عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۵۷۸۲
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸
حرم امام حسین (ع) در شهر کربلا که در یک دهه اخیر با تحولات زیادی برای افزایش ظرفیت گنجایش زائران روبه‌رو شده بود با اجرای پروژه جدیدی قرار است باز هم بزرگ‌تر شود.

عقیق:علی مهاجری، مدیر این پروژه جدید از اتصال چهار سرداب حرم امام حسین (ع) با هدف گنجایش بیشتر زائران خبر داد و با بیان اینکه با همت برادران عراقی و شرکت مهندسی ارض القدس، پروژه احداث سرداب‌های حرم مطهر سیدالشهدا (ع) در حال اتمام است، گفت: پیچیده‌ترین بخش این کار یعنی عملیات اتصال سرداب‌ها به ستاد بازسازی عتبات عالیات سپرده شده است.

او در تشریح پیچیدگی‌های فنی این طرح، اظهار کرد: کل بار صحن مسقف‌شده حرم مطهر روی چند «چهارطاقی» قرار دارد که اکنون باید به‌منظور اتصال سرداب‌ها، عملیات ویژه‌ای برای خالی کردن زیر آنها و همزمان کار بر روی بخش همکف به‌منظور تقویت پایه سقف صورت گیرد.

مهاجری افزود: براساس این طرح، دهنه‌هایی به عرض ۱۳ متر برای اتصال سرداب‌های حرم مطهر در محل «چهارطاقی» ها اجرا می‌شود.

مدیر پروژه مقاوم‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود کار اولین اتصال بین دو سرداب تا چند ماه دیگر به اتمام برسد، گفت: با اتصال این سرداب‌ها توسط متخصصان ایرانی، صحن جدیدی در طبقه منفی یک حرم که نزدیک‌ترین محل به قبر مطهر سیدالشهدا (ع) است ایجاد می‌شود.

سرداب‌های مطهر حرم امام حسین (ع) به شکل حلقه‌ای در اطراف ضریح و در طبقه منفی یک بود که ظرفیت پذیرش هزاران زائر به‌ویژه در ایام اربعین را دارد.

این سرداب‌ها شامل سرداب الامام الحجه (عج) در سمت شمالی، سرداب الشهدا (ع) در طرف شرقی، سرداب الراس الشریف در بخش غربی و سرداب باب القبله در قسمت جنوبی صحن شریف است.

بر اساس گزارش روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، پیش‌تر با همت مهندسان و عوامل اجرایی ستاد بازسازی عتبات عالیات کرمان، طرح لاغرسازی ستون‌ها و دیواره‌های اطراف ضریح مطهر امام حسین (ع) با موفقیت اجرا شده بود که همین دقت بالای مهندسی، ازجمله دلایل واگذاری اجرای طرح اتصال سرداب‌ها به این گروه است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین