عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۵۳۱۹
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۳

عقیق:بر اساس تورات، كشتي نوح 150 روز پس از شروع طوفان بر فراز كوه آرارات قرار گرفت. منابع اسلامي زمان ياد شده را دهم، هجدهم يا اواخر ذيحجه و نيز روز عيد نوروز دانسته اند و مدت توقف كشتي بر روي كوه نيز يك ماه بيان شده است.


نام كوه آرارات در قرآن، جودِيّ است.جودي نام همين كوهي است كه كشتي نوح بر آن قرار گرفت كه در اصل به معناي جود و بخشش است. در واقع عرب ها اين كوه را جودي، ايرانيان كوه نوح و تركان كرداغ(سراشيب) و اروپاييان اغلب آرارات گويند.


كوه آرارات داراي دو قله و يكي به اندازه 4000 قدم از ديگري بلندتر است. اين كوه عظيم كه جايگاهي بلند داشته بر قله آن همواره برف نمودار است و حدود 17000 قدم از سطح دريا ارتفاع دارد.اين كوه در شمال شرقي تركيه قرار دارد و از اطراف به شهرهاي ماكو در ايران، بايزيد اِيغدير در تركيه و ايروان در روسيه محدود مي شود.قرآن كريم از واژه جودي فقط يكبار به عنوان جاي فرود آمدن كشتي نوح ياد كرده است: « وَ قيلَ يا أَرْضُ ابْلَعي‏ ماءَكِ وَ يا سَماءُ أَقْلِعي‏ وَ غيضَ الْماءُ وَ قُضِيَ الْأَمْرُ وَ اسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِيِ‏ وَ قيلَ بُعْداً لِلْقَوْمِ الظَّالِمينَ» گفته شد: اى زمين! آب خود را فرو بر، و اى آسمان! [از ريختن باران‏] باز ايست، و آب كاستى گرفت و كار پايان يافت و كشتى بر [كوهِ‏] جودى قرار گرفت و گفته شد: دورى [از رحمت خدا] بر گروه ستمكاران باد.»[1]


بر اساس گزارش برخي تفاسير ، نوح و همراهانش پس از فرود آمدن از كشتي، در دامنه كوه جودي قريه اي بنا كردند و آنرا «قريه الثمانين» (روستاي هشتادان) نام نهادند، زيرا ساكنان آن بيش از هشتاد نفر نبودند و اين نخستين دهي بود كه پس از طوفان نوح بنا شد و هم چنين مسجدي بر فراز كوه جودي بنا شد كه به مسجد نوح معروف است.


باستان شناسان روسي به پاره هاي كشتي نوح در كوه آرارات دست يافته اند. اين تخته ها قطعات جدا شده از كشتي نوح بوده كه بر اثر تحولات دريايي و زميني در طول حدود 5000 سال همچنان در دل زمين مانده اند.[2]


پي نوشت:
[1] .هود،44
[2] . دائره المعارف قرآن كريم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي،1382، ج10، ص157-160

منبع:انوارطاها


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
0
0
عقل سلیم میگه کشتی بادبانی نوح نمیتونسته خاک جهت آب یا باد و به شمال حرکت کنه .دجله و فرات از ترکیه سرچشمه گفته به خلیج فارس میریزن . نوح چطور بر خلاف جهت سیلاب حرکت میکرده؟
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین