بنابراین ملاک تمیز حق و باطل خداوند است و رای و نظر جمعیت نمی‌تواند حق را تولید کند و این نگاه اشتباه است که تصور کنیم، هرکجا پول، ثروت، هیاهو و صدای بلند وجود داشته باشد، حق با آنهاست.

غلامی اضافه کرد: اکثریت می‌تواند عاقلانه‌ترین تصمیم را بگیرد، اما سوال این است اگر تربیت عقلانی وجود نداشت، آیا اکثریت می‌تواند تقرب به حق یابد؟ قرآن در آیه ۱۰۰ سوره مائده می‌فرماید: ای پیامبر! بگو پاک و ناپاک یکسان نیست، هرچند زیادی ناپاکان شما را به تعجب وا دارد.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا با طرح این سوال که حق را کجا باید پیدا کرد، گفت: دو منبع متصل به خداوند داریم؛ یکی از آن‌ها، عقل سلیم انسان است که همان پیامبر درون محسوب می‌شود و دیگری کتاب الهی است که توسط پیامبران بیرونی در اختیار ما قرار گرفته است.

علت اصلی گرایش ما به عبودیت پروردگار، هدایت عقل است

وی گفت: عقل منبع حق است و در حد وسع و طاقت خود می‌تواند حق را بشناسد، علت اصلی گرایش ما به عبودیت پروردگار هدایت عقل است که اگر نباشد اصلاً هدایت نمی‌شویم. منبع بعدی دین است. کتاب خدا قرآن از جانب خدا نازل شده است و هم به حق نازل شده است.

حکومت یزیدیان یک مصیبت بزرگ است

غلامی با طرح این سوال که در ماجرای نهضت حسینی چه اتفاقی رخ داده است که امام حسین علیه‌السلام می‌فرماید اگر صدای حق‌طلبی ما را شنیدید و به یاری ما نیامدید فرسنگ‌ها از ما دور شوید؛ چرا که خداوند عذاب شدیدی شما را خواهد کرد، گفت: اولین اتفاق آن است که حاکمیت اسلام بعد از رحلت پیامبر (ص) به دست کسی افتاده است که علنی شعارهای کافرانه سر می‌دهد و علناً فسق می‌کند و این از نظر امام حسین علیه‌السلام یک مصیبت بزرگ است، این مصیبت آنقدر بزرگ است که می‌تواند حرکت اسلام را زمین‌گیر کند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: دومین اتفاق آن است که پیشکسوتان، ریش سفیدان و متنفذین بر اثر لقمه‌های حرام، دنیاپرستی‌، اشرافیت و آلودگی‌های نفسانی، حساسیت و غیرت دینی خود را از دست داده‌اند و در برابر جابجا شدن مرز حق و باطل حساسیتی نشان نمی‌دهند و سکوت می‌کنند. حتی حاضرند با عمال دستگاه اموی و یزیدی همکاری کنند.

سکوت نخبگان کمتر از مصیبت حکومت یزید نبود

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا افزود: زمانی که نخبگان بر اثر دنیاپرستی و آلودگی حساسیت دینی و ارزشی خود را از دست دهند، عامه مردم نیز حساسیت خود را از دست می‌دهند، چرا که مردم در زمینه‌های مختلف از نخبگان تبعیت می‌کنند. وقتی نخبگان گرفتار اشرافیت هستند، از مردم نمی‌توان انتظار داشت، رفتاری در برابر ظلم و فساد انجام دهند و این مصیبت کمتر از افتادن حاکمیت به دست یزید نیست.

وی گفت: امام حسین علیه‌السلام در این شرایط شجاعانه وارد میدان می‌شوند و بنا دارند ضمن قرار دادن معروف و منکر در جای خود، مرزهای حق و باطل را مشخص کند. هدف اصلی قیام ایشان امر به معروف و نهی از منکر است و این از باب نصیحت و موعظه عملی نیست بلکه نیاز به واداشتن و بازداشتن دارد که چندین مرتبه از نصیحت بالاتر است.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا گفت: جامعه اسلامی در سال ۶۱ به نقطه‌ای رسیده است که صدای «هل من ناصر» امام معصوم را نمی‌شنود و در نهایت تنها ده‌ها نفر کنار امام در روز عاشورا باقی می‌ماند.

غلامی با بیان اینکه جریان اموی از یک دستگاه رسانه‌ای قدرتمند برخوردار است که بعد از ماجرای سقیفه دائماً در حال وارونه سازی حقایق است که نه تنها افکار عمومی را فلج کرده است بلکه مردم را از فهم اولیات مسائل جامعه نیز محروم ساخته است، گفت: به طور مثال در زمان معاویه این دستگاه به قدری فریبکارانه عمل کرد که وقتی امام علی علیه‌السلام در محراب به شهادت رسیدند، مردم گفتند، مگر علی نماز هم می‌خواند؟ این دستگاه افکار عمومی آن مقطع از جامعه اسلامی را در مشت خود گرفته بود و سرنوشت جامعه را دگرگون می‌کرد، اما یکی از اقدامات موثر امام حسین علیه‌السلام آن بود که در برابر این دستگاه ایستاد و با روشنگری‌های مداوم خود به بیداری مردم پرداخت.

برنامه قیام امام حسین (ع)

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: امام حسین علیه‌السلام در مسیر قیام خود بارها به این روایت پیامبر (ص) اشاره می‌کردند که اگر کسی ببیند ظالمی بر آن‌ها حکومت می‌کند که به دین خدا عمل نمی‌کند، عهد الهی را می‌شکند، بین مردم به ستم رفتار می‌کند و قیام نکند تا او را سرجایش بنشاند، سزاوار است که خدا مظلوم و ستمکار را با هم عذاب دهد. بنابراین ایشان برنامه قیام خود را برای خدا توصیف می‌کردند و می‌فرمودند که اگر قیام نکنیم، فاتحه اسلام خوانده شده است.

بیداری عقول و روشن‌سازی افکار، مرحله اول قیام

وی با اشاره به اینکه مرحله اول قیام امام حسین علیه‌السلام در راستای بیداری عقول و روشن سازی افکار بود گفت: این مرحله به قدری برای امام حسین علیه‌السلام مهم بود که گویی مقدمه نیست و هدف اصلی قیام است؛ زیرا ایشان بنا داشتند با حرکت خود دگرگونی و انقلابی بزرگ ایجاد کنند و عقل‌های به خواب رفته مردم را بیدار کنند و نشان دهند که چه بر سر جامعه اسلامی آمده است.

غلامی با بیان این که در زیارت اربعین می‌خوانیم امام حسین علیه‌السلام خون خود را در راه خدا نثار کرد تا بندگان را از ضلالت و گمراهی نجات دهد، گفت: کار جامعه اسلامی در آن مقطع زمانی به جایی رسیده بود که برای بیداری نیازمند شهادت امام و اسارت اهل بیت علیه‌السلام بودند.

هدف و وسیله در جای جای نهضت عاشورا حق است

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا تصریح کرد: به هر نقطه‌ای از نهضت عاشورا که نگاه کنیم هدف و وسیله حق است. به طور مثال رسانه عظیم زینبی هرچند که عده‌ای ندارد، اما به این دلیل که حق است بر دستگاه اموی غلبه می‌کند و به توفیقات بسیاری دست پیدا می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پیاده روی اربعین هم تداوم بخش قیام حسینی و هم تداوم بخش نهضت زینبی است. یعنی پیاده روی اربعین هم مقدمه‌ای برای قیام در مسیر خداوند برای نجات ملت‌ها از انفعال و بندگی است و هم حرکت زینب وار برای رساندن پیام این قیام است.


ارسال نظر
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پربحث ها
پرطرفدارترین عناوین