عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۴۸۶۸
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۷
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این موضوع که تبیین مستندات قرآنی در نهج البلاغه مطرح شده است و نهج‌البلاغه بازگوی مفاهیم قرآن کریم است گفت: نهج البلاغه بین توحید و سیاست و اندیشه دینی َآشتی ایجاد کرده است و کتاب فرامذهبی است.
عقیق:عبدالهادی فقهی زاده عصر امروز سه شنبه در اختتامیه اولین «دوره جایزه جهانی دوسالانه کتاب برگزیده نهج‌البلاغه» که در تالار وحدت برگزار شد با تاکید بر این موضوع که نهج‌البلاغه به زعم بسیاری از پژوهشگران نام مبارکی است که بر تارک کتاب نهج البلاغه نهاده شده است اظهار کرد: نهج البلاغه فقط در رابطه با مفاهیم دینی نیست بلکه سیاست، فکر و دینداری و تربیت دینی است. نهج خداخواهی است و نهج دانش اجتماع و سیاست است. شاید در مرحله اول برخی از عنوان نهج‌البلاغه چنین تصوری نداشته باشد.

وی در ادامه با اضافه کردن این مطلب که مشهور است که نهج‌البلاغه اخ الاقرآن است و این نشان از تکالیف خداوند در تعالی و بالندگی انسان دارد ادامه داد: قرآن از آسمان به زمین آمد تا زمینیان را آسمانی کند و نهج البلاغه کتابی است که باعث کمال انسان می‌شود و توسط فردی نوشته شده که خود به تک تک تفاسیر و جملات عمل کننده بوده است.

معاون قرآن عترت و زارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یاد آور شد: حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه مفاهیم قرآنی را بازگو کرده است و نهج‌البلاغه اثری از امام علی (ع) است که در تک تک جملاتش می‌توان تفاسیر نور را ملاحظه کرد. بازگویی مفاهیم قرآن آن هم به زبان کسی که خود با پیامبری که وحی بر او نازل می‌شود هم نفس بوده و این بسیار ارزشمند است. نهج‌البلاغه در سخن حضرت علی (ع) نمایش باشکوهی است از اوج پرواز انسان و این که می‌توان در دنیا زندگی کرد اما صرفاً دنیوی نبود و می‌شود از دنیا توشه گرانقدر اندیشه و معنویت را بهره گرفت. نهج‌البلاغه بین توحید و سیاست و اندیشه دینی آشتی ایجاد کرده است.

فقهی‌زاده ادامه داد: نهج البلاغه یک کتاب فرامنطقی است. عده‌ای که شیفته مذهب مسلمانان هستند اما در ظاهر نسبتی با مکتب اهل بیت (ع) نداشتند شیفته این کتاب بودند. نهج‌البلاغه کتابی است نشأت گرفته از ایمان و خردورزی و اخلاق. آنچه مشترک بین تمام مسلمانان است قرآن است و یکی از تفاسیر این قرآن در نهج‌البلاغه آمده است.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشادت اسلامی اظهار کرد: خوشحالیم که معاونت قرآن و عترت این توفیق را پیدا کرد که بتواند در جشنواره‌ای که برای اولین بار در جریان سازی علمی، فرهنگی و پژوهشی در سطح کشور فعالیت دارد حضور داشته باشد. ۴۰ سال از پیروزی انقلاب گذشته و نخستین بار است که این جشنواره و جایزه جهانی تحت عنوان نهج البلاغه برگزار می‌شود که پشتوانه علمایی دارد و امثال آیت‌الله دین پرور که همواره در پاسداشت نهج البلاغه صیانت کرده‌اند در این جشنواره حضور دارند و بیش از هزاران اثر فاخر به این دوره از جایزه دو سالانه کتاب نهج‌البلاغه ارسال شده است.

نیازمند پرتوافشانی نهج البلاغه در دهه پنجم انقلاب هستیم

در ادامه این مراسم، پیام سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اختتامیه «اولین دوره جایزه جهانی دو سالانه کتاب برگزیده نهج البلاغه» توسط احمدی - مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرائت شد

در این پیام آمده ااست: نهج‌البلاغه تجلی ناب اندیشه و جان امیر المومنین (ع) است. این گنجینه از یک سو معارف توحیدی را در لطیف‌ترین واژگان ارائه می‌کند و راه تأمل را برای حقایق بی کران هستی باز می‌نماید. از طرف دیگر به زخم‌های کهن انسان می‌پردازد و با تبعیض ستیز می‌کند و فضائل نفسانی را مورد اهتمام ویژه قرار می‌دهد.

انقلاب اسلامی مؤثر از آموزه‌های قرآن و تعالیم نهج البلاغه و رهنمودهای امام خمینی ره به پیروزی رسید و اینک در دهه پنجم انقلاب اسلامی نیازمند پرتو افشانی این کتاب جامع هستیم و شرایط کشور را بر آن عرضه کرده و راه‌های علوی را جستجو می‌کنیم.

جشنواره جایزه جهانی دو سالانه کتاب برگزیده نهج البلاغه فرصت مغتنمی است که اندیشمندان از این گنجینه گوهرها را اتخآذ کرده و جامعه ایرانی و اسلامی را با آنها آشنا کنند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین