۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۰ : ۲۱
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در شب هشتم ماه محرم الحرام، در مسجد امام خمینی(ره) کرمان به دسته بندی انسانها اشاره کرد و گفت: انسانها سه دسته هستند، یک عده میخواهند روز به روز بهتر شوند رَبِّ زِدْنی عِلْماً [سوره طه - آیه ۱۱۴] خدایا روز به روز علمم را بیشتر کن، زادَهُمْ هُدیً [سوره محمد - آیه 17] خدایا روز به روز هدایتم را بیتشر کن؛ یک عده هم عقب میروند آمَنُوا ثُمَّ کَفَرُوا [سوره نساء - آیه 137]، مؤمن بود و کافر شد، انقلابی بود و بی تفاوت شد، بی تفاوت بود و ضد انقلاب شد، مدام به عقب میرود؛ بعضی ها هم دور خودشان می چرخند کَحِمارِ الطّاحُونَةِ. در حدیث داریم که اگر دو روز مثل هم باشد دچار خسران شده ایم [مَنِ اسْتَوَی یَوْمَاهُ فَهُوَ مَغْبُون - الأمالی( للصدوق) / ص 668 ]. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند اگر شبی من بخوابم و در آن شب بر علمم افزوده نشود آن روز [شبانه روز] بر من مبارک نیست. امام صادق علیه السلام فرمودند هر شب جمعه علوم اهل بیت زیاد می شود زیرا اگر بازسازی و به روز نشود چیزهایی را هم که می دانند از بین می رود [أنّ للأئمّة فی کلّ لیلة جمعة علوما متجدّدة مستفادة و لو لا ذلک لأنفدو - شرح الکافی، الأصول و الروضة (للمولی صالح المازندرانی) / ج5 / ص : 283].
وی با ورود به مسئله کربلا ادامه داد: چه طور آدم کربلایی میشود و بعد یزیدی میشود؟ اول پیمان شکنی، دوم لقمه حرام. امام حسین علیه السلام فرمودند من هر چه حرف میزنم باز شما گوش نمیدهید غَیْرُ مُسْتَمِعٍ قَوْلِی فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ الْحَرَام [تحف العقول / ص : 240]. لقمه حرام ابتدا انسان را فاجر و سپس کافر میکند دلیل این حرف در سوره مطففین است وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ [سوره مطففین - آیه 1] وای بر کم فروشان و پشت سر آن در آیههای بعد میگوید إِنَّ کِتابَ الفُجَّارِ [سوره مطففین - آیه 7] حرام خوری تو را فاجر میکند، و پشت سر این آیه میگوید وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ [سوره مطففین - آیه 10] یعنی اول کم فروش به خورنده لقمه حرام، بعد فاجر و فاسق میشود و سپس منکر و کافر میشود. حدیث داریم کسانی که گناه میکنند اولین سیلی که میخورند این است که خداوند مزه عبادت را از ایشان میگیرد، اگر نماز بخوانند از نماز لذت نمی برند؛ این اولین سیلی خداست.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور اضافه کرد: کلمه رزق در قرآن کنار کلمه طیب آمده است و آیات لقمه حرام نشانگر اهمیت این موضوع است. آیاتی که درخصوص لقمه حرام است زیاد هستند وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیَاءَهُمْ [سوره هود - آیه 85] کم فروشی نکنید، وَ زِنُوا بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقِیمِ [سوره اسراء - آیه 35] در فروش عادلانه وزن کنید، أَوْفُوا الْکَیْلَ وَ الْمِیزانَ [سوره انعام - آیه 152] میزان رو به کم ندهید، وَتُدْلُوا بِهَا إِلَی الْحُکَّامِ [سوره بقره - آیه 188] رشوه ندید؛ سرقت، ربا، خوردن مال یتیم و ... چیزهایی هستند که در اسلام حرام شدهاند. کَسْبُ الْحَرَامِ یَبِینُ فِی الذُّرِّیَّة [الکافی (ط - الإسلامیة) / ج5 / ص : 124] لقمه حرام روی نسل هم اثر دارد، إِنَّ الْحَرَامَ لَا یَنْمِی [الکافی (ط - الإسلامیة) / ج5 / ص : 124] لقمه حرام رشد ندارد و اگر هم رشد کند نمو ندارد و اگر نمو کند به آخر نمیرسد. عبادتی که با لقمه حرام باشد مثل ساختمانی است که روی شن ساخته شده باشد الْعِبَادَةُ مَعَ أَکْلِ الْحَرَامِ کَالْبِنَاءِ عَلَی الرَّمْل [عدة الداعی و نجاح الساعی / ص : 152].
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در ادامه به موضوع راه مستقیم پرداخت و گفت: موضوع دیگری که باید به آن توجه شود مسئله راه مستقیم است، این راه مستقیم راه مهمی است، در اسلام همه دعاها مستحب هستند، اما تنها دعای واجب این است: اهدِنَا الصِّراطَ المُستَقِیمَ، انسان نباید خط را گم کند، [عمر بن سعد] آمد پسر پیغمبر را بکشد تا حکومت ری را بگیرد؛ یعنی ببینید انسان چقدر میتواند سقوط کند. این از علاقه به دنیا سرچشمه میگیرد.
وی اظهار کرد: گروهی به اسم واقفیه داریم، اینها تا امام هفتم را قبول دارند و هفت امامی هستند، اما امام هشتم را قبول ندارند؛ واقف یعنی توقف. اما چطور واقفی شدند؟ اینها به عنوان نماینده امام سهم امام (خمس را) جمع کرده بودند امام که در زندان شهید شدند، اینها که بعد از امام هفتم میبایست سهم امام را به امام هشتم میدادند قبول نکردند و گفتند ما دیگر امامی نداریم و اصلا منکر امامت شدند تا بتوانند پولها را بخورند. در انقلاب هم واقفی داریم، شخص امام خمینی را قبول دارد اما به مقام معظم رهبری که میرسد میگوید نه، امام دیگر نداریم، اینها واقفیه های انقلاب هستند.
استاد قرائتی افزود: در عاشورا هم ما واقفیه داریم، اول به امام نامه مینویسند که بیا، بعد که میبینند بحث حکومت ری است میگویند نه، نیا. این از سنگدلی نشأت میگیرد. قرآن در مورد اینها می فرماید قُلُوبُکُمْ ... کَالْحِجَارَةِ [سوره بقره - آیه 74] بعد میگوید نه، قلب اینها از سنگ هم بدتر است، کنار سنگها چشمه آب پیدا میشود، اما کنار دل اینا هیچ پیدا نمیشود. خداوند باز می فرمایند خَتَمَ اللَّهُ عَلَیَ قُلُوبِهِمْ [سوره بقره - آیه 7] خدا بر دلهای اینها مهر زد. حالا چرا میگوید "خَتَمَ اللَّه"؟ بله، انسان خطای میکند و خداوند بر دل او مهر میزند. تصور کنید صاحب خانهای وارد خانهاش میشود و میبیند مرد غریبهای در خانه است، صاحب خانه در را قفل میکند و به پلیس زنگ میزند، وقتی که دزد میگوید چه کسی در را بست. صاحب خانه میگوید من بستم به خاطر اینکه تو دزدی و با پای خودت به خانه من وارد شدی؛ "خَتَمَ اللَّهُ"، "طَبَعَ اللَّهُ" پس خداوند هم بی دلیل قلوب را قفل نمیکند و فقط در زمانی که افرادی خودشان خلاف میکنند خداوند همانجا دلهایشان را قفل می کند. بعضی شغلها سنگدلی میآورد بعضی رفاقتها، بعضی حرفها، بعضی فیلمها، بعضی غذاها، و .... میتواند سنگدلی بیاورد. مگر حضرت علی اصغر علیه السلام چند قطره آب میخواستند و به چند قطره نیازمند بودند؟ این نمونهای از سنگدلی است و پناه بر خدا.