عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۴۸۷۲
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۲
یک کارشناس دینی:
یک کارشناس دینی با تاکید بر این موضوع که صله رحم سفره انداختن، پلو خوردن و طعام دادن نیست گفت: در دنیای امروز که خانواده‌ها به سمت تک فرزندی پیش می‌روند صله رحم می‌تواند شادابی و نشاط را در خانواده‌ها حفظ کند. به وسیله صله رحم می‌توانیم از مشکلات یکدیگر باخبر شده و بدون قضاوت درصدد رفع آن برآیم.
عقیق:حجت‌الاسلام والمسلیمن محمدرضا نصوری در گفت‌وگویی اظهار کرد: صله رحم از تاکیدات بسیار مهم دین اسلام محسوب می‌شود که حضرت رسول (ص) و ائمه اطهار (ع) به این موضوع تاکید ویژه‌ای داشته‌اند.

وی ادامه داد: صله رحم جزو موضوعاتی است که وقتی نایبان امام زمان (عج) به خدمت ایشان می‌رسیدند حضرت بر این موضوع تاکید می‌کردند. از چهار نایب امام زمان (عج) نقل شده است دو چیز امام زمان (عج) را خوشحال می‌کند یکی توجه به فقرا و دیگری بحث صله رحم است؛ در اینجا می‌توانیم بگویم که صله رحم جزو رفتارهایی است که از طریق آن می‌توانیم دل امام زمان (عج) را شاد کنیم.

وی یادآور شد: صله رحم فقط به پلو خوردن و طعام دادن و این گونه موارد نیست گفت: صله رحم باید با حداقل امکانات صورت بگیرد در دین اسلام تاکید شده است «صِلُوا أرحامَکُم و بِرّوا بِإخوانِکُم وَ لَو بِحُسن السَّلامِ وَ رَدِّ الجَواب» که صله رحم را حتی با یک سلام کردن به یکدیگر به جا بیاورید. این حداقل چیزی است که می‌شود از بحث صله رحم و تاکید دین اسلام بر آن داشته باشیم.

این کارشناس دینی یادآور شد: یکی از مشترکات بسیار ارزشمند دین اسلام و سنت ایرانیان همین بحث صله رحم است که هرچقدر ساده‌تر باشد و از چشم و هم چشمی بیشتر فاصله بگیریم تأثیرگذارتر است. تکریم مهمان را داشته باشیم اما این تکریم نباید به گونه‌ای باشد که افراد به عذاب بیفتند و آن شادابی که مد نظر دین اسلام است مهیا نشود.

نصوری گفت: در زمان‌های گذشته که صله رحم به شکل بسیار مستمرتر وجود داشت مشکلات بسیاری از طریق همین رفت و آمدها حل می‌شد. در جهان امروز که بیشتر خانواده‌ها تک فرزندی شده‌اند ارتباط اقوام با یکدیگر می‌تواند فضای آرامش و ارتباط بین فرزندان و خانواده‌ها را بیشتر کند. این گونه می‌توانیم شادابی را در بین جوانان و خانواده‌ها حفظ کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های صله رحم گفت: چه مشکلات بسیار زیادی که از طریق صله رحم حل شده است. با صله رحم ظرفیت‌هایی یکدیگر را می‌شناسیم و برای پرورش آن اقدام می‌کنیم. در احادیث دینی وارد شده است که ازدیاد مال و برکت کاهش استرس، طول عمر و … از جمله دستاوردهای ارزشمند صله‌رحم محسوب می‌شود. آنهایی که کنج عزلت را برمی‌گزیند و رفت و آمد نمی‌کنند از نظر روحی و روانی همواره استرس دارند اما رفت و آمد با حفظ سادگی می‌توان آثار بسیار مثبتی در زندگی‌ها داشته باشد. در صله رحم نیازی نیست که در زندگی یکدیگر دخالت کنیم و یا سوالات بی‌مورد بپرسیم. همین که در کنار یکدیگر باشیم و اگر فردی دلش خواست درددلی داشته باشد می‌تواند تاثیر بسیار شگرفی را بر جای بگذارد. با صحبت است که می‌توانیم از مشکلات یکدیگر باخبر شویم و به دور از قضاوت درصدد رفع آن برآییم.


منبع:ایسنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین