عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۴۴۷۹
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹
احکام شرعی؛
مرجع تقلید جهان تشیع به استفتائی پیرامون «شرایط شیر دادن برای تحقق محرمیت» پاسخ گفتند.
عقیق:حضرت آیت الله مکارم شیرازی به استفتائی پیرامون «شرایط شیر دادن برای تحقق محرمیت» پاسخ گفتند که پاسخ آن تقدیم حضور علاقمندان می گردد.

 

* شرایط شیر دادن برای تحقق محرمیت

 

پرسش:

شیر خوردن کودک با چه شرایطی موجب محرمیت رضاعی می شود؟

پاسخ:

هرگاه زنى کودکى را شیر دهد با 9 شرط سبب محرم شدن خواهد بود: 1- شیر از ولادت باشد، بنابراین اگر پستان بدون تولّد فرزندى شیر پیدا کند و کودکى از آن بنوشد سبب محرمیّت نمى‏شود.

2- بچه از زن زنده بخورد، پس اگر پستان زن مرده‏اى را به دهان بگیرد و شیر بخورد اثرى ندارد.

3- شیر آن زن از حرام نباشد، بنابراین اگر شیر بچه ‏اى را که از زنا به دنیا آمده به بچه ‏اى بدهند به کسى محرم نمى‏شود.

4- شیر را از پستان بمکد، ولى احتیاط واجب آن است اگر شیر را در گلوى بچه بریزند با آن زن و محارم او ازدواج نکند.

5- شیر را با چیز دیگر مخلوط نکنند.

6- شیر مربوط به یک شوهر باشد، بنابراین اگر زنى را که داراى شیر است طلاق‏ دهد بعد شوهر دیگرى کند و از او باردار شود و تا موقع وضع حمل شیرى که مربوط به شوهر اوّل داشته باقى بماند و مثلًا کودکى را هشت دفعه از شیر مربوط به شوهر اوّل و هفت دفعه از شیر مربوط به شوهر دوم شیر دهد آن کودک به کسى محرم نمى‏شود، همچنین اگر زنى از شیر مربوط به شوهر اوّل کودکى را بطور کامل شیر دهد و بعد از شیر مربوط به شوهر دوم کودک دیگرى را شیر دهد آن‏دو به یکدیگر محرم نمى‏شود.

7- کودک به واسطه بیمارى شیر را قى نکند، ولى احتیاط واجب آن است در این صورت کسانى که به واسطه شیر دادن به آن بچه محرم مى‏شوند با او ازدواج نکنند و نگاه محرمانه هم به او ننمایند.

8- کودک پانزده مرتبه، یا یک شبانه روز شیر کامل بخورد، یا آن مقدار شیر به او بدهند که بگویند از آن شیر استخوانش محکم شده و گوشت در بدنش روییده است و احتیاط مستحب آن است که اگر ده مرتبه شیر بخورد کسانى که به واسطه شیر خوردن با او محرم مى‏شوند با او ازدواج نکنند و نگاه محرمانه نیز به او ننمایند.

9- دو سال کودک تمام نشده باشد، بنابراین بعد از تمام شدن دو سال اگر به او شیر دهند به کسى محرم نمى‏شود، حتّى اگر پیش از تمام شدن دو سال چهارده مرتبه و بعد از آن یک مرتبه شیر بخورد با کسى محرم نمى‏شود، ولى اگر از موقع زاییدن زن بیش از دو سال گذشته باشد و شیر او باقى باشد و بچه ‏اى را شیر دهد احتیاط واجب آن است که با زنانى که به واسطه شیر خوردن با او محرم مى‏شوند ازدواج نکند و نگاه محرمانه هم ننماید.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین