عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۶۹۲۶
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲
رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا گفت: اینکه اقتصاد و فرهنگ ما دولتی شود، همه بنشینیم تا دولتی‌ها از فرهنگ اسلامی و ارزش‌ها دفاع کنند و مناسبت‌های مذهبی را زنده نگه دارند، این جامعه، جامعه اسلامی نمی‌شود.

عقیق:نشست تبیین و ایده‌پردازی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ویژه فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی اهل سنت کشور با حضور حجج اسلام محسن قمی عضو مجلس خبرگان رهبری و معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، رضا غلامی رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، کاظم لطفیان دبیر شورای نمایندگان ولی‌فقیه در مناطق قومی، حسن رحیم‌‍‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی از نخبگان و فرهیختگان حوزوی در دبیرخانه شورای نمایندگان ولی‌فقیه در مناطق قومی برگزار شد.

تمدن‌سازی یک پروژه است

حجت‌الاسلام غلامی رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا موضوع سخنانش را  الزامات تمدن نوین اسلامی قرار داد و با بیان اینکه نمی‌توان انکار کرد که اوج‌گیری تمدن اسلامی در دوره های پیشین نیز بدون ظهور یک یا مجموعه‌ای از حکومت‌های اسلامی قوی ممکن نبوده است، گفت: وقتی صحبت از سهم بالای یک نظام اجتماعی و سیاسی در تمدن‌سازی به میان می آید، معمولاً پرسش از پروسه‌ای یا پروژه‌ای بودن شکل‌گیری تمدن‌ها هم طرح می‌شود. 

 

 

وی افزود: تمدن یک امر پروژه‌ای است. یک امر فرآیندی و طبیعی است. از دل جامعه اسلامی می‌جوشد. لذا جامعه اسلامی باید خودش را به ایده‌آل‌هایش نزیک کند. شاخص‌هایی که برای جامعه مطلوب برنامه‌ریزی می‌کنیم، جامعه‌ای است که بتواند اقتصاد و فرهنگ را اداره کند.

چرا باید به سمت جامعه‌پردازی حرکت کرد

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا در ادامه به دیگر شاخص‌های تمدن‌سازی اسلامی اشاره کرد و بیان داشت: اینکه اقتصاد ما 100 درصد دولتی شود، اینکه فرهنگ ما دولتی شود، همه بنشینیم تا دولتی‌ها از فرهنگ اسلامی و ارزش‌ها دفاع کنند یا بودجه در نظر بگیرند، مناسبت‌های مذهبی را آن‌ها زنده نگه دارند، این جامعه، جامعه اسلامی نمی‌شود.

وی ادامه داد: جامعه اسلامی، جامعه‌ای است که اقتصاد در مشتش باشد. فرهنگ در مشتش باشد. پای کار ایستاده باشد و با بصیرت سیاسی که دارد بهترین دولت‌ها را روی کار بیاورد. این چنین جامعه‌ای سزاوار تمدن اسلامی است. به همین خاطر است که رهبر انقلاب می‌فرماید باید به سمت جامعه‌پردازی حرکت کرد.

جامعه تمدن‌ساز دولتی در طراز تمدن‌سازی روی کار می‌آورد

حجت‌الاسلام غلامی درباره شرایط ظهور دولت‌های تمدن‌ساز خاطرنشان کرد: تا موقعی می‌توانیم به جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی دست پیدا کنیم که دولت‌های بزرگی در ایران در حد و طراز تمدن‌سازی روی کار بیایند. دولت‌هایی رویکرد تمدنی و خودباوری تمدن خواهند داشت که حتماً مردم به آن نقطه از سواد سیاسی، بینش سیاسی، بصیرت سیاسی رسیده باشند که با انتخاب هدفمند و موفق خودشان زمینه روی کار آمدن این دولت‌ها را در ایران فراهم کنند.

وی افزود: دولت‌هایی که حاضر شوند بر اساس فرمول‌ها و فرم‌های اصلاحی حرکات‌های خودشان را تنظیم کنند و جلو ببرد. بنابراین وقتی از تمدن نوین اسلامی صحبت می‌کنیم، این تمدن در طول تمدنی تاریخ اسلام قرار دارد؛ یعنی تصور نشود از آ‌ن‌ها جدا است.

 

 

تمدن عظیم بشری در زمان پیامبر اکرم (ص) کلید خورد

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا اظهار داشت: این سرمایه گرانقدری که به نام تمدن اسلامی داریم، همزمان با اصل حیات پیامبر اکرم (ص) تمدن عظیم اسلامی شکل گرفته است. بسیاری از نظریه‌پردازان حوزه تمدن معتقد هستند آنچه که در زمان پیامبر (ص) کلید خورد، تمدن عظیم بشری بود.

وی ادامه داد: نه اینکه بگوییم پیامبر اکرم (ص) پایه‌گذاری کرد، بلکه در عصر خودشان تمدن اسلامی شکل گرفت. اگر امروز راجع به تمدن نوین اسلامی صحبت می‌کنیم، چه از جهت تئوری و چه از جهت عملی مرهون آن تمدن‌سازی در زمان حضور و تلاش های پیامبر گرامی اسلام هستیم.

غربی‌ها مدیون و وام‌گیر از تمدن اسلامی هستند

حجت‌الاسلام غلامی ابراز داشت: ما بر اساس سرمایه در بحث تمدن‌سازی جلو می رویم. در قرن ۴ و ۵ هجری قمری شکوهمند اسلامی که نمی شود توفیقات روز افزون مسلمانان را منکر شد که غربی‌ها به شدت از این نقطه تمدنی وام‌گیری کردند. در این زمان که جنگ‌های صلیبی شکل گرفت، غربی‌ها بخش زیادی از معلومات علمی و تکنولوژی جهان اسلام را به داخل غرب منتقل کردند.

 

 

وی افزود: بسیاری از دستاوردهایی که غرب متمدن بعدها پیدا می‌کند مدیون و محصول پیشرفت‌هایی که مسلمانان در قرن  چهار و پنج هجری پیدا کردند. با این وجود ما نقاط عطف تمدنی کم نداریم. تمدن نوین اسلامی از این سرمایه تمدنی استفاده می‌کند؛ در عین حال یک تمدن جدید  متناسب با تحولات نو و بر پایه تجارب گذشته است.

انقلاب اسلامی از چالش‌ها توانسته است عبور کند

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا در ادامه با اشاره به نظریات مطرح شده درباره انقلاب اسلامی تصریح کرد: انقلاب اسلامی با انقلاب‌های متعارف متفاوت است و با تولدش تازه شروع شده است. انقلاب اسلامی بر اساس تمدن نوین اسلامی آغاز شده و مراحل مختلفی دارد که باید از آن‌ها عبور کنیم و با روش‌های انقلابی اهدافمان را محقق سازیم. 

 وی گفت: نظام انقلابی ممکن است با چالش‌هایی روبه‌رو و خطاهایی مرتکب شود. اما از قدرت، ظرفیت و استعداد مقابله با چالش‌ها برخوردار است. در واقع انقلاب اسلامی با چالش‌هایی مواجه بوده و توانسته است از آن‌ها عبور کند.

نقاط قوت جمهوری اسلامی ایران از ارتقای بینش سیاسی مردم تا افزایش معنویت

حجت‌الاسلام غلامی در پایان سخنانش با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: از جمله نقاط قوت جمهوری اسلامی ایران می‌توان از امنیت و حفظ تمامیت ارضی، پیشرفت‌های علمی و فناوری، مشارکت‌های مردمی، خدمت‌رسانی به اقشار ضعیف و محروم، ارتقای بینش سیاسی مردم، فعالیت در حوزه عدالت، افزایش معنویت و ایستادگی در برابر سلطه‌گری نام برد.

به گزارش فارس، طی روزهای ۲۴ و ۲۵ تیرماه بیش از ۶۰ نفر از فرهیختگان اهل سنت در این نشست به بررسی مباحثی نظیر تبیین کلی بیانیه گام دوم انقلاب، تبیین محور علم، پژوهش و اقتصاد، محور اخلاق، معنویت و سبک زندگی اسلامی، محور عزت ملی و روابط خارجی و دکترین مقاومت امام خمینی(ره) می‌پردازند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین