عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۵۰۶۷
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۷
عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث:
عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث گفت: «صحیفه سجادیه» تنها کتاب دعا نیست، بلکه همان‌طور که بسیاری از بزرگان هم تأکید کردند کتابی است است که معارف زندگی‌ساز را در اختیار ما قرار می‌دهد.

عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین احمد غلامعلی عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث در گفت‌وگو با خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس درباره میراث امام سجاد (ع) برای شیعیان بیان داشت: صحیفه سجادیه از چند جنبه برای ما اهمیت دارد؛ بالأخره یکی از میراث‌های حدیثی ائمه اطهار (ع) است که به دست ما رسیده و می‌توان گفت این میراث حدیثی امام سجاد (ع) غیر از دو نفر که در طبقه اول هستند مابقی افراد در حفظ و پاسداشت این میراث حدیثی، تلاش فراوانی داشته‌اند. 

صحیفه سجادیه در میان اهل سنت هم شناخته شده است

وی افزود: دو نفر اول هم تلاش کردند اما آن‌ها ناشناخته‌اند و سایر افراد کاملاً شناخته شده‌اند. نکته دوم اینکه؛ کمتر میراث حدیثی است که حتی نسبت به حفظ الفاظ آن به صورت دقیق در طول این 13-14 قرن برای آن تلاش شده باشد که به دست ما برسد.

حجت‌الاسلام غلامعلی با بیان اینکه میراث حدیثی صحیفه سجادیه علاوه بر شیعه، در میان زیدیه و یک دعای آن را هم در میراث اهل تسنن وجود دارد، ابراز داشت: این بیانگر آن است که این کتاب در قدیم واقعاً مورد توجه همگان بوده است.

صحیفه سجادیه فقط کتاب دعا نیست

وی ادامه داد: صحیفه سجادیه، انصافاً تنها کتاب دعا نیست. بلکه همان‌طور که بسیاری از بزرگان هم تأکید کردند کتابی است است که معارف زندگی‌ساز را در اختیار ما قرار می‌دهد؛ یعنی مهارت‌های زندگی، مهارت‌های مبارزه با اضطراب و ناآرامی. مهارت‌های ارتباط با خدا، مهارت‌های ارتباط با مردم و ... همه اینها را انسان می‌تواند در صحیفه سجادیه ببیند.

این کارشناس حدیث درباره علت مصون ماندن صحیفه سجادیه گفت: صحیفه سجادیه چون کتاب دعایی بوده از دسترسی و تحریف افراد تا اندازه زیادی مصون بوده است. چون انگیزه‌ای برای جعل و دستبرد به آن نداشتند. بر همین اساس صحیفه سجادیه برای ما بسیار اهمیت دارد.

اهتمام ۱۰ عالم تراز اول شیعه برای حفظ صحیفه سجادیه

وی افزود: اهمیت دیگر این کتاب شریف، عالمانی است که سال‌ها به کتاب صحیفه سجادیه توجه کردند، می‌توان گفت ما هیچ کتابی را مانند صحیفه سجادیه نداریم که ببینیم ۱۰ نفر عالم بزرگ همانند شهید اول، پدر شیخ بهایی، شیخ بهایی، مرحوم مجلس اول از روی آن کتاب، رونویسی کرده باشند؛ یعنی نسخه‌ای به خط آن وجود داشته باشد و این نشان می‌دهد برای حفظ و نگه داشت صحیفه سجادیه تلاش فراوانی صورت گرفته که برای ما بسیار مهم است.

ارائه راهکار برای تمام حالات زندگی از سوی زین العابدین (ع) در یک کتاب

وی ادامه داد: صحیفه سجادیه از معدود کتاب‌هایی است که برای حالات مختلف، برای زمان‌های مختلف ما و برای برخی از مکان‌ها، دستورالعمل دارد؛ شما در حالت بیماری باشید در صحیفه سجادیه دعا است، در حالت بدهکاری و قرض باشید که واقعاً دنیا به شما فشار آورده در صحیفه سجادیه دعا هست. در حالت اضطراب و ناامیدی و اندوه باشید در صحیفه سجادیه نیز دعا وجود دارد.

حجت‌الاسلام غلامعلی با اشاره به اینکه در صحیفه سجادیه راهکار هم در پیش روی مخاطب قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: جملاتی در صحیفه سجادیه است که باعث می‌شود تمام رفتارهای ما درست شود. از جمله دعای چهلم که حضرت می‌فرماید: خدایا ما را در اعمال شایسته فراوانی آن چنان قرار بده که مرگ را با همه نزدیکی‌اش دیر بشماریم. یعنی ما در یک کاری، کارمان را درست انجام دهیم و اگر قرار است کار ما را بازرسی کنند، مدام این پا و آن پا می‌کنیم که زودتر به ما پاداش دهند. در حالی که فردی که کارش را خوب انجام نداده از خدا می‌خواهد که فردا، دیرتر بیاید.

وی گفت:‌ حضرت با این جمله دعا می‌خواهد به ما بگوید افراد باید طوری باشند که در لحظه لحظه عمرشان، در دقیقه دقیقه عمرشان به گونه‌ای رفتار کنند که آن چنان سرشار از عمل شایسته باشند که اگر خبر مرگشان را به آنها دادند خیلی هم دوست داشته باشند و از شنیدن خبر مرگشان به هیچ وجه ناراحت نشوند. این موارد در صحیفه سجادیه فراوان است و فکر می‌کنم جای کار دارد.

 

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین