عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۶۸۰
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۰
به مناسبت اقامه نخستين نماز جمعه جمهوري اسلامي ايران پس از انقلاب اسلامي در پنجم مرداد سال ۱۳۵۸، توضيحاتي درباره نخستين نماز جمعه اسلام در مدينه منوره ارائه مي‌شود.
عقیق: رسول اكرم اول ماه ربيع الاول از مكه به سوي مدينه هجرت كردند و دوازدهم آن ماه به دهكده قبا نزديك مدينه نزول اجلال فرمودند. حدود هفت روز در آنجا نزد عمروبن عوف به انتظار آمدن اميرالمومنين (ع) توقف كردند.

رسول خدا به اتفاق حضرت علي (ع) در روز جمعه بر طايفه بني سالم بن عوف وارد شدند و در آنجا محلي را براي مسجد انتخاب فرمودند و پس از تعيين قبله نخستين نماز جمعه را اقامه كردند.

اين اولين نماز جمعه اي بود كه توسط بزرگترين پيامبر الهي، خاتم النبيين رسول الله (ص) در مركز طايفه بني سالم بن عوف اقامه شد. رسول اكرم (ص) خطبه بليغي ايراد فرمودند كه در اعماق قلوب آنان اثر بديعي گذاشت. متن خطبه را هشام در سيره، جلد۱، صفحه ۵۰۰ آورده است.

پيامبر (ص) در ادامه مسير از قبا به يثرب، در ميان قبيله بني سالم براي نخستين بار نماز جمعه را اقامه كرد و همين مساله سبب شد تا محل نماز خواندن رسول خدا (ص) به عنوان «مسجد الجمعه» شناخته شود.

نامهاي ديگر آن، «مسجد عاتكه» و «مسجد الوادي» (وادي رانونا) است. اين مسجد نظير مسجد النبي از خشت و گل ساخته شده بود و سقفي كوچك داشت.

مسجد جمعه بعدها با سنگ ساخته شد، اما تا قرن هشتم مساحت آن بسيار كم بود. در قرن نهم هجري، مسجد باز سازي شدو طول آن از شمال به جنوب ۱۰ متر و عرض آن از شرق به غرب ۲۵/۸ متر بوده و شبستان مسقفي نيز داشته است.

اين مسجد در دوره عثماني اندكي بزرگتر و از اساس بنا شد. بناي فعلي آن، كه بسيار مجلل ساخته شده از دوره سعودي و با مساحتي در حدود ۱۶۳۰ متر مي‌باشد.

در ادامه تصاويري از مسجد جمعه در مدينه منوره مي‌آيد.










منبع:حج
211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین