عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۰۴۴۲
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۳
قبول شدن توبه حضرت آدم (ع) و روز اول سه روز روزه آن حضرت.
عقیق:روز سیزدهم ماه مبارک رمضان در طول تاریخ، شاهد رخدادها و حوادثی بوده است و طبق روايات، اعمالي و دعاهايي نيز براي اين روز ذکر شده است.

روز : قبول شدن توبه حضرت آدم(ع) و روز اول سه روز روزه آن حضرت

بنابرنقلي نزول زبور بر حضرت داود(ع)

شب : بنابرنقلي نزول انجيل برحضرت عيسي(ع)

روز : غزوه بدر سال ۲ هجرت

بنابرنقلي ولادت حضرت امام حسين(ع) سال ۳ هجرت

روز : فتح مكه سال ۸ هجرت

روز : خبر دادن حضرت مولاعلي(ع) از شهادت خود سال ۴۰ هجرت

روز : هلاكت حجاج ثقفي (لعنه الله) سال ۹۵ هجرت

در اين روز سنه ۹۵, حجاج ثقفى بسبب مرض آكله (خوره = جذام) كه در جوف او پيدا شد، بدركات جحيم پيوست و در بلده واسط كه از بناهاى خود او است بخاك رفت و من شرح حال او را در كتاب تاريخ خود ذكر كردم و هم نقل كردم كه عدد كشتگان او (بجز آنچه كه بسبب حروب و عساكر او كشته شده بود) به صد و بيست هزار بشمار رفته و در محبس او پنجاه هزار مرد و سى هزار زن كه شانزده هزار از آنها برهنه و عريان بودند، از دنيا رفتند، و مرد و زن را با هم حبس ميكرد و محبس او را سقفى و ساترى نبود.
روايت است كه در جمعه آخر عمر خود سوار شده بود كه به نماز جمعه ميرفت كه صداى ضجه شنيد. پرسيد اين شيون چيست. گفتند: صداى كسانى است كه در زندان تو مي باشند كه از گرسنگى و سختى صحيه و ضجه مي كشند. حجاج رو به ناحيه ايشان كرد و گفت: اخسؤوا فيها و لاتكلمون (آيه پاسخ به اهل جهنم) پس از آن جمعه ديگر نخواند كه خودش بجهنم پيوست.

حجاج شيعيان امير المؤمنين(ع) و خواص آن حضرت را بسيار بكشت و كميل بن زياد و قنبر را او شهيد كرد و عبدالرحمن بن ابى ليلى را چندان تازيانه زد كه كتفهايش سياه شد و امر كرد كه امير المؤمنين(ع) را سب كند، او در عوض مناقب آن حضرت بگفت. حجاج او را بكشت و يحيى بن ام الطويل را كه از حواريين حضرت سجاد(ع) بود، دست و پا بريد، تا شهيد شد و آخر كسى را كه شهيد كرد سعيد بن جبير بود و حضرت امير(ع) كرة بعد كرة (بارها) در مخاطبات خود با اهل كوفه از امارت و خونريزى حجاج و گرفتاريهاى مردم در زمان او و بنى اميه خبر داده و از او بغير از غلام ثقفى تعبير به ابا وذحة نيز فرموده. و ابن ابى الحديد و غيره در شرح آن وجوهى گفته اند.

بنابرنقلي ولادت حضرت امام مهدي (عجل الله تعالى فرجه الشريف) سال ۲۵۵ هجرت

شب : احتراق مسجد نبوي توسط يك صاعقه سال ۸۸۶ هجرت

شب : وقوع يكي از علايم ظهور

كسوف خورشيد در غير وقت طبيعي آن، از آنجا كه كسوف از نظر طبيعي در ايام محاق (۲۸-۲۹) اتفاق مي افتد، و خسوف در ليالي بدر لذا وقوع كسوف در وقت خسوف (۱۳) آيت الهي خاصي است و از علائم ظهور است.

آئين هنگام

شب سيزدهم ماه رمضان:
اول ليالى بيض است و در آن سه عمل است:
۱- غسل
۲ - چهار ركعت نماز، در هر ركعت صد و بيست و پنج مرتبه توحيد.
۳- دو ركعت نماز است كه در شب سيزدهم رجب و شعبان نيز خوانده ميشود: در هر ركعت بعد از حمد، ياسين و تبارك الملك و توحيد بخواند.

روز سيزدهم ماه رمضان:
بخواند اللهم طهرنى فيه من الدنس و الاقذار و صبرنى فيه على كائنات الاقدار و وفقنى للتقى و صحبة الابرار بعونك يا قرة عين المساكين.

منبع: مشرق
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین