عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۴۷۸۷
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۷
حجت‌الاسلام جعفرپور:
یک استاد حوزه گفت:‌ امام هادی (ع)با استفاده از قالب زیارت و مکتب زیارت در نشر معارف اهل بیت (ع) سهم بزرگی دارد که نمونه آن زیارت غدیریه و زیارت جامعه کبیره است.
عقیق:حجت‌الاسلام مجید جعفرپور استاد حوزه و کارشناس ارشد مسائل امامت از بنیاد فرهنگی امامت در گفت‌وگویی با بیان اینکه امامان معصوم (ع) در هر برهه از زمان بر اساس «حدیث لوح» وظایف الهی و دینی خود در امر امامت را به نحو احسن انجام می‌دادند، ابراز داشت: ائمه معصومین (ع) در هر شرایطی که قرار داشتند؛ مانند خفقان، حصر،‌ زندان و حتی جنگ وظیفه امامت خودشان را انجام می‌دادند، هر چند که به ظاهر حکومت نداشتند.

وی افزود: به طور مثال پس از واقعه عاشورا امام سجاد (ع) با ساماندهی معارف در قالب ادعیه و مناجات به تعمیق معارف دین پرداختند. یا امام باقر و امام صادق سلام الله علیهما با فراغتی که بر اثر درگیری بنی امیه و بنی عباس پیش آمد؛ توانستند با تربیت شاگردان و گسترش معارف حقه به امر امامت بپردازند.

بیان ۷۰ ویژگی امامت از سوی امام رضا (ع)/ استفاده از قالب زیارت برای نشر معارف دین

حجت‌الاسلام جعفرپور با تأکید بر اینکه هجرت اجباری امام رضا (ع) از مدینه به مرو منجر شد که معارف اهل بیت (ع) از میان شیعیان بیرون بیاید و در جهان مطرح شود، تصریح کرد: در این زمینه که عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد؛ مأمون عباسی با برپایی کنگره‌های جهانی موجب نشر معارف اهل بیت و رضوی شد.

وی با اشاره به اینکه امام رضا (ع) در روایت امامت به بیان بیش از ۷۰ فضیلت و صفت برای جایگاه امام پرداخته است، ادامه داد: امام هادی (ع) نیز با استفاده از قالب زیارت و مکتب زیارت در نشر معارف اهل بیت (ع) سهم بزرگی دارد. این امام همام هنگامی که توسط متوکل در سال ۲۳۴ هجری از مدینه به سامرا فراخوانده می‌شود؛ در میان مسیر در روز عید غدیر به شهر نجف می‌رسد که در کنار مرقد نورانی امیرالمؤمنین (ع) در قالب زیارت «غدیریه»، ۱۳۵ فضیلت برای امیر بیان حضرت علی (ع) بر می‌شمرد.

شیعه بر اساس باور خود، امامت را با برهان قبول می‌کند

این کارشناس امامت با اشاره به اینکه در زیارت جامعه کبیره امام هادی (ع) نیز ۲۰۰ ویژگی برای ائمه معصومین (ع) ذکر شده است، خاطرنشان کرد: زیارت غدیریه و زیارت جامعه کبیره دو میراث ماندگار امام هادی (ع) است که شیعیان می‌توانند با تمسک به این دو گوهر گرانبها، معرفت خویش را نسبت به اهل بیت (ع) به بالاترین مرتبه برسانند.

وی با اشاره به اینکه شبکه وکالت از زمان امام صادق (ع) بنیان گذاشته شده است، گفت: در زمان دیگر ائمه این شبکه گسترده‌تر شد و حتی در زمان غیبت صغری امام مهدی (عج) نیز به وسیله نواب اربعه به اوج خود رسید.

حجت‌الاسلام جعفرپور با بیان اینکه سخنان امام هادی (ع) در کتابی با عنوان «فرهنگ جامع سخنان امام هادی (ع)» گردآوری شده است، اظهار داشت: شیعه بر اساس باور خود، امامت هر یک از ائمه را مطابق با قرآن و روایات با برهان قبول می‌کند. یکی از کتاب هایی که امامت اهل بیت (ع) را بر اساس نص و معجزه، ثابت می‌کند؛ کتاب گرانسنگ «اثبات الهداة بالنصوص و المعجزات» اثر شیخ حر عاملی است. در این کتاب نیز ادله امامت امام هادی (ع) مورد مداقه قرار گرفته است.


منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین