عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۵۵۵۹
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۴
امام جمعه موقت تهران:
امام جمعه موقت تهران گفت: عبودیت یعنی انجام آنچه خداوند دستور داده نه آنچه که در دل ما می‌گذرد؛ شهوت و غرایز حیوانی برای ما مرکبی است که باید از آنها برای بندگی خدا استفاده کنیم.

عقیق:آیت‌الله «کاظم صدیقی» در جلسه در اخلاق که در حوزه علمیه امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: نفس انسان دارای ابعاد و مراتبی است که اگر به راه درست هدایت نشود خطراتی آن را تهدید می‌کند.

امام جمعه موقت تهران افزود: گرایش به هستی و کمال مطلق فطری وجود انسان است؛ از دیدگاه قرآن و اصول ارزشی اسلام پرستش کمال محض فطری انسان است، اگر متخلق به اخلاق الهی باشد در درون خود به عدالت، حکمت، معرفت علاقه و میل دارد.

آیت‌الله صدیقی انسان افزون بر فطرت، رشد گیاهی و حیوانی هم دارد، عنوان کرد: در هر حرکت درونی و بیرونی انسان سر دو راهی سقوط و نجات قرار دارد و تنها یک راه سبب نجات انسان است، آنچه نزد خداوند ارزش دارد نیت انسان است که برای خدا باشد.

امام جمعه موقت تهران افزود: اگر نیت انسان در کارهای خود صرفا تامین نیازهای جسمی باشد سیر او درمسیر حیوانیت است و اگر انگیزه و نیت انسان قدرت‌طلبی باشد حالت درندگی گرگ را خواهد داشت؛ معمولا افراد سیاسی تشنگان قدرت دچار این حالت می‌شوند. در وجود همه انسان‌ها قدرت‌طلبی وجود دارد اما باید آن را رام کند.

وی  با بیان اینکه مبدا و مقصد ما به سوی عبودیت الهی است، اظهار کرد: خداوند همه ابعاد وجودی گیاهی، حیوانی و الهی را در وجود انسان تعبیه کرده که انسان از آنها برای رسیدن به مقصد کمک بگیرد.

آیت‌الله صدیقی ادامه داد: عبودیت یعنی انجام آنچه خداوند دستور داده نه آنچه که در دل ما می‌گذرد؛ شهوت و غرایز حیوانی برای ما مرکبی است که باید از آنها برای بندگی خدا استفاده کنیم، ما از حیوانات مختلف وجود خود استفاده می‌کنیم که با آنها به مقصد برسیم.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه از مواهب الهی قدرت در دوره جوانی است که باید در خدمت به خلق خدا صرف شود، ابراز کرد: همچنین قدرت طلبی اگر برای عزت و تسلیم نشدن مقابل ظالم باشد زیبا است.

وی با بیان اینکه انسان دو دیدگاه دارد از شهوت، قدرت و شکم خود استفاده می کند که به خدا برسد یا برعکس؛ گفت: انسان موجود جامعی است که خداوند از همه عالم عصاره عالم هستی در وجود او قراد داده است اگر همه آنها وسیله شوند انسان به سعادت می‌رسید.

آیت الله صدیقی با بیان اینکه خداوند به انسان عقل و شهوت هر دو را با هم داده است، اظهار کرد: اگر انسان در زندگی عقل را حاکم کند از ملک بالا می‌زند اگر شهوت را بر خود حاکم کند از حیوان هم کمتر خواهد شد پس نحوه استفاده ما از مراتب وجود خود بسیار اهمیت دارد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه عقل حجت الهی است که ما را به راه درست هدایت کند، گفت: نحوه تلقی و استفاده ما از مراتب وجودی ما اهمیت دارد زیرا ما مجموعه‌ای هستیم که اعلی مرتبه آن عبادت بندگی الهی است اما مرتبه پایینی وجود ما همان خور و خواب است که نیاز وجودی بدن ما است کشف مراتب وجود نیاز به مربی دارد که پیامبران هستند اگر آنان نبودند ما گرفتار افراط و تفریط می‌شدیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دنیا همچون مزرعه و پل عبور است، یعنی باید از آن بگذرید که به مقصد برسید، پل وسیله عبور از مزرعه دنیا به آخرت است اگر ما آخرت داشته باشیم حاصل کار دنیای ما است.

منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین