عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۶۵۵۱
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵
آیت‌الله ری‌شهری بابیان خاطره‌ای از آیت‌الله حق‌شناس گفت: نقل شده روزی ایشان به مسجد می‌رفتند که ملاحظه کردند جوانانی آتش روشن کرده و در حال قمار بازی هستند. برای امر به معروف جلو می‌روند و می‌فرمایند: «داداش چه کار می‌کنی»...

عقیق:نشست شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت صبح دوشنبه سوم تیر ماه باحضور آیت‌الله ری‌شهری تولیت آستان عبدالعظیم حسنی، محسنی‌بندپی استاندار تهران، حجت‌الاسلام ارزانی دبیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و جمعی از اعضای این شورا در تالار شیخ کلینی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی برگزار شد.

بر اساس این گزارش آیت‌الله ری‌شهری در این مراسم اظهار داشت: حضور استاندار تهران این نوید را می‌دهد که امسال برنامه‌ها و قدم‌های بلندتری در ایام دهه کرامت در این استان برداشته شود و امیدواریم رهنمودهای ارائه شده به دستگاه‌های مختلف در این جلسه کارساز باشد.

وی با بیان اینکه شعار انتخاب شده امسال یعنی خدمت کریمانه به رسم اهل بیت (ع) بسیار به روز، دقیق و بجاست، تصریح کرد: خدمت کریمانه جلوه‌ای از اقدامات سیدالکریم عبدالعظیم حسنی است که دارای معنا و مفهوم ویژه‌ای است.

ری‌شهری با اشاره به اینکه در بخش پایانی زیارت جامعه کبیره جاذبه‌های رفتاری اهل بیت (ع) مطرح شده است، گفت: باید بررسی کنیم که اهل بیت (ع) دارای چه جاذبه‌هایی هستند که اگر مردم با آنها آشنا شوند عاشق این بزرگواران می‌شوند. البته باید بدانیم محبت دستوری نیست و این که در قرآن پاداش کار پیامبر (ص) مودت با اهل بیت (ع) مطرح شده است به این معناست که باید دستور به چیزی داده شود که محبت‌آور است و آن معرفت اهل بیت (ع) است.

تولیت آستان عبدالعظیم حسنی با بیان اینکه انسان اگر زیبایی را ببیند عاشق آن می‌شود، افزود:‌ جاذبه‌های مطرح شده در زیارت جامعه کبیره تماماً مرتبط با خدمت کریمانه به رسم اهل بیت است که در فرازهای پایانی آن داریم که سرشت کریمانه اهل بیت (ع) بر سه پایه رخ می‌دهد. اول حق یعنی اهل بیت (ع) کار نادرست برای جذب دوستان خود نمی‌کنند، دوم صدق در عمل و در نهایت رفتار تؤام با مهربانی است. یقیناً مکتب اهل بیت (ع) بر این سه پایه حق، صدق و رفق استوار است.

وی با بیان اینکه بر اساس روایات اهل بیت (ع) در دعوت به اسلام و امر به معروف نباید سخت‌گیری کرد تصریح کرد: حکومت بنی‌امیه دارای سه خصوصیت بود اولاً با شمشیر و زور برخورد می‌کرد، ثانیاً دارای خشونت و ظلم بود که این مدل، مدل دعوت به معروف و اسلام با مسیر حکومتی اهل بیت (ع) متفاوت بود.

ری‌شهری با اشاره به اینکه با مردم باید حسن رفتار داشت ولو اگر انسان بدی باشند حق نداریم از زور استفاده کنیم، گفت: روش ما قالبا غلط است. به طور مثال فیلم‌های سینمایی صدا و سیما ترویج بدحجابی می‌کند. دانشگاه و دبیرستان ما تولید بی‌حجابی می‌کند و در نهایت ما از نیروی انتظامی توقع داریم با بگیر و بزن با آنها برخورد کند. البته بنا ندارم عملکرد نیروی انتظامی را تخطئه کنم بلکه معتقدم برخورد آخرین دواست و دیگر نهادها باید کار خود را انجام دهند و نباید از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند و کار را تنها به نیروی انتظامی بسپارند.

وی اضافه کرد: بر اساس روایات اهل بیت (ع) ما باید کاری کنیم که مردم علاقه‌مند به نظام، رهبری و حکومت شوند و نباید کاری کنیم مردم از آنها زده شوند و مفسد اخلاقی به مفسد امنیتی تبدیل شود.

ری‌شهری گفت:‌ اگر منش و روش اهل بیت (ع) در برخورد با مفسدان اخلاقی را به کار گیریم مانع آن می‌شود که آنان به مفسدان امنیتی تبدیل شوند که روش اهل بیت منافات با برخورد خشونت‌آمیز دارد بلکه باید مبدا اصلاح شود و آخرین راهکار را برخورد بدانیم.

تولیت آستان عبدالعظیم حسنی با بیان اینکه در روایتی داریم فردی نزد امام صادق (ع) آمد و عرض داشت برخی به شما علاقه دارند اما مذهب ما را ندارند، باید با آنها چگونه رفتار کرد، گفت: حضرت در جواب این فرد پاسخ دادند ما نیز از این افراد برائت می‌جوییم و باید بدانید نحوه کار و فعالیت شما به گونه‌ای باشد که علاوه بر برادران اهل سنت دیگر مذاهب نیز باید جذب شما شوند.

ماجرای جوانان قماربازی که با درایت آیت‌الله حق‌شناس راهی جبهه و شهید شدند

وی در پایان با بیان اینکه بنا دارد کتابی همانند کتاب زندگی آیت‌الله بهجت درباره زندگی آیت‌الله حق‌شناس تألیف کند، خاطرنشان کرد: زندگی آیت‌الله حق‌شناس دارای نکات نابی است مانند اینکه نقل شده است روزی ایشان به مسجد می‌رفتند که ملاحظه کردند جوانانی آتش روشن کرده و در حال قمار بازی هستند که این عالم بزرگوار برای امر به معروف جلو می‌روند با همان گویش همیشگی خود می‌فرمایند «داداش چه کار می‌کنی» آنان پاسخ می‌دهند: آتش روشن کرده‌ایم تا گرم شویم و مجدد ایشان می‌فرمایند «خب به قهوه‌خانه مسجد بیایید چای بخورید و گرم شوید و ما هم به شمار کاری نداریم و کار خودمان را انجام می‌دهیم» همین یک کار حق و مهربانانه ایشان موجب می‌شود این جوانان قمار باز در جبهه شهید شوند.

ضرورت پرهیز از غلو و افراط در برنامه‌های دهه کرامت

حجت‌الاسلام طیب حسینی مسئول هیأت اندیشه‌ورز شورای هماهنگی دهه کرامت نیز در این نشست اظهار داشت:‌ تعمیق باور آحاد جامعه نسبت به معارف اهل بیت (ع)، توجه به ترویج اهداف و ارزش‌های ناب اسلام محمدی و همچنین فرمایش‌های امام خمینی (ره) و نامگذاری‌های سال‌های اخیر مقام معظم رهبری و بیانیه گام دوم انقلاب، تاکید بر گسترش گفتمان خدمت کریمانه با هدف کمک به مناطق محروم و آسیب‌دیده، تقویت و ترویج فرهنگ وقف و نذر متناسب با نیازهای روز و جهت‌دهی شادی و نشاط عمومی با رویکرد شادی مومنانه در دستور کار نهادهای مختلف در دهه کرامت است.

وی با اشاره به ضرورت پرهیز از غلو و افراط گفت:‌متاسفانه در مراسم‌های مذهبی افراط‌های زیادی دیده می‌شود که باید در برنامه‌ریزی‌های ما در دهه کرامت مورد توجه قرار گیرد.

فعالیت ۶ کارگروه در شورای هماهنگی دهه کرامت

مرتضی طاهریان معاون ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و دبیر شورای بزرگداشت دهه کرامت در این نشست اظهار داشت: سال گذشته ۱۸ کارگروه در این شورا مشغول به فعالیت بود که متاسفانه برخی از آنان عملکرد لازم را نداشت. لذا امسال چابک سازی کارگروه‌ها در دستور کار قرار گرفت ودر نهایت ۶ کارگروه در موضوعات مختلف تشکیل شد.

وی افزود: کارگروه بین‌الملل شورای دهه کرامت متشکل از وزارت امور خارجه، وزارت آموزش و پرورش، مجمع جهانی تقریب مذاهب، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جامعة المصطفی امسال بومی‌سازی فعالیت‌ها را مبنای کار خود قرار داده است.

طاهریان تصریح کرد: شورای دهه کرامت امسال با توجه به وقوع سیل در برخی نقاط کشور، کمک به سیل‌زدگان را طی این ایام در دستور کار خود دارد.

ارسال بسته‌های فرهنگی ویژه مخاطبان بین‌المللی دهه کرامت

حجت‌الاسلام سالار عضو کارگروه ادیان وملل دهه کرامت در این نشست اظهار داشت: بسته‌های فرهنگی متناسب با موضوعات مختلف دهه کرامت  برای رایزن‌های فرهنگی در خارج از کشور به همراه کتب ترجمه شده ارسال شده است تا به دست مخایبان برسد.

وی با بیان اینکه یکی از کارهای مهم صورت گرفته این کارگروه تولید محتوا برای سایت‌ها و شبکه مجازی است، تصریح کرد:‌مقاله‌های مختلفی با موضوع فرهنگ رضوی، فاطمی و همچنین احمدبن موسی‌الکاظم به زبان‌های مختلف تولید شده تا در خارج از کشور منتشر شود.

سالار با اشاره به اینکه متاسفانه در عرصه بین‌الملل هنوز ضعف‌های بسیاری وجود دارد که باید بیش از بیش برای رفع آنها تلاش شود، خاطرنشان کرد: به طور مثال در دهه کرامت دارای ۶۰۰ میلیون مخاطب اسپانیولی زبان هستیم که متاسفانه تنها دو کتاب مرتبط با فرهنگ رضوی به این زبان ترجمه شده است که باید بیش از پیش در این حوزه کار صورت گیرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین