عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۸۲۲۵
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵
استاد قرائتی در جمع مردم کرمان:
حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در شب نهم ماه محرم به بیان دلایل قرآنی لزوم توجه به نمار پرداخت و گفت امام حسین علیه السلام به تک تک ضروریات نماز اهتمام داشتند، به نحوی که در ظهر عاشورا نیز از هیچ یک از موارد تخطی نکردند.

عقیق:حجت السلام والمسلمین محسن قرائتی، در شب نهم ماه محرم الحرام در محل مسجد امام خمینی(ره) کرمان در باب مسئله نماز و توجه خاص امام حسین علیه السلام، گفت: قرآن در بزرگترین سوره‎ی خود می‎‌فرماید یُقیمُونَ الصَّلاةَ [سوره بقره - آیه 2]، و در کوچکترین سوره هم می‎فرماید فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ [سوره کوثر - آیه 2]، یعنی هم در بزرگترین سوره و هم در کوچکترین سوره‎ی قرآن مسئله نمار آمده است. و باز قرآن می‎گوید نماز را به جماعت بخوانید وَ ارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعِینَ‌ [سوره بقره - آیه 43]، و امام حسین علیه السلام نیز در روز عاشورا نمازشان را به جماعت خواندند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: آیه ای هم داریم که در خصوص نماز جبهه است و شأن نزولش چنین است که  چند سال بعد از هجرت پیامبر به مدینه، ایشان قصد عمره کردند و با تعدادی از مسلمانان به عمره رفتند؛ مشرکین مکه که اجازه ورود به مسلمانان را نمی‎دادند و مسلمانان مشاجره داشتند هنگام نماز ظهر وقتی دیدند تمام مسلمانان به نماز جماعت ایستادند فکر کشتن مسلمانان را برای نماز بعدی در سر پروراندند که آیه‎ای نازل شد وَإِذَا کُنْتَ فِیهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلَاةَ فَلْتَقُمْ طَائِفَةٌ مِنْهُمْ مَعَکَ وَلْیَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذَا سَجَدُوا فَلْیَکُونُوا مِنْ وَرَائِکُمْ ... [سوره نساء - آیه 102] در این آیه قرآن می‎فرماید هنگامی که در جنگ هستید همه شما به امام جماعت اقتدا نکنید، گروهی از شما با اسلحه به نگهبانی گروه دیگر بایستد و گروه دوم  نماز را در رکعت دوم به صورت فرادا بخوانند تا گروه اول بتواند خود را به رکعت دوم امام جماعت برساند و گروه دوم هم باید اسلحه و هم کلاه‎خود داشته باشد که از خطر احتمالی محافظت شوند. حالا چرا دستور قرآن در مورد نماز جماعت در جنگ این چنین است؟ خداوند می‌خواهد مسلمانان در نماز غافلگیر دشمن نشوند؛ امام حسین علیه السلام هم نماز را در ظهر عاشورا همین‎طور خواندند و یک عده‎ای اقتدا کردند و یک عده حفاظت کردند.

وی اضافه کرد: قرآن سفارش کرده است نماز را اول وقت بخوانید؛ امام حسین هم در روز عاشورا نماز را اول وقت خواندند. همچنین در قران می‎فرماید حضرت عیسی مسیح علیه السلام می‎گویند تا زنده هستم باید نماز بخوانم وَأَوْصَانِی بِالصَّلَاةِ وَالزَّکَاةِ مَا دُمْتُ حَیًّا [سوره مریم - آیه 31]، امام حسین نیز تا آخرین روز اقامه نماز کردند. و باز قرآن می فرماید بازاری خوب کسی است که به محض شنیدن صدای اذان از کسب و کار دست بکشد رِجَالٌ لَّا تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَیْعٌ عَن ذِکْرِ اللَّهِ [سوره نور - آیه 37] و ستایش می‎کند از کسانی که در حال کسب و کار هستند، ولی  به محض شنیدن صدای اذان، کسب و کار و مغازه را تعطیل می‌کنند؛ امام حسین(ع) نیز حتی نجات جانشان مانع از نمازشان نشد و با آنکه ایشان می‎دانستند در مقابل تیرها هستند اما باز نمازشان را خواندند؛ نه تنها تِجَارَةٌ وَلَا بَیْعٌ، بلکه جان دادنشان هم مانع از برپایی آن نماز نشد و این خیلی مهم است. 

استاد قرائتی در ادامه با اشاره به اسباب قبولی نماز افزود: امام حسین علیه السلام نه تنها در ظهر عاشورا نماز خواندند، بلکه به واسطه ایشان آن زمینی که زیر پای امام بود و  امام بر روی آن نماز خواندند به نماز خواندن ما ارزش می‎دهد. چراکه سه چیز باعث می‎شود نماز قبول شود، یا حضور قلب، و اگر حضور قلب ندارید حداقل نافله بخوانید و اگر نه حضور قلب دارید و نه نافله می‎خوانید، حداقل از مهر کربلا استفاده کنید؛ پس خاکی که امام حسین روی آن نماز خواندند و شهید شدند آن خاک رمز و واسطه قبول شدن نمازهای ماست. 

وی با اشاره به جایگاه بالای بی بی زینب کبری سلام الله ادامه داد: امام حسین علیه السلام به حضرت زینب کبری فرمودند در نماز شب برای من دعا کن؛ ببینید نماز حضرت زینب چه قدر  ارزش دارد که امام(ع) به خواهر چنین می فرمایند.

رئیس ستاد اقامه نماز درخصوص نحوه اقامه نماز، خاطر نشان کرد: نماز را باید علنی و در جامعه خواند؛ امام حسین علیه السلام در روز تاسوا و عاشورا می‎توانستند در خیمه نماز بخوانند، اما در میدان نماز خواندند؛ این در حالی است که امام(ع) را در ظهر عاشورا سی تیر زدند. و در واقع اقامه نماز یعنی تظاهر به نماز. و اما وقتی در روز تاسوعا حمله را یزیدیان شروع کردند، امام حسین به یاران خود فرمودند به یزیدیان بگویید جنگ را برای فردا بگذارند أَنِّی أُحِبُّ الصَّلَاة [اللهوف علی قتلی الطفوف / ترجمه فهری / ص  89] چون من نماز را دوست دارم؛ خب همه ما [عزاداران امام حسین علیه السلام] نماز می‎خوانیم اما آیا ما نیز مثل امام حسین علیه السلام نماز را دوست هم داریم؟ باید به نماز علاقه داشته باشیم و آن را با حضور قلب بخوانیم. باید علاوه بر دوست داشتن نماز، آن را درست بخوانیم؛

وی اظهار کرد: نماز کلید دارد و کلید آن واجباتِ نماز است، اگر واجبات درست ادا و قرائت نشود این کلید به درستی کار نمی‎کند، درست مانند سوئیچ ماشینی که اگر دندانه‌هایش کم یا زیاد باشد نمی‎تواند آن خودرو را روشن کند. ما در خصوص کم و کیف نماز هم باید تسلیم حکم خداوند و اولیای خدا باشیم.

استاد قرائتی در ادامه افزود: قرآن می‎فرماید جهنم ۱۹ تا مسئول دارد. عَلَیْهَا تِسْعَةَ عَشَرَ [سوره مدثر - آیه 30] و این سوال پیش می‎آید که چرا خداوندی که میلیاردها فرشته دارد وَمَا یَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّکَ إِلاَّ هُوَ [سوره مدثر - آیه 31] برای جهنم فقط ۱۹ تا مسئول [فرشته عذاب] باید گماشته باشد؟ قرآن در جواب می‎فرماید وَمَا جَعَلْنَا عِدَّتَهُمْ إِلَّا فِتْنَةً [سوره مدثر - آیه 31] ما به عمد ۱۹ مسئول گذاشتیم تا مشخص شود چه کسی تسلیم است و چه کسی بهانه‎تراشی می‎کند. چطور وقتی ما نزد پزشک می‎رویم و نسخه پزشک را می‎گیریم بدون هر گونه بهانه‎تراشی و ایرادی به تجویز او، داروها را تهیه و مصرف می‎کنیم آن‎هم فقط به صرف چند سالی تحصیل و کسب علم پزشک؟ پس همین طور باید تسلیم علم نامحدود خداوند نیز باشیم؛ قرآن می‎فرماید همه شما یک ذره سواد دارید وَمَا أُوتِیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلا قَلِیلا [سوره اسراء - آیه 85]، ما توان تصرف در هستی را نداریم پس باید همان‎طور که اسلام گفته نماز را برپا کنیم.

وی، بحث نماز و اهمیت آن را بدین صورت به انتها رساند: ما حتی وقتی به امام زمان عجل الله تعالی فرجه سلام می‎دهیم، می‎گوییم السَّلاَمُ عَلَیْکَ حِینَ تُصَلِّی [زیارت آل یس] مهدی جان، سلام بر تو که در حال نماز هستی، السَّلاَمُ عَلَیْکَ حِینَ تَرْکَعُ، سلام بر تو که در رکوع هستی؛ حِینَ تَقْنُتُ، حِینَ تَسْجُدُ ... سلام بر تو که در قنوت و سجود و ... هستی، یعنی وقتی به امام زمان هم سلام می‎کنیم به عضو عضو نمازشان سلام می‎کنیم. مسئله نماز را باید جدی گرفت. به طوری که قرآن می‎فرماید قراردادهایتان را هم بعد از نماز ببندید وَمِن بَعْدِ صَلَاةِ الْعِشَاءِ.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین