عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۷۳۹۵
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۴
مرتضی اعلایی مدیر عامل مؤسسه ماهد با اشاره به تولید سبد جامع ابزار اقامه عزای سیدالشهدا(ع) گفت: این کار از سال 93 آغاز شد و 5 سال به طول انجامید.

عقیق:مراسم رونمایی از جامع‌ترین سبد ابزار اقامه عزای سیدالشهدا(ع) و پرچم جدید حرم حضرت زینب(س) با حضور حجت‌الاسلام زائری، محمدحسین رجبی دوانی پژوهشگر تاریخ و جمعی از مسئولان و خانواده شهدا در مجتمع فرهنگی سرچشمه آغاز شد.

مرتضی اعلایی مدیر عامل مؤسسه ماهد در ابتدای این مراسم اظهار داشت: تولید این سبد جامع از سال ۹۳ آغاز شده است که هدف اصلی تولید ابزار زندگی با استفاده از هنر دینی و اسلامی بود.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه نقش اشک در نوروز امسال افزود: تولیدات این کارگاه در دو بخش سبک زندگی و عزاداری بود و تلاش شد به خطوط اصیل، هنر اصیل و ...توجه ویژه شود.

اعلایی ادامه داد: بنا نداریم از عزای امام حسین (ع) پول در بیاوریم بلکه هدف ما واسطه‌گری برای رساندن ابزار مذهبی به مردم است.

مدیر عامل مؤسسه ماهد افزود: در مراسم امروز سه اتفاق رخ می‌دهد اول رونمایی از سبد جامع ابزار عزاداری دوم جمع‌آوری کمک برای هیئات آسیب‌دیده در سیل اخیر و در نهایت رونمایی از پرچم جدید حرم حضرت زینب (س) که در محرم نصب خواهد شد.

هنر اصیل باید یادآور ذکر خدا باشد

محمدحسین رجبی پژوهشگر تاریخ اسلام نیز در این مراسم با بیان اینکه تلاش این مجموعه احیا کننده هنر اصیل اسلامی است اظهار داشت: در گذشته هنر جدای از زندگی مردم نبود و انسان به هر سو نگاه می‌کرد و به زمین، لباس، دیوار و ... نظری می‌انداخت شاهد هنر اصیل بود که برگرفته از کلمه الله و سنت نبوی بود اما این مجموعه با ورود غرب به کشور و حاکمیت مزدوران آنها از دست رفت و موجب جدایی هنر از زندگی شد.

وی افزود: وابسته‌های غربی معتقد بودند که هنرمند نخبه است یعنی چیزهایی را می‌فهمند که دیگران نمی‌فهمند درحالی که در گذشته چنین نبود و فرضاً اگر بحث عاشورا بود مردم جز به جز هنر آن را متوجه می‌شدند و حتی اگر خطایی رخ می‌داد مردم می‌فهمیدند.

رجبی با اشاره به اینکه وقتی قرآن ذکر است همه وجود، اعمال و آثار ما باید برگرفته از ذکر و یاد خدا باشد، تصریح کرد: اگر چنین باشد آن زمان هنر ایجاد شده نیز ذکر خدا را نشان می دهد که اگر به رنگش نگاه سود ترکیب‌های نامفهوم در آن نیست و زلال است.

این پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه واژه هنر در فرهنگ‌ ما به معنای نیک نفس یا انسان نیک است، گفت: هنرمند باید نیک نفس باشد که امام خمینی (ره) فرمودند اولین شرط برای هنرمند تطهیر نفس است زیرا بدون آن نمی‌تواند با نفس حقیقی ارتباط برقرار کند.

وی با بیان اینکه در قدیم یک زبان هنر وجود داشت، گفت: دو واو در حروف ابجد بیانگر عدد ۱۲ است که این را غربی‌ها را بررسی کردند که در گذشته عکس دو واو برعکس را بر دیوار قرار می‌دادند تا بیانگر شیعه بودن آنها بود.

رجبی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: تصور این است عاشورا باید تماماً سیاه باشد اما علم و‌کال دارای رنگ‌های مختلف است که دارای شور و هیجان فراوان است، البته شعرهای جدید فارغ از این وجه است و کاش به آن سبک‌های قدیمی برگردیم که شور فراوان داشت و موجب ترس ساواک بود.

هنر خوشنویسی یک هنر قدسی اسلامی است

ناصر طاووسی استاد خوشنویسی نیز در این نشست باطرح این سؤال که چه کنیم تا هنر بهتر و سریعتر وارد زندگی افراد شود، اظهار داشت: گروهی که بنا دارد مسئولیتی را انجام دهد باید مقدماتی را فراهم کند و آموزش‌های لازم را اخذ کند تا بتواند بهتر و سریع‌تر این مهم را انجام دهد.

وی افزود: یکی از این مقدمات درک تاریخچه است تا بتوان رویه صحیح گذشته را ادامه دهیم.

طاووسی با اشاره به اینکه در ابتدای اسلام اعراب مخالف کتابت قرآن بودند، افزود: پیامبر (ص) دستور دادند تا ده نفر آموزش خوانا نویسی را اخذ کنند و امیرالمومنین (ع) نیز به این امر به جهت حفظ و صیانت از قرآن روی آوردند.

این استاد خوشنویسی ادامه داد: حتی امام علی(ع) کلاس خط‌نویسی برگزار کردند و ۳۶۰ نفر را آموزش دادند.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه ما یک هنر قدسی اسلامی و یک هنر سنتی اسلامی داریم تصریح کرد: هنر قدسی مستقیماً با زندگی معنوی مردم مرتبط بود که تلاوت قرآن، ساخت مسجد و خوشنویسی در زمره آن است اما هنر سنتی اسلامی مانند هنرهای شنیداری و دیداری مانند تذهیب، شعر و ... با زندگی معنوی مستقیماً مرتبط نیست.

اصلاح سبک زندگی با سخنرانی و کتاب محقق نمی شود

حجت الاسلام محمد رضا زائری استاد حوزه و دانشگاه نیز در این مراسم با بیان اینکه کار هنر آن است که ابزار و وسایل لازم را برای تحقق سبک زندگی ناب فراهم کند اظهارداشت: در دانش حقیقت هایی بسیاری وجود دارد که همه می دانند اما کوشش لازم است تا این دانش به رفتار تبدیل شود. اگر پزشکی سیگار می کشد یا روحانی نماز اول وقت نمی خواند نشان می دهد مشکل اصلی ما در دانستن نیست بلکه در انگیزه است و کار هنر این است تا این ظرفیت را ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه هنرمند می تواند اندیشه را به انگیزه تبدیل کند، گفت: مقام معظم رهبری در خراسان شمالی از اهمیت سبک زندگی فرمودند و فضایی را ایجاد کردند تا بحث سبک زندگی مطرح شود اما خطایی رخ داد و به جای حرکت در مسیر صحیح به سراغ اخلاق کاربردی و موضوعات نظری رفتیم.

زائری ادامه داد: اصلاح سبک زندگی سخنرانی، کتاب و ... نمی خواست بلکه نیازمند تولید محصول و کالاست زیرا مگر دشمن با منبر جوانان ما را گرفت مگر با سخنرانی حجاب زنان را گرفت و این خطای ما بود که بسیاری دچار  آن شدند.

این فعال فرهنگی گفت: ما باید از همان راهی که مصیبت و بیماری رخ داد باید درمان صورت دهیم، اگر دشمن با فیلم سینمایی و ... جوانان ما را گرفت باید ما نیز از همان مسیر اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه یک معماری می تواند انسان را شاد یا افسرده کند، تصریح کرد: در رستوران ها از رنگ قرمز و موسیقی تند استفاده می شود تا افراد زودتر بلند شوند و مشتری بعدی بیاید و یا در ورودی روضه پرچم را به گونه ای طراحی می کنند تا افراد برای ورود سر خم کنند و این کار هنر است.

زائری در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: هنر این مجموعه وارد کردن هنر به ابزارهای عزاداری است و این هنر می تواند نشان دهد در چه مسیری باید گام برداشت.

براساس این گزارش در این مراسم مجید تال به شهرخوانی پرداخت و توسط خانواده شهید سیدمحمد حسین میردوستی شهید مدافع حرم پرچم جدید حرم حضرت زینب (س) رونمایی شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین