عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۶۰۸۶
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۶
دانشیار گروه معارف اسلامی از ضروریت‌های شکل‌گیری تمدن عصر ظهور را عنصر وحدت معرفی کرد.

عقیق:مسئله وحدت همواره یکی از بنیان‌های امت اسلام شناخته می‌شود تا حدی که پیامبر گرامی اسلام(ص) با استفاده از این عنصر توانست ارتباط بین قبال مختلف جزیرةالعرب را مستحکم کند. پس از ایشان امیر مؤمنان(ع) آن را محور رفتار خویش قرار داد. تلاش امیرالمؤمنین(ع) در حفظ امت پیامبر(ص) تا حدی زیاد بود که بسیاری را به این شبهه واداشت که گویی حضرت به شرایط کنونی راضی است، اما به تعبیر حضرت، مانند شخصی که استخوانی در گلو دارد، مدت زیادی را صبر کردند تا وحدت مسلمین باقی بماند. امیرالمؤمنین(ع) درباره کوشش خود در جهت حفظ وحدت امت فرمودند: «... هیچ‌ کس‌ از من‌ بر اتحاد و همبستگی‌ امت‌ محمد حریص‌تر نیست‌. من‌ در این‌ کار خواستار پاداشی‌ نیکو از جانب‌ خداوند و بازگشت‌ به‌ جایگاه‌ نیکو هستم‌» (نهج‌ البلاغه‌، خطبه‌ 112)

متأسفانه طی دهه‌های اخیر به دنبال سیاست‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان از جمله مرزبندی‌های بی‌منطق جغرافیایی، این عنصر در بین امت اسلامی به قدری کم‌رنگ شد که زمینه‌ساز جنگ‌های خونین شد.

حجت‌الاسلام سید ضیاء عُلیانسب دانشیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه مرزهای کنونی بر اساس مسائل قومی و فرهنگی و نژادی شکل گرفته‌اند، گفت: این مرزبندی‌ها عمدتاً ناشی از سیاست‌های خبیثانه دولت‌های غربی طی سده‌های اخیر است. آن‌ها با هدف ایجاد اختلاف در ملتها به ویژه ملت‌های مسلمان دست به چنین اقداماتی زدند. بر اساس نظریه اندیشمندان مرزهای کنونی کشورها به ‏ویژه مرزهای سرزمین‏‌های اسلامی در چارچوب جغرافیای مشخص تا قبل از جنگ جهانی دوم (1945م) به ‏چشم نمی‌خورد و این قواعد جدید ابتدا در اروپا آن هم به‏ هدف جلوگیری از توسعه‌طلبی یکدیگر شکل گرفت، تا این ‏که آمریکا به ‏عنوان استعمارگر نوین پس از جنگ جهانی دوم با گسترش سلطه‏ نفوذش در بسیاری از کشورهای جهان به ‏ویژه سرزمین‌های اسلامی، حس استقلال‌خواهی که در واقع حس جدایی‌طلبی در میان مسلمانان است، دامن زد که این خود منجر به ‏تقسیمات ملت‌ها به‏ ویژه امت مسلمان شد.

وی افزود: در نگاه تمدنی کسی که قصد تمدن‌سازی دارد، باید سیاست‌هایی را در راستای وحدت مسلمین فراهم کند؛ مثلاً پیامبر(ص) پس از هجرت به یثرب، نوع اقدامات‌شان از جنس وحدت بود. ساخت مسجد یکی از ابزارهای وحدت مسلمین بود. همچنین انعقاد پیمان‌نامه‌هایی عمومی میان اهل مدینه از سوی پیامبر(ص) بر محور وحدت بود.

علیاءنسبت درباره لزوم مرزبندی با دشمنان اسلام و وحدت بین امت اسلام گفت:  رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب‌، مرحله دوم را تمدن‌سازی عنوان کردند و فرمودند دولت جمهوری اسلامی باید مرزهای خود را با دشمن تفکیک کند چرا که در اسلام، مرزها بین ایمان و کفر است؛ لذا کشورهای اسلامی باید به سمت وحدت بیشتر بروند تا در این اوضاع ناامن منطقه جای پای خود را سفت کنند.

وی با اشاره به اینکه اهل‌بیت(ع) به عنوان رایةالحق محور وحدتند، افزود: امام مهدی(عج) در عصر ظهور نظام حقوقی و سیاسی واحدی بر اساس دین الهی تشکیل می‌دهد که یکی از نتایج آن بسته شدن باب اختلافات است و این برگرفته از صفت صالحیت ایشان است. امام صادق(ع‌) در روایتی می‌فرمایند «اى مفضل به خدا قسم، اختلاف را از میان ملل و ادیان برمی‌دارد و همه دینها یکى مى‌شود چنان که خدا فرموده: «إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام‏؛ مسلماً دینِ [ واقعى که همه پیامبرانْ مُبلّغ آن بودند ] نزد خدا اسلام است» (19 آل‌عمران) فَوَ اللَّهِ یَا مُفَضَّلُ لَیُرْفَعُ عَنِ‏ الْمِلَلِ‏ وَ الْأَدْیَانِ‏ الِاخْتِلَافُ وَ یَکُونُ الدِّینُ کُلُّهُ وَاحِداً، کَمَا قَالَ جَلَّ ذِکْرُهُ‏ إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام‏». و یا در دیگر روایت یکی دیگر از برکات ظهور آن حضرت را تألیف قلوب معرفی کرده و فرمودند «یُؤَلِّفَ‏ اللَّهُ‏ بَیْنَ قُلُوبٍ مُخْتَلِفَةٍ؛ خداوند دل‌هاى مختلفه را با هم در آمیزد و مهربان کند»؛ پس یکی از کارکردهای ظهور ایجاد وحدت بین ملت‌ها حتی ملت‌های غیر اسلامی است.

علیاءنسب یکی از مؤلفه‌های ایام اربعین حسینی را ایجاد وحدت بین امت‌ها و ملت‌ها معرفی کرده و گفت: امروز در یک محدوده‌ای بزرگ‌ و در یک همایش بین‌المللی، مردم دنیا در ایام اربعین حسینی به سوی حرم امام حسین(ع) سرازیر می‌شوند به گونه‌ای که نمونه آن در دنیا وجود ندارد. این همایش الهی که طی سالیان اخیر شکل ویژه‌تری در حد معجزه به خود گرفته است، باید الگویی برای مسئولان نظام اسلامی برای وحدت و صمیمیت بیشتر بین امت اسلام باشد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین