عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۷۵۲۵
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳
مراسم دعای عرفه هر سال با شکوهی خاص در «حسینه هدایت» برگزار می‌شود؛ چنان‌که انبوه جمعیت در این حسینیه و خیابان‌های اطراف آن حضور یافته و دعای عرفه سیدالشهداء(ع) را با نوای شیخ حسین انصاریان زمزمه می‌کنند.

عقیق:دعای عرفه، دعایی منسوب به حضرت سیدالشهدا (ع) است که بنابر ذکر سندهای معتبر، آن حضرت(ع) در روز نهم ذی‌الحجه (روز عرفه) در صحرای عرفات خوانده اند و همین موضوع کافی است تا قرائت این دعا به سنتی ماندگار در میان مسلمانان تبدیل شود.

گسترش برگزاری مراسم معنوی دعای عرفه در جای جای ایران که با نام امام حسین(ع) پیوند دارد، از دستاوردهای انقلاب اسلامی است و آنقدر طرفدار پیدا کرده که چند سالی است دستگاه های دولتی و حاکمیتی برای تسهیل حضور مردم در این مراسم، پایان ساعت کاری خود در روز عرفه را ۱۴ بعدازظهر اعلام می کنند.

این مراسم همه ساله باشکوهی صدچندان در مساجد، حسینیه ها، آستان های مقدس امامزادگان و سایر مراکز دینی و فرهنگی کشورمان برگزار می شود که در این میان «حسینیه هدایت» در شهر تهران، یکی از پاتوق های اصلی شیفتگان عرفه و دلسوختگان حسینی است.

بنا بر گزارش شبستان، همه ساله انبوه جمعیت در حسینیه هدایت و خیابان های اطراف آن گرد می آیند تا دعای عرفه را با نوای حجت الاسلام والمسلمین «حسین انصاریان» زمزمه کنند.

این حسینیه که در واقع «مؤسسه اسلامی و حسینیه هدایت» نام دارد در سال 1358 در زمینی به مساحت 2200 مترمربع با کمک جمعی از خیران تهرانی با هدف سامان دادن به فعالیت های دینی و انسجام در حرکت های مذهبی، تشکیل جلسات و نشر فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و چاپ و توزیع کتب اسلامی، تحت نظارت شیخ حسین انصاریان آغاز به کار کرد. در واقع می توان گفت این موسسه و حسینیه، همسن و سال انقلاب اسلامی است و صرفا یک حسینیه نیست.

استاد انصاریان پس از خرید ملکی در خیابان ری، محله آب منگل، کوچه هدایت، اقدام به وقف آن برای مؤسسه اسلامی و حسینیه هدایت کرد و در وقفنامه تنظیمی، وی به عنوان تولیت مادام الحیات تعیین شد و انتخاب تولیت بعدی نیز به عهده وی قرار گرفته است و در صورتی که برای ملک مورد وقف بعد از ایشان متولی تعیین نشود، تولیت آن با مرجع تقلید شیعه در ایران خواهد بود. تولیت مؤسسه اسلامی و حسینیه هدایت به دلیل مشغـله های کاری فراوان انصاریان در سال 1360 و طی وکالتنامـه ای از سوی وی به «مدیر هیئت و مؤسس محبین الائمه (ع)» واگذار شد.

این حسینیه در طول سال مجری ویژه برنامه های متنوع در حوزه های قرآنی و فرهنگی است. برای نمونه محفل قرآنی «ضیافت نور» همه ساله در ایام ماه مبارک رمضان با حضور استادان و قاریان بر جسته قرآن کریم از جمله، محمدحسین سعیدیان، کریم منصوری، محمد عباسی، مهدی قره شیخلو، مسعود گرجی، حسین فردی، حامد شاکرنژاد، مهدی عادلی، جعفر فردی و حسین یزدان پناه برگزار می شود.

 

 

جالب است بدانیم فضای این مجموعه بسیار چشم نواز و گسترده و شامل این موارد است: کتابخانه عمومی و تخصصی، قرائت خانه، دارالقرآن کریم، واحد فعالیت های خیریه، ایجاد صندوق قرض الحسنه، واحدهای فرهنگی، تبلیغی و آموزشی، واحد جوانان و اوقات فراغت، پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی و پاسخگویی به سؤالات و شبهات اعتقادی، اخلاقی و فقهی و بخش آموزش تخصصی معارف اسلامی.

مدیران حسینیه هدایت تلاش کرده اند بهترین شرایط را برای همه گروه های مردمی از جمله بانوان فراهم کنند و اکنون که در فصل تابستان قرار داریم، کلاس های آموزش احکام، حفظ و قرائت قرآن و همچنین مشاوره دینی برای بانوان در این حسینیه برپا است. این درحالی است که بیشتر حسینیه ها برپایه فعالیت های ویژه برادران طراحی شده اند و برای بانوان، امکانات محدودی دارند.

فروشگاه کتاب های دینی و فرهنگی نیز در موسسه اسلامی و حسینیه هدایت تاسیس شده است که آثار شخصیت های برجسته علمی و فرهنگی کشورمان به ویژه استاد انصاریان را در معرض دید عموم قرار داده است و به فروش می رساند.

 

حالا که صحبت به کتاب و فرهنگی کتابخوانی رسید بد نیست بدانید کتابخانه حسینیه هدایت در سال 1390 و در فضایی بالغ بر 400 مترمربع و با سه سالن مجزا (ویژه بزرگسالان، کودکان و مخزن) افتتاح شد و همه روزه جمعی از شیفتگان ادب، علم و فرهنگ از 11 هزار کتاب موجود در این مجموعه استفاده می کنند.

در تمام مناسبت های مذهبی، مجلس روضه و سوگواری یا سرور و مولودی خوانی در حسینیه هدایت برقرار است اما مراسم سوگواری در سالروز شهادت امام رضا (ع) و دعای عرفه، از جمله برنامه های شاخص در این حسینیه هستند.

به گزارش خبرنگار ما از چند روز قبل از روز عرفه تا دقایق آغازین اجرای این مراسم، تلفن های حسینیه هدایت مدام زنگ می خورند و سوال مشترک تماس گیرندگان این است «مراسم دعای عرفه با حضور شیخ حسین انصاریان، از چه ساعتی شروع می شود؟»

حسینیه هدایت، نمونه ای شاخص از حسینیه ای در طراز اسلامی است که توانسته چتر فعالیت های خود را از برپایی مجالس روضه و مولودی خوانی به اجرای برنامه های متنوع در حوزه های قرآنی، مذهبی، فرهنگی و علمی توسعه دهد.

سخن آخر اینکه، اگر می خواهید جای خوبی برای شرکت در مراسم دعای عرفه در حسینیه هدایت پیدا کنید بهتر است از هنگام نماز ظهر و عصر در این حسینیه حاضر شوید.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین