عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۵۸۵۰
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۱
بازنگاهی به کلام نورانی حضرات معصومین(ع) درباره اهمیت و عظمت ماه رمضان ، نشان می دهد که چرا موسم ضیافت الهی این همه عزیز و پربرکت و در عین حال بی نظیر است.

عقیق:تا چشم بر هم زدیم ،‌ ثلث ماه رمضان نیز گذشت؛‌ماهی که به تعبیر پیامبر اکرم(ص) ، آغازش رحمت ، میانه‌اش مغفرت و پایانش آزادى و رهایی از آتش جهنم است.
هم ایشان فرمود: "درهاى آسمان در اولین شب ماه رمضان گشوده مى‌شود و تا آخرین شب آن بسته نخواهد شد."
اهمیت و عظمت چنین ماه پرفضیلتی به گونه ای است که رسول الله (ص) درباره اش فرمودند: "اگر بنده مى‌دانست که در ماه رمضان چیست [و چه برکتى وجود دارد] دوست مى‌داشت که تمام سال، ماه رمضان باشد."
هر چند که پرده های غفلت مانع از آن می شود که ما به درک مناسبی از فیوضات ماه خوب بندگی خدا به درستی پی ببریم اما بازنگاهی به روایات و احادیثی از این دست نیز برای دل های زنگارگرفته بسی مغتنم است و انشاالله زمینه ای می شود برای هدایت و بازیابی راه گم کرده.
در برخی از تعابیر روایی، از معنای رمضان به عنوان ریزش از گناه یاد شده به این معنا که همان طور که برگ درختان در فصل پاییز بر اثر خواب و استراحت درختان می‌ریزد، در این ماه نیز معاصی انسان بدین صورت ریخته می‌شود
به تعبیر امام صادق (ع) یکی از دلایلی که خدای متعال در ماه مبارک رمضان، روزه را واجب کرد به این خاطر است که به این وسیله غنى و فقیر مساوى شوند و اگر در کلام نورانی امیرالمومنین(ع) دقت کنیم متوجه می شویم که یکی از فلسفه ها و اهداف وجوب روزه، این بوده تا اخلاص بندگان به این طریق سنجیده و مورد آزمون الهی قرار گیرد.
حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) نیز در جایی می فرمایند: "مردم به انجام روزه امر شده‌اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به‌واسطه آن فقر و بیچارگى آخرت را درک کنند"
صدالبته که درک و فهم و شناخت مردمان نسبت به این قبیل مسایل متفاوت است تا آن جا که هر کس معرفت بهتر و بیشتری در عرصه ایمان و بندگی به دست آورد، بهتر می تواند فقر و بیچارگی روز قیامت را به واسطه روزه گرفتن در ماه صیام درک نموده و به این وسیله با خوف از خدا در مسیر بندگی و تقرب مطلوب تر گام های استوارتری بردارد.
اگر چنین شود بی درنگ بهتر می توان عمق این کلام حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) را درک کرد که فرمود: "روزه سپر آتش (جهنم) است."
با این حال به تعبیر مولی الموحدین علی(ع) در بیان مراتب روزه، روزه قلب بهتر از روزه زبان و روزه زبان بهتر از روزه شکم است و بالاخره این که کلام نورانی پیامبر مهربانی ها را باید به خاطر آوریم که در حدیثی فرمودند: " خداى تعالى فرموده است: روزه براى من است و من خود پاداش آن را مى‌دهم".
امید آن که در این ماه ، به سهم تلاش و وُسع معرفتی خود ، در درک اهمیت و فضیلت ماه مبارک موفق باشیم تا بدین سان در زمره روزه دارانی قرار بگیریم که در ماه بهار قرآن ، بهترین و پرقیمت ترین پاداش ها را از ایزد منان دریافت نماییم. ان شاءالله.

 

منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین