عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۴۵۱۸
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۶
برای تلاش در محرومیت‌زدایی صورت گرفت
آیت‌الله مجتهد شبستری و آیت‌الله سیداحمد خاتمی در گفت‌وگو‌هایی از تلاش‌های آستان قدس رضوی برای رفع محرومیت از کشور تقدیر کردند.
عقیق:باگذشت حدود دوسال از حضور حجت‌الاسلام سید‌ابراهیم رئیسی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی شاهد اجرای برنامه‌های مختلفی درخصوص خدمت‌رسانی به محرومان در نقاط مختلف کشور بودیم که این اقدامات مورد رضایت و تأییت بسیاری از مسئولان کشور شده است.

آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهداف فرهنگی پیروزی انقلاب اسلامی گفت: یکی از مهمترین اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی خدمات دهی به ملت، محرومیت زدایی و اعطای کرامت انسانی به ملت مسلمان بود؛ گرچه پیروزی انقلاب اسلامی ریشه در آموزه‌های فرهنگی و قرآنی داشت، اما اصل خدمت به مردم و اهتمام به موضوعات محرومان و فقرزدایی نیز از جمله موضوعاتی است که در دین مبین اسلام و آموزه‌های قرآنی به شدت مورد تأکید قرار گرفته است؛ از این جهت این موضوع نیز هم راستا با اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی بوده است.

وی افزود: آنچه امام خمینی(ره) در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی دنبال کردند، رفع محرومیت از همه اقشار جامعه بخصوص فقرزدایی از جامعه روستایی کشور بود. امام خمینی(ره) در کنار نیروهای جهادی و انقلابی از پیشتازان مبارزه با فقر و رفع محرومیت بودند. آمار بالای شهروندان و بالاخص روستاییان زیر خط فقر در اوائل پیروزی انقلاب اسلامی ضرورت خدمات‌رسانی به محرومان را به عنوان یکی از اولویت‌های کشور قرار داد.

آیت‌الله مجتهد شبستری با تأکید بر اهتمام بنیانگذار انقلاب اسلامی به اصل خدمت به مردم یادآور شد: حضرت امام خمینی(ره) به عنوان بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران و بنابر توجه به محرومان که یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی به شمار می‌رود، در کنار اهتمام به توسعه و ارزش‌گذاری موضوعات و محورهای تحولات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، رفع فقر را در اصلی‌ترین اولویت‌های کشور قرار داد. براین اساس دولت و جهاد سازندگی به دستور امام راحل در کمترین زمان، موفق به انجام خدمات قابل تأملی در رفع محرومیت شدند. امام خمینی(ره) همواره خود را خادم مردم معرفی می‌کرد و براین اندیشه تأکید داشت و مسئولان رابه این مهم توجه داد؛ چرا که خدمت به جامعه اسلامی، مهمترین موضوعی است که مسئولان باید آن را در دستور کار خود قرار دهند.

آیت الله محسن مجتهد شبستری با بیان اینکه اصل خدمات‌دهی به مردم، مورد تأکید مقام معظم رهبری در حکم حجت‌الاسلام رئیسی بود، تصریح کرد: بی‌شک محرومیت و فقر زیبنده هیچ جامعه‌ای، بخصوص حکومت اسلامی نیست، از این رو ریشه‌کن شدن فقر الزام اساسی جامعه ماست. آستان قدس رضوی به برکت حضور و وجود مطهر امام رضا علیه‌السلام که معروف به فریادرس بیچارگان هستند، بنا بر تأکید مقام معظم رهبری در بدو ورود حجت‌الاسلام رئیسی به عنوان تولیت این آستان نورانی، موظف به ارائه خدمات ویژه‌ای به همه مردم بخصوص اقشار مستعضف و کم برخوردار جامعه شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: توجه به سیره امام رضا(ع) در اهتمام به امور مستمندان و فقرا موضوعی است که تولیت آستان قدس آن را در همه ابعاد حمایتی خود از فقرا و اقشار آسیب دیده جامعه لحاظ کرده، این مسئله امید به افزایش توجه به خدمات دهی به مردم و محرومان را در جامعه افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به تأکید ارزشمند مقام معظم رهبری به تولیت آستان قدس رضوی اظهار داشت: تأکید مقام معظم رهبری به حجت‌الاسلام رئیسی به عنوان تولیت آن آستان نورانی در توجه به افزایش خدمات‌دهی به محرومین و فقرزدایی از جامعه در کنار رشد و توسعه فرهنگی و دینی آن آستان نورانی که مرکز فرهنگی و نیایش و توجهات معنوی به شمار می‌رود، تأکیدی بسیار قابل توجه و ارزشمند است که خوشبختانه تولیت آستان قدس رضوی در برآورده کردن آن نقش قابل توجهی داشته است.

وی خاطر نشان کرد: بی‌شک عملکرد حجت‌الاسلام رئیسی در حمایت و خدمات‌دهی به  خانواده‌های کم درآمد و آسیب‌پذیر جامعه مطلوب بوده است و امروز آستان قدس رضوی به فضل خداوند رحمان، وجود مبارک امام رضا(ع) و تلاش‌های شبانه‌روزی تولیت محترم آن آستان نورانی، در رفع فقر تحول آفرین بوده است.

آیت‌الله مجتهد شبستری با اشاره به یکی از خدمات قابل توجه آستان قدس رضوی بعد از انتصاب تولیت جدید گفت: از جمله محورهای ارزشمند در کارنامه توجه به محرومان حجت‌الاسلام رئیسی می‌توان به خدماتی اشاره کرد که برای زائران مستمند و زائر اولی‌ها ارائه می‌شود؛ به این نحو که نمایندگان آستان قدس رضوی در مراکز استان‌ها  و دورافتاده‌ترین نقاط کشور، موظف به ایجاد تسهیلات لازم برای توفیق تشرف به آن آستان نورانی برای محرومان شده‌اند. اعطای کمک‌های نقدی و مالی، حمایت از کارآفرینان و ایجاد بسترهایی برای تولید و اشتغالزایی، از جمله موضوعاتی است که در محورهای محرومیت زدایی و خدمت به مستضعفان و نیازمندان توسط آستان قدس قابل توجه است.

وی با تأکید بر الگو قراردادن خدمات دهی آستان قدس، خطاب به همه مسئولان کشور گفت: انتظار می‌رود همه ملت مسلمان در کنار آستان قدس رضوی براساس وظایف مسلمانی، با توجه به مستمندان و حمایت از آنها، حرکت روشنی را در جهت رفع فقر در جامعه بردارند.

حمایت از کالای ایرانی تنها راه تحقق اقتصاد مقاومتی

آیت‌الله سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران با اشاره به تحریم‌های اقتصادی دشمن علیه کشورمان گفت: این روزها کشور درگیر تحریم‌های شدید اقتصادی است که البته صرفاً تحریم نیست بلکه جنگ اقتصادی علیه ملت همیشه در صحنه ایران است. ما ۴۰ سال است که با تحریم‌های مختلف دست و پنجه نرم می‌کنیم اما با استقامت ملت ایران، خودباوری و تلاش برای سازندگی توانسته‌ایم بسیاری از نیازهای کشور را بدون وابستگی خارجی تأمین کنیم که البته کافی نیست. همچنین ما ظرفیت‌های خوبی در کشور داریم که می‌تواند پشتوانه توسعه تولید و گردش چرخ‌های صنعتی و تولیدی کشور باشد و اگر از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده شود در حقیقت اقتصاد مقاومتی محقق خواهد شد.

وی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب درخصوص اقتصاد مقاومتی گفت: بیش از ۵ سال از ابلاغ سیاست‌های رهبر انقلاب برای تحقق اقتصاد مقاومتی می‌گذرد اما آنطور که باید این سیاست‌ها عملیاتی و اجرایی نشده و اگر اقتصاد مقاومتی به درستی در کشور جریان پیدا می‌کرد، امروز ستون اقتصادی کشور درگیر تحریم‌های ظالمانه نمی‌شد و ما شاهد تنگنای اقتصادی و معیشتی برای مردم و به خصوص اقشار ضعیف جامعه نبودیم.

خاتمی ادامه داد: توسعه اقتصادی به معنی توسعه بدنه تولید و محصولات داخلی است و اگر اقتصاد مقاومتی به خوبی اجرا می‌شد امروز شاهد افزایش کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و واحدهای صنعتی و تولیدی بودیم، جوانان ما درگیر بیکاری نبودند و هر کدام پس از فراغت از تحصیل به‌راحتی و با آرامش خاطر جذب بازار کار می‌شدند اما امروز آمار بیکاری در کشور ما نگران‌کننده است.

امام جمعه موقت تهران توجه به تولید داخلی را یکی از راه‌های عبور از شرایط کنونی دانست و گفت: یکی از بندهای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی توجه به تولید داخلی و حمایت از کالای ایرانی است اما ما می‌بینیم در عمل چنین مسئله‌ای محقق نشده و تولید و حمایت از کالای ایرانی آن طور که باید توسعه پیدا نکرده است. همچنین حمایت از کالای ایرانی به این معنی است که امکانات در اختیار تولیدکننده داخلی قرار بگیرد، وام‌های تولیدات داخلی بدون بهره یا کم‌بهره باشد تا تولیدکننده به‌راحتی بتواند چرخه تولید خود را حفظ کند ضمن این که اگر کارخانه‌ها توسعه پیدا کند تعداد بیشتری هم کارگر در بدنه تولید داخلی باقی می‌مانند.

وی افزود: امروز شرایط کشور به سمتی پیش می‌رود که حتماً باید با همت و توان داخلی از این شرایط عبور کنیم و این مسئله هم تنها با تحقق اقتصاد مقاومتی عملیاتی می‌شود. دولت‌مردان باید برای کاهش مشکلات معیشتی مردم تلاش کنند و حرف‌ها تا به عمل تبدیل نشود راه به جایی نخواهیم برد.

خاتمی با تقدیر از آستان قدس رضوی برای تلاش‌های گسترده در راستای محرومیت‌زدایی گفت: در سال‌های اخیر کارهای خوبی توسط آستان قدس رضوی انجام شده، توجه به نقاط محروم و توسعه خدمات رفاهی برای محرومان بیشتر شده که البته هنوز جای کار بسیار است و آستان قدس رضوی می‌تواند در تحقق عدالت اجتماعی و توسعه زیرساخت‌های اقتصاد مقاومتی نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا کند.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین