عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۶۴۳۶
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
در فقه ما آمده که امر به معروف دارای مراتب و درجاتی است و می‌توان از آنها به امر معروف و نهی از منکر قلبی، لسانی و یدی تعبیر کرد که در این گزارش نکاتی درباره امر به معروف قلبی از منظر مرحوم آقا مجتبی تهرانی تقدیم می‌شود.

عقیق:موضوع امر به معروف و نهی از منکر یکی از موضوعات روز جامعه است که اخیراً به دلیل وقوع برخی اتفاقات به بحث داغ و روز جامعه تبدیل شده است.

خبرگزاری فارس در سلسله گزارش‌هایی قصد دارد به بازخوانی نظرات علما و بزرگان درباره موضوع امر به معروف و نهی از منکر و یا دیگر موضوعات بپردازد.

امر به معروف دارای مراتب قلبی، لسانی و یدی است

آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی یکی از این عزیزان است که درباره موضوع امر به معروف می‌گوید: در فقه ما آمده که امر به معروف دارای مراتب و درجاتی است و می‌توان از آنها به امر معروف و نهی از منکر قلبی، لسانی، و یدی تعبیر کرد که در اینجا نکاتی درباره امر به معروف قلبی بیان می‌کنیم.

کراهت داشتن به فعل حرام امر به معروف قلبی است

در باب امر به معروف قلبی در فقه بحثی داریم با این موضوع که مسلمان قلباً به انجام عمل منکر راضی نباشد یعنی مثلاً ببیند کسی فعل حرامی انجام می‌دهد و از این کار خوشش بیاید. این خوش آمدن معصیت و حرام است. این در واقع یعنی رضا بودن به منکر و واجب است انسان به این امر کراهت داشته باشد یعنی باید از آن بدش بیاید.

وجوب امر به معروف قلبی و رضا نداشتن به منکر

این نکته که می‌گویم مسئله شرعی است و الان بحث اخلاقی نمی‌کنم. موضوعی که مطرح می‌کنیم موضوع حرمت رضا دادن به منکر و یا ترک معروف است نتیجه می‌گیریم که کراحت به منکر یا ترک منکر از واجبات و این همان امر به معروف قلبی است.

 

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین