عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۸۵۳۰
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
دبیر اجرایی کنگره شعر اربعین گفت: در مجموع 700 اثر شامل 500 شعر و 200 نوحه به دبیرخانه این کنگره ارسال شد که درنهایت با نظر هیات داوران 13 نفر در روز اختتامیه که سوم مهرماه در مشهد مقدس برگزار می‌شود، تقدیر خواهند شد.

عقیق:نشست خبری اختتامیه کنگره ملی شعر اربعین «موکب کلمات»اول مهرماه با حضور جواد حیدری مدیرعامل مجمع شاعران اهل بیت (ع)، هادی جانفدا، دبیر اجرایی کنگره ملی شعر اربعین و حسین شمسیان مسئول ارتباطات رسانه‌ای بنیاد کرامت امام رضا (ع) برگزار شد.

براساس  این گزارش هادی جانفدا در ابتدای این نشست اظهار داشت: اختتامیه کنگره ملی شعر اربعین روز پنج‌شنبه چهارم مهرماه از ساعت ۱۸ در سالن همایش‌های حرم مطهر رضوی در باب‌الجواد برگزار خواهد شد که به این دلیل  این مراسم در پایان ماه محرم برگزار می‌شود تا نهادها و افراد شرکت‌کننده در این کنگره بتوانند به برنامه‌های خود برای اربعین حسینی برسند. 

دبیر اجرایی کنگره ملی شعر اربعین با اشاره به اینکه محل برگزاری مراسم در مشهد از باب تبرک انتخاب شده است گفت: در این مراسم مهمانان ویژه‌ای همچون محمدعلی مجاهدی، سیدرضا مؤید، محمدجواد غفورزاده و محمود اکبرزاده حضور خواهند داشت  و اجرای مراسم نیز برعهده شهرام شکیبا خواهد بود.

وی اضافه کرد: در بخش شعر کلاسیک در مجموع ۳۰۰ شاعر بیش از ۵۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال کردند و در بخش نوحه نیز ۱۰۰ نفر بیش از ۲۰۰ اثر را ارسال کردند. 

جانفدا گفت: داوری بخش شعر در ۵ مرحله انجام شد که درنهایت هیات داوران ۹ نفر را به عنوان برگزیده انتخاب کرد و در بخش نوحه نیز داوری آثار در سه مرحله انجام شد که درنهایت هیات داوران سه اثر را به عنوان برگزیده و محسن رضوانی شاعر اثر کنار قدم‌های جابر را نیز به عنوان نفر برگزیده و تقدیر ویژه انتخاب کرد. 

دبیر اجرایی کنگره ملی شعر اربعین اضافه کرد: کتاب این کنگره مشتمل بر ۱۰۰ اثر شاعران برگزیده تالیف شده و در مراسم اختتامیه رونمایی خواهد شد. 

وی با اشاره به هیات داوران این کنگره تصریح کرد: دبیر علمی بخش شعر محمدعلی مجاهدی بود در بخش مقدماتی هادی جانفدا و مجید لشکری آثار را داوری کردند و در بخش نهایی نیز داوری آثار برعهده محمود حبیبی کسبی و محمدعلی مجاهدی بود و در بخش نوحه نیز دبیر علمی مهدی زنگنه بود و داوری متن آثار توسط محمود حبیبی کسبی انجام شد و در بخش ملودی و موسیقی آثار نیز مهدی امین فروغی و مهدی زنگنه داوری کردند. 

جانفدا با اشاره به جوایز در نظر گرفته شده برای آثار برگزیده افزود: هیات داوران در بخش شعر و نوحه کیفیت آثار را در یک سطح ارزیابی کردند بنابراین تمام سیزده اثر انتخاب شده به عنوان تقدیری هدایایی به ارزش ۲ میلیون تومان دریافت خواهند کرد. 

دبیر اجرایی کنگره ملی شعر اربعین افزود: در ابتدا بنا بود در هر بخش سه اثر برگزیده و پنج اثر تقدیری داشته باشیم و آثار برگزیده مبلغ ۵ میلیون تومان هدیه دریافت کند اما به این دلیل که هیات داوران اثری را به عنوان برگزیده انتخاب نکرد و سطح کیفی آثار را یکسان دانست تمامی سیزده نفر انتخاب شده هدیه‌ یکسان دریافت می‌کنند و این نیز به دلیل کمبود بودجه و یا غیره نیست. 

وی تصریح کرد: در بخش شعر ۳۰ اثر شعر سپید به دبیرخانه واصل شد اما مورد رضایت هیات داوران قرار نگرفت. رویکرد این کنگره قرار است تا علاوه بر آثار واصله آثار موجود در حوزه اربعین را مورد بررسی قرار دهد به همین منظور اثر کنار قدم‌های جابر که به دبیرخانه نیز ارسال نشده بود مورد داوری قرار گرفت و تقدیر خواهد شد. در سال‌های بعد نیز همین رویکرد ادامه خواهد داشت. 

کنگره شعر اربعین، بین‌المللی خواهد شد

براساس این گزارش جواد حیدری مدیرعامل مجمع شاعران اهل بیت (ع) نیز در این نشست اظهار داشت: ان‌شاءالله در سال‌های بعدی بتوان‌ زبان‌ها و گویش‌های دیگر را در بخش‌های این کنگره اضافه کرد تا با رویکردی بین‌المللی بتوان آن را برگزار کرد. 

وی با اشاره به اینکه این کنگره با استقبال شعرا به صورت کمی و کیفی مواجه شد که برای سال اول بسیار مناسب است تصریح کرد: در دو بخش نوحه و شعر پیشکسوتانی نیز در روز اختتامیه به که حضور اعضای بسیج مداحان و هیات‌های مشهد و مجموعه رضوان استان قدس رضوی برگزار خواهد شد تقدیر می‌شود. 

آلبوم صوتی موکب کلمات با صدای بهروز رضوی رونمایی می‌شود

حسین شمسیان مسئول ارتباطات رسانه‌ای بنیاد کرامت امام رضا (ع) نیز در این نشست اظهار کرد: شعر آیینی در رسای واقعه عاشورا بسیار زیاد سروده شده است اما پدیده اربعین کمتر مورد توجه قرار گرفته است به این دلیل بنیاد کرامت امام رضا و مجمع شاعران اهل بیت (ع) با مشارکت یکدیگر اقدام به برگزاری این کنگره کرده‌اند تا بنا به فرموده مقام معظم رهبری ماندگاری اربعین را با زبان هنر رقم بزنند. 

وی افزود: در حاشیه برگزاری این کنگره علاوه بر تولید کتاب شعر کنگره، آلبوم صوتی با ۱۰ قطعه شعر آئینی برگزیده کنگره، با صدای بهروز رضوی تولید شده است و در مراسم اختتامیه رونمایی خواهد شد تا بتوان از این طریق، فضاسازی لازم را در رسانه‌ها و فضای مجازی برای اربعین انجام داد. همچنین ۱۰ تا ۱۵ کلیپ تصویری نیز با موضوع شعرخوانی اربعین تولید خواهد شد.

شمسیان گفت: امسال از کشور عراق و همچنین کشورهای آسیای میانه درخواست برگزاری این کنگره به صورت بین‌المللی مطرح شده بود اما به این دلیل که کنگره برای سال اول بنای برگزاری داشت تصمیم شد به صورت داخلی برگزار شود اما قطعا برای سال‌های آتی این کنگره بین‌المللی و در زبان‌های عربی و آذری برگزار خواهد بود. 

مسئول ارتباطات رسانه‌ای بنیاد کرامت امام رضا (ع) در پایان با بیان اینکه برای ارسال آثار محدودیت‌هایی در قالب شعری وجود نداشت گفت: معمول شعر آیینی در قالب کلاسیک است اما برای سال‌ آینده اگر درخواستی در قالب‌های شعری دیگر مانند قالب شعر سپید وجود داشته باشد قطعاً دبیرخانه این کنگره استقبال کرده و بخش جدیدی را ایجاد خواهیم کرد. 

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین