عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۴۹۱۲
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲
پرده دیگری از اظهارات تابنده در سالگرد غائله دراویش:
در پی خبر پیشین،‌ مبنی بر طرح ادعاهای تازه و اظهارات جنجالی رئیس فرقه گنابادی در سالگرد غائله گلستان هفتم ۹۶، جزییات تازه‌ای از این موضوع آشکار شد.
عقیق: «نورعلی تابنده»، قطب فرقه گنابادی که روز دهم اسفندماه جاری در میان جمعی از دراویش به سخنرانی پرداخت، با اشاره به خاطره‌ای از دوران کودکی خود،‌ مدعی کشف و شهود شد و‌ اظهار داشت: «[به سبب بیماری لاعلاج] توی اتاق، ‌مرا رو به قبله خوابانده بودند...در یک عالمی بین خواب و بیداری، چیزهایی حس می‌کردم...دیدم در پشت‌بام منزلمان، یک گنبدی است... نشسته بودم آنجا... دیدم از آن طرف، یک نفر آمد که عکسش را در عکس‌های خود دیده بودم. حضرت صالح‌علیشاه می‌فرمودند حضرت علی است. دیدم مثل اینکه حضرت علی (ع) آمد و مرا دید که در وضعیت ناجوری هستم. یکی از این قهوه‌ریزها دستش بود... جلوی من رسید، فرمود بگیر این «نبات‌جوش» را بخور... خوب می‌شوی... گرفتم خوردم... دیدم راحت شدم... برگشتم به این عالم،‌ دیدم حالم خوب شده‌ است.» (۱)

پیش از این، چنین اظهاراتی صریح را در باب مکاشفه، از نورعلی تابنده سراغ نداریم و این نخستین‌بار بود که قطب سالخورده فرقه گنابادی در سخنان خود، مدعی این موضوع شد؛ امری که از سوی نزدیکان و مدیران رسانه‌ای فرقه ـ در نوعی مصلحت‌اندیشی ـ مسکوت باقی ماند و به تعبیر بهتر، مشمول قاعده خودسانسوری شد.

دیگر اظهارات جنجالی تابنده در این روز به تفسیرهای وی از حوادث غائله گلستان هفتم بازمی‌گردد که طی آن ـ در لفافه ـ به تخطئه دراویش افراطی پرداخته و عامل اغتشاشات را متوجه عناصر بیرونی،‌ به‌ویژه متولیان نظم و امنیت می‌سازد: «در همین واقعه اول اسفند، من... همان شب قبل... خواستم بین این‌ها که از روی خلوص‌نیت آمده بودند... و اولیای امور تلفیق کنم، هرچه صحبت می‌کردم،‌ تقریباً به یک نتیجه‌ای هم رسیده بودند... همان‌هایی هم آمده بودند برای اصلاح، بیشتر موجب تشویق شلوغی شدند... تحریک کردند عده‌ای از فقرا را... و تحریک واقعی از جانب آن‌ها بود. البته مأمور انتظامی موظف است وظایفی را انجام دهد، ولی کاری که کردند این بود که وظیفه معمولی را برخلاف اصل عدالت و مهربانی [قرار دادند]... آن غوغایی که شب شد، اصلاً به ما درویش‌ها ارتباطی نداشت... مسلماً یک عده‌ای کارشکنی و خرابکاری کردند... چه‌ها کردند و چرا کردند، مسلماً دشمن ما بود.»

به ‌این ‌ترتیب، رئیس فرقه گنابادی در سالگرد غائله تأسفبار گلستان هفتم که به شهادت چند تن از پرسنل نیروی انتظامی و بسیج، از میان رفتن نظم، تهدید امنیت عمومی و خسارات مادی و معنوی بسیار انجامید، مواضعی تازه اتخاذ کرده، به تفسیر واقعه از دیدگاه خود می‌پردازد؛ دیدگاهی که اقدامات افراطیون در آن، جایی ندارد و عناصر بیرونی، مسبب «تحریک» دراویش، بیان می‌شود.

 این اظهارات تابنده با روند رو به بهبود و مستولی شدن آرامش نسبی بر فرقه گنابادی در طول سال گذشته، در تناقض قرار دارد. شاید به همین خاطر است که مشاوران و بزرگان دراویش، سعی در مسکوت قرار دادن آن داشته‌اند و جزییاتی از این بخش از سخنان تابنده در رسانه‌های فرقه منتشر نشد.

پی‌نوشت:

۱. سخنرانی میان جمعی از فقرا (دروایش) ۱۰ اسفند ۱۳۹۷.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین