عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۷۹۵۴
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۶
عاشورا در کلام وحی؛
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی به آیاتی از قرآن درباره اقامه عزای سیدالشهدا (ع) اشاره کرد.

عقیق:حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی استاد قرآن و کارشناس مذهبی  در گفت‌وگویی در خصوص شور و نوای ایام محرم الحرام و اقامه عزا برای سید الشهدا (ع) متناسب با کلام وحی گفت: مراسم‌های مذهبی چه عزاداری و سوگواری برای شهادت ها، چه جشن و چراغانی برای اعیاد یک اصل عقلی شرعی و قرآنی است. خداوند در قرآن به پیامبر (ص) فرمودند، نگذار تاریخ ابراهیم (ع) فراموش شود. در جای دیگری از قرآن کریم خداوند به پیامبر اکرم (ص) خطاب می‌کند، خاطرات مریم (س) را هم زنده کن و نگذار این زن فراموش شود.

وی افزود: در قرآن کلمه «وَذَکِّرْ» زیاد آمده است. خدا می‌گوید بعضی موارد نباید فراموش شود. یعنی این موضوعات تاریخ نیست و نسخه امروز ماست. ما فکر می‌کنیم عاشورا یک مطلب تاریخی است، اما نسخه نجات امروز بشریت است. امروز بشریت در مبارزه با گرگ‌هایی مانند امریکا و اسرائیل است. این کشور‌ها با سه نوع فشار، مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ یکی تحریم اقتصادی که شامل ندادن هواپیما و دارو است؛ یکی هم تحریم نظامی و دیگری تبلیغات رسانه‌ای است. عاشورا نسخه حرکت است. این نسخه می‌گوید مردم از تحریم اقتصادی نترسید و زیر بار نروید؛ چراکه در کربلا تحریم تا جایی بود که آب برای علی اصغر هم پیدا نشد. تحریم تا جایی بود که آب خوردن برای یک طفل صغیر نبود.

این مفسر قرآن کریم در پایان اضافه کرد: عاشورا به ما یاد می‌دهد که از محاصره نظامی نترسید، چراکه در کربلا یزیدیان حدودا ۳۰ هزار نفر و امام حسین (ع) و یارانشان نزدیک به ۷۲ نفر بودند. از تبلیغات دشمن نترسید، چراکه دشمنان امام حسین (ع) نیز تبلیغات می‌کردند که حکومت حق یزید است و امام حسین (ع) از دین خروج کرده است. کربلا یک تاریخ نیست. کربلا یک پیامی دارد که زیر بار زور نروید حتی اگر زیر سم اسب رفتید. به این شکل کربلا مکتب و تاریخ است. این یک مکتب و نسخه امروز برای همه ماست؛ بنابراین باید عاشورا را خیلی محکم و جدی بگیریم.


در ادامه می‌توانید ویدیو این گفتگو را مشاهده کنید.

تعداد بازدید : 12

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین