عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۴۸۹۳
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۷
حجت الاسلام قاضی عسکر:
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه ماه رجب؛ ماه خداست، گفت: در زندگی انسان فرصت هایی وجود دارد که اگر از آنها استفاده نکند از دست می رود و دیگرقابل دست یافتن نخواهد بود.
عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین «سيد علی قاضی عسکر»، درجلسه تواصي به حق درجمع کارکنان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به توجه ویژه رسول گرامی اسلام (ص) و ائمه معصومین (علیهم السلام) به ماه رجب، گفت: فرمایشات این بزرگان نشان می دهد که خداوند به این ماه نگاه ویژه‌ای دارد.


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه از ماه رجب تعبیر به "اَصَبّ" شده است، لزوم توجه به مضامین ومحتویات ادعیه ماه رجب برای بهره برداری بهتر ازاین ماه را یادآور شد و اظهار داشت: رحمت خداوند از ماه رجب به ماه مبارک رمضان سرازیر و منتهی می شود.


وی با بیان اینکه خداوند درماه رجب فرشته ای به نام داعی را مامور دعا کردن برای رجبیون قرار داده است، گفت: در روایت آمده است که این فرشته مقرب الهی؛ از آغاز شب تا سحر ندا سر می دهد.
"طُوبَى لِلذَّاكِرِينَ طُوبَى لِلطَّائِعِينَ – خوشا به حال کسانی که ذکر گوی حق و متوجه باریتعالی هستند و همه جا، خداوند را شاهد و ناظر می بینند " افزود: ذاکر یعنی کسی که در غفلت بسر نمی برد و همه جا متوجه خداست و باریتعالی را ناظر بر اعمال خود می بیند. 


نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه در ادامه این روایت آمده است: " وَ يَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى أَنَا جَلِيسُ مَنْ جَالَسَنِي وَ مُطِيعُ مَنْ أَطَاعَنِي وَ غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِي " اظهارداشت: خداوند به بندگان خود می فرماید: من همنشین کسانی هستم که همنشینی با من را انتخاب کرده باشند.
وی افزود: سپس خداوند می فرماید: کسی که اطاعت من را کند اگر خواسته ای داشته باشد اجابت می کنم و کسی که از من طلب مغفرت کند او را مورد بخشش قرار می دهم.     
وی با اشاره به اینکه ماه رجب ماه خداست، به فرازهای دیگری از این روایت که از رسول گرامی اسلام (ص) نقل شده ، اشاره کرد و افزود: خداوند می فرماید: "الشَّهْرُ شَهْرِي وَ الْعَبْدُ عَبْدِي وَ الرَّحْمَةُ رَحْمَتِي فَمَنْ دَعَانِي فِي هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ وَ مَنِ اسْتَهْدَانِي هَدَيْتُهُ - ماه، ماه من، بنده، بنده من و رحمت، رحمت من است. پس هر كه مرا در اين ماه بخواند، او را اجابت می کنم و هر كه از من درخواستی نمايد، به او می دهم و هر كه از من طلب هدايت نمايد، او را هدايت خواهم كرد ".


حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر اضافه کرد: در ادامه این حدیث در مستدرک الوسائل نقل شده است: " وَ جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلًا بَيْنِي وَ بَيْنَ عِبَادِي فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَيَّ - من (خداوند) ماه رجب را رشته و ريسماني ميان خود و بندگانم قرار داده ام، پس هر كه اين ريسمان را بگیرد و از آن بالا بیاید به من خواهد رسيد".


وی حاضران را به خواندن ادعیه ماه رجب توصیه کرد و با اشاره به دعای " خاب الوافدون عَلى غَیرِكَ و خَسِرَ المُتُّعَرِّضونَ إلّا لَك - آنها که به غیر تو توسل و توجه پیدا کردند،  نومید شدند و ضرر کردند "به نقل از امام صادق (ع) اظهار داشت: انسان هر کجا رفته باید به سوی خدا بازگردد و درکنار حق قرار گیرد و درعالم وجود نباید هیچ  کس و هیچ چیزی را باریتعالی بدااند. 


نماینده ولی فقیه سپس به تبیین فرازهای دعای معروف " یَا مَنْ أَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ کُلِّ شَرٍّ یَا مَنْ یُعْطِی الْکَثِیرَ بِالْقَلِیلِ یَا مَنْ یُعْطِی مَنْ سَأَلَهُ یَا مَنْ یُعْطِی مَنْ لَمْ یَسْأَلْهُ وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً أَعْطِنِی بِمَسْأَلَتِی إِیَّاکَ جَمِیعَ خَیْرِ الدُّنْیَا وَ جَمِیعَ خَیْرِ الْآخِرَةِ وَ اصْرِفْ عَنِّی بِمَسْأَلَتِی إِیَّاکَ جَمِیعَ شَرِّ الدُّنْیَا وَ شَرِّ الْآخِرَةِ فَإِنَّهُ غَیْرُ مَنْقُوصٍ مَا أَعْطَیْتَ وَ زِدْنِی مِنْ فَضْلِکَ یَا کَرِیمُ " پرداخت و گفت: در روایات؛ احیاء گرفتن و شب زنده داری در لیله الرغائب توصیه شده و آمده است: با گذشت یک سوم از شب؛ فرشتگان آسمان و زمین اطراف کعبه جمع می شوند و خداوند به آنها می گوید هرچه می خواهید از من طلب کنید.


آنگاه: فرشتگان می گویند خدایا از شما می خواهیم کسانی را که در ماه رجب روزه می گیرند مشمول مغفرت و عنایت  خود قرار بدهید و خداوند هم می فرماید من این کار را کردم و این حاجت شما را اجابت کردم.
وی با بیان اینکه در روایات نسبت به، روزه گرفتن و استغفار در ماه رجب بسیار توصیه شده است به اعیاد مبارک این ماه اشاره کرد و گفت: درزندگی هر مسلمانی فرصت هایی وجود دارد که اگر از آنها استفاده نکند از دست می رود و دیگرقابل دست یافتن نخواهد بود.


وی با بیان اینکه در ماه رجب مومنان باید قلوب خود را برای لبریزشدن از محبت و عشق به خدا آماده نمایند، به روایت" الْقُلُوبُ ثَلَاثَةٌ قَلْبٌ مَنْكُوسٌ لَا يَعِي شَيْئاً مِنَ الْخَيْرِ وَ هُوَ قَلْبُ الْكَافِرِ وَ قَلْبٌ فِيهِ نُكْتَةٌ سَوْدَاءُ فَالْخَيْرُ وَ الشَّرُّ فِيهِ يَعْتَلِجَانِ فَأَيُّهُمَا كَانَتْ مِنْهُ غَلَبَ عَلَيْهِ وَ قَلْبٌ مَفْتُوحٌ فِيهِ مَصَابِيحُ تَزْهَرُ وَ لَا يُطْفَأُ نُورُهُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ هُوَ قَلْبُ الْمُؤْمِنِ " از امام باقر (ع) اشاره کرد و گفت: انسان ها سه نوع قلب دارند، قلب وارونه که قلب کافر است و درآن هیچ معنویتی وجود ندارد. 
وی افزود: در برخی قلب ها نیز نقطه سیاهی وجود دارد و خیر و شر در آن رفت و آمد    می کنند ولی آن نقطه سیاه و تیرگی اجازه نمی دهد که خیر، شر را بیرون بریزد و قلب  پر از خیر و خوبی شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر اضافه کرد: نوع سوم قلب هایی هستند که درِ آن همواره به سوی خدا باز و چراغی درآن روشن است و نور ایمان، این قلب را روشن و منور می کند و تا روز قیامت هم این نورانیت دراین قلب وجود خواهد داشت و این قلب مومن است.
وی به حاضران توصیه کرد: توجه به آنچه که در روایات آمده است قلب خود را نورانی نگاه دارند و از برکات و فیوضات ماه رجب بهره گرفته و ادعیه ماه رجب را قرائت و تلاش کنند در این ماه  با روزه داری و دعا و عبادت خود را بیشتر به خدا نزدیک کنند.


منبع:شبستان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین