عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۸۱۱۳
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳
حجت‌الاسلام ریاضت گفت که خروجی اقامه شعائر حسینی باید احیای سلوک حسینی در سطح فردی و اجتماعی باشد.

عقیق:حجت‌الاسلام محمود ریاضت محقق علوم قرآن و حدیث در گفت‌وگویی گفت: آنچه در ایام ماه محرم لازم است بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، مسأله سلوک حسینی است. عمر امام حسین (ع) 58 سال بود و ماجرای کربلا هم مربوط به 9 روز آخر عمر مبارک آن حضرت است. سلوک امام حسین (ع) نه تنها در این مدت چند روزه در سرزمین کربلا بلکه پیش از آن یعنی و در تمام عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی و ... باید مورد بازبینی و مطالعه قرار گیرد، اینها مسائلی است که یا به آنها به طور جدّی پرداخته نشده یا اگر پرداخته شده بسیار اندک بوده است.

این کارشناس مسائل دینی با تأکید بر اینکه خروجی اقامه شعائر حسینی باید احیای سلوک حسینی در سطح فردی و اجتماعی باشد، گفت: احیای سلوک حسینی یعنی سبک زندگی حسینی در طول این 58 سال دقیق شناسایی و معرفی شده باشد. سلوک امام حسین (ع) دقیقاً سلوکی قرآنی بوده است، امام حسین (ع) بسیار به انس با قرآن تأکید داشته و حتی در شب عاشورا وقتی حضرت اباالفضل (ع) را به سوی دشمن فرستادند تا جنگ را به تأخیر بیاندازند برای این بود که می‌خواستند به نماز، دعا و تلاوت قرآن بپردازند. این نخستین شاخصه سبک زندگی امام حسینی است.

ریاضت خاطرنشان کرد: یکی از رفتارهای زیبا در زندگی امام حسین (ع) گره‌گشایی آن حضرت از کار مردم بوده است، این موضوع در سیره زندگی تمام ائمه دیگر نیز نمایان بوده و شیعیان را پیوسته به این امر تشویق می‌کردند. در روایت داریم گاهی امام حسین (ع) حتی اعتکاف را که یک عبادت فردی است برای حل مشکل بنده‌ای ترک می‌کردند.

وی افزود: یکی دیگر از شاخصه‌های رفتاری آن حضرت اهمیت دادن به علم و دانش بوده است. موضوع علم و دانش از جمله مسائلی است که در قرآن کریم بسیار مورد توجه قرار گرفته. به عنوان مثال، امام حسین (ع) وقتی می‌دیدند فردی به فرزندشان کلمه یا جمله‌ای یاد می‌دادند، آن معلم را بسیار مورد تفقّد و توجه قرار و به او هدیه هم می‌دادند که این به معنای بزرگداشت مقام علم و دانش است.

این کارشناس مسائل دینی گفت: بهره‌گیری از سبک زندگی نبوی و علوی دیگر شاخصه زندگی حضرت سیدالشهداء (ع) بود. امام حسین (ع) نهضت عاشورا را به سلوک نبوی گره زد و فرمود: «اَسیرُ بسیرة جَدّی رَسولِ اللّه و أبی» من بر اساس سلوک نبوی و علوی عمل خواهم کرد، اینکه امام حسین (ع) در مقابل ظلم و ستم اینچنین ایستاد نه تنها الگویی نبوی است، بلکه الگویی قرآنی است. امام علی (ع) طبق حدیث نفسِ پیغمبر است. جالب است که دشمن به خاطر کینه و بغضی که نسبت به امیرالمومنین (ع) داشت با امام حسین (ع) جنگید، آنها با سیره و روش امام حسین (ع) که بر آمده از سیره و سلوک پیامبر اکرم (ص) و امیرالمومنین (ع) بود، مشکل داشتند.

حجت‌الاسلام ریاضت تأکید کرد: بنابراین تفسیر نهضت حسینی را می‌توان در سیره و سخنان خود آن حضرت (ع) دید، چراکه آن حضرت با سلوک خود راز نهضت خود را ادامه راه رسول اکرم (ص) و امیرمؤمنان (ع) نشان دادند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین